View : 42 Download: 0

중학교 중국어 교육에서 소집단 협동학습 방안

Title
중학교 중국어 교육에서 소집단 협동학습 방안
Other Titles
The Application Methods of Small Group Cooperative Learning in Middle School Chinese Language Education
Authors
박소영
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
제 7차 교육과정에서부터는 중학교에서도 재량 선택 과목으로 생활 외국어 과목을 개설하게 되어 중학교 때부터 중국어를 접할 수 있게 되었다. 그러나 영어 교육 중심으로 치우쳐 있는 외국어 교육 정책과 과밀한 학급 인원수와 생활 중국어 교재의 부족 등 여러 가지 문제점이 중학교에서의 중국어 교육에 장애가 되고 있다. 본 연구는 이러한 상황에서 중학교 중국어 학습자들이 효과적으로 중국어 학습을 하기 위한 교수 학습방법이 필요하다는 인식에서 출발하였으며, 따라서 중학교 중국어 교육에서 소집단 협동학습을 다양하게 활용할 수 있는 방안을 연구하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 다음과 같은 절차로 진행되었다. 제 Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성 및 목적, 연구 내용 그리고 선행 연구에 대하여 서술하였다. 제 Ⅱ장에서는 중국어 교육에 있어서의 소집단 협동학습에 대해서 살펴보았다.제 1절에서는 소집단 협동학습이란 무엇인지 그 개념과 특징을 알아보고 그러한 특징을 가지고 있는 소집단 협동학습의 여러 가지 모형에 대해 살펴보았다. 또한 제 2절에서는 앞에서 살펴본 소집단 협동학습의 전체적인 이론을 바탕으로 중학교 중국어 교육에서의 의의를 짚어보고 중학교 중국어 교육에서 소집단 협동학습이 어떤 효과를 나타낼 수 있는지 알아보았다. 제 Ⅲ장에서는 현재 중학교에서 중국어를 가르치는 현직 교사들을 대상으로 설문 조사를 통해 소집단 협동학습이 현재 어떤 방식으로 중국어 수업 시간에 이루어지고 있는지와 얼마나 활용되고 있는지 알아보고 그 결과를 분석하였다. 제 Ⅳ장에서는 앞 장에서 이루어진 중학교 중국어 교육에서의 소집단 협동학습의 실태 분석을 바탕으로 그 개선점과 방향에 중점을 두어 소집단 협동학습의 다양한 활용 방안들을 각각 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 중심의 방안으로 나누어 제시하였다. 중국어 교육에서 소집단 협동학습에 관한 연구는 아직까지 많이 이루어지지 않은 부분이다. 외국어 교육에서의 목표가 의사 소통 능력의 습득이라는 점을 생각해 볼 때, 상호 작용이 활발히 일어나고 학습자 주도의 학습이 이루어질 수 있도록 중국어 교수 학습 방법에서 소집단 협동학습에 대한 실험 연구와 체계적인 연구가 계속 이루어지기를 기대한다.;This study started from the recognition that effective teaching and learning methods is necessary for the middle school students to learn Chinese language at their first time. Therefore, the purpose of this study is to investigate the diverse use of small group cooperative learning in middle school Chinese language education. This research was performed as the following processes. Chapter Ⅰ explains the purpose, contents, and related references and studies of this study. Chapter Ⅱ conducts the small group cooperative learning in Chinese language education. The section 1 describes what the small group cooperative learning is and the various models of the small group cooperative learning. Under the base of the overall theories of the small group cooperative learning like the above , the section 2 presents the significance of the small group cooperative learning in middle school Chinese language education, and also reviews what effects the small group cooperative learning in middle school Chinese language education have. Chapter Ⅲ analyzes the realities about various facts through surveys regarding recognition and attitude to the small group cooperative learning by Chinese language teachers in the middle schools, what kinds of methods the teachers use and how often they use the methods of small group cooperative learning in the classes. and then summarizes their results. Chapter Ⅳ suggests the diverse application models of the small group cooperative learning methods standing on the realities analysis about the small group cooperative learning in middle school Chinese class at the previous chapter. They are focused on the improvement and the direction of the realities analysis, divided with listening, speaking, reading and writing. Yet far sufficient researches were not accomplished regarding to the small group cooperative learning in Chinese education field. Thinking of the fact that the goal of the foreign language education is accomplish communication skills in foreign language, the small group cooperative learning is appropriate for the Chinese language education in a sense that it causes interaction among learners and it encourages learners try initiative-learning. Thus, it is expected that the further structured researches about methodological aspects of the small group cooperative learning to keep on.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE