View : 242 Download: 0

고등학교『중국어I』문화 콘텐츠 개발에 대한 고찰

Title
고등학교『중국어I』문화 콘텐츠 개발에 대한 고찰
Other Titles
A study on the Development of Cultural Contents of 『Chinese Language Ⅰ』 in High School -A Study Centered on Analysis of Learner and Teacher Surveys
Authors
이승현
Issue Date
2023
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
모해연
Abstract
The purpose of the study is to select new cultural content for the textbook 『Chinese Language I』 based on the international Chinese language education guidelines published in China, taking into account learner and teacher surveys. The revised 2022 curriculum emphasizes the digital transformation brought by the Fourth Industrial Revolution. It aims to enhance learners' curiosity about China by providing them with information in Chinese and direct or indirect experiences of Chinese culture. Furthermore, it encourages active information gathering about China based on the learned content, fostering independent critical thinking and value judgment. Building upon the nature and objectives of this curriculum, this paper intends to identify additional cultural content applicable to 『Chinese Language I』. The research process of this paper can be summarized as follows: First, the importance of cultural education in Chinese language learning is reaffirmed through a literature review. The theoretical background regarding the necessity of Chinese cultural education, the scope of content selection, and principles of writing are examined. Second, the cultural domains of the 11 textbooks of 『Chinese Language I』 revised according to the 2015 curriculum are analyzed based on four criteria: learning elements, content structure, tasks, and integration with units. Third, surveys are conducted with high school students and teachers of 『Chinese Language I』 to reflect the voices from actual educational settings regarding the cultural domains of the textbook. Fourth, based on the previous analysis, six themes are selected for the cultural content of 『Chinese Language I』 and examples of content for each theme are provided. I hope that the results of this study, which contains various voices of the actual educational field on the basis of cultural education proposed by both South Korea and China, will contribute to the development of Chinese culture education.;본 연구는 교육과정안을 기준으로 중국국가한판에서 출간한 국제 중국어 교육 지침서를 참고하고 학습자 및 교수자 설문조사 결과를 반영하여 『중국어I』 문 화 콘텐츠를 새롭게 선정하는 데에 목적을 둔다. 2022 개정 교육과정안은 4차 산업혁명에 따른 디지털 전환을 주목한다. 학습자 들이 중국어로 된 정보를 얻고 중국 문화를 직간접적으로 체험하여 중국에 대한 호기심을 제고시키길 기대하며, 학습한 내용을 바탕으로 중국에 대한 정보 수집을 능동적으로 하여 올바른 가치 판단을 자립적으로 할 수 있는 힘을 기르는 것을 권장하고 있음을 확인할 수 있다. 이와 같은 교육과정안의 성격과 목표를 바탕으로 본 논문에서는 『중국어I』에 적용할 수 있는 새로운 문화 콘텐츠를 추가로 선정하고자 한다. 본 논문의 연구 과정은 다음과 같다. 하나, 선행연구를 통해 중국어 학습에서 문화 교육의 중요성을 재확인한 뒤, 중 국어 문화 교육의 필요성, 콘텐츠 선정 범위, 집필 원칙 등에 대한 이론적 배경을 살핀다. 둘, 2015 개정 교육과정안에 따라 집필된 『중국어I』 11종 교과서의 문화 영 역을 학습 요소, 내용 구성, 과제, 단원과의 연계성 총 4가지 기준으로 나눠 분석 한다. 셋, 『중국어I』 교과서 문화 영역에 대한 고등학교 학습자와 교수자를 각각 설 문조사 하여 실제 교육 현장의 목소리를 반영한다. 넷, 앞서 진행한 분석 결과를 근거로 삼아 『중국어I』 문화 콘텐츠를 6가지 주제로 나누어 선정하며, 선정된 주제별 콘텐츠 예시를 제시한다. 한국과 중국 양국에서 제안하는 문화 교육 방식에 근거하며 실제 교육 현장의 목소리를 다양하게 담아낸 본 연구 결과가 중국어 문화 교육 발전에 조금의 보탬이 되길 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE