View : 683 Download: 0

과업 모형을 활용한 『중국어Ⅰ』 쓰기 활동 설계 및 수업지도안 연구

Title
과업 모형을 활용한 『중국어Ⅰ』 쓰기 활동 설계 및 수업지도안 연구
Other Titles
A Study on the Writing Activity Design and Lesson Plan of 『Chinese Language Ⅰ』 Using the Task Model : Focusing on the 2015 Revised Curriculum
Authors
정수현
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
모해연
Abstract
본 연구는 중국어 교육에서 타 영역과 비교하여 상대적으로 연구가 부족한 쓰기 영역에 대해 2015 개정 교육과정을 기반으로 하는 『중국어Ⅰ』 11종에 나타난 쓰기 유형별 쓰기 활동에 대해 분석하고 이를 토대로 과업 모형을 활용한 각 쓰기 유형에 맞는 다양한 쓰기 활동을 설계하는 것을 목적으로 한다. 중국어 교육에서 쓰기의 중요성은 원래부터 강조되었으나 그 중요성에 비해 많은 연구가 이루어지지 않고 있다. 『중국어Ⅰ』을 배우는 학습자는 중국어를 처음 배우는 학습자이다. 이러한 학습자에게는 중국어 쓰기에 대한 두려움이 있을 수 있기에 먼저 쓰기에 대한 흥미를 갖게 해 주는 것이 필요하다. 그러기 위해서는 학습자의 수준에 맞는 다양한 쓰기 활동을 설계하고 연구해야 한다고 생각하였다. 또한, 교육과정이 점점 진화하면서 교사 중심에서 학습자 중심으로 그 성격이 변화하고 있으며 학습자가 직접 활동에 참여하여 상호작용할 수 있는 교육, 실생활과 연계된 교육이 중요시되고 있다. 2015 개정 교육과정 역시 학생의 역량을 최대한으로 살려주고 학습자가 중심이 되는 교육, 학습자 간의 원활한 상호작용이 이루어지는 교육을 지향한다. 이는 과업 중심 교수법에서 주장하는 바와 거의 일치하므로, 위에서 제시한 이러한 점을 고려하여 과업 모형을 활용해 쓰기 유형에 맞는 다양한 쓰기 활동 설계에 관한 연구를 진행하여 보고자 한다. 이러한 취지에 맞는 연구를 위해 Ⅱ장에서는 과업 중심 교수법과 중국어 쓰기 교육에 관한 이론적 배경에 대해 살펴본다. 과업 중심 교수법에 관한 이론적 배경에서는 과업 중심 교수법이 무엇인지에 대한 정의와 그 특징에 대해 알아보고 유형별 쓰기 활동 설계에 필요한 과업 수업모형이 어떻게 구성되어 있는지 확인해 본다. 또한, 중국어 쓰기 교육에 관한 이론적 배경에서는 먼저 중국어 쓰기가 무엇인지에 대한 정의와 중요성, 특징, 그리고 중국어에서의 쓰기 유형은 어떤 것들이 있는지 알아본다. Ⅲ장에서는 본격적으로 쓰기 활동을 설계하기 이전에 2015 개정 교육과정을 바탕으로 제작된 『중국어Ⅰ』 11종의 쓰기 활동에 대해 2015 개정 중국어Ⅰ 교육과정에 제시된 쓰기 성취기준과 교과서별로 나누어 쓰기 유형별로 분석을 진행했다. 분석을 통해 『중국어Ⅰ』 11종이 2015 개정 교육과정의 정해진 기준과 방향에 맞게 잘 구성되어 있는지, 쓰기 활동에서 보완하고 개선되어야 할 점은 무엇인지 파악하였다. Ⅳ장에서는 앞의 Ⅲ장에서 분석한 내용을 참고하여 과업 모형을 활용하여 유형별로 쓰기 활동을 설계하였다. 특히 Ⅲ장의 분석 결과를 통해 글쓰기 부분에 있어서 자유 작문 유형의 활동에 대한 다양한 설계가 필요함을 인지하였다. 따라서 글쓰기에서의 자유 작문 유형의 쓰기 활동 설계를 하는 데에 있어『중국어Ⅰ』 11종에 공통으로 나타난 주제 8개를 선정하여 각 주제에 맞는 쓰기 활동을 설계하였다. Ⅴ장에서는 앞 장에서 설계한 쓰기 활동이 보다 학교 현장에 실질적으로 참고가 될 수 있도록 Ⅳ장에서 설계한 쓰기 활동을 임의로 한 가지 선정하여 활동에 맞는 수업지도안을 예시로 제시해 실제 학교 현장에서의 활용성을 높였다. 마지막으로 Ⅵ장에서는 논의된 내용과 한계점에 대해 종합적으로 정리해보고 앞으로의 중국어 쓰기 교육이 보완해야 할 점은 무엇이며 어떠한 방향을 추구하며 발전해 나가야 하는지에 대한 제언을 끝으로 마무리하였다. ;The objectives of this study are to analyze the writing activities in each type shown in 11 textbooks of 『Chinese Language I』 based on the 2015 revised curriculum in the writing area that has relatively-insufficient researches compared to other areas in Chinese language education, and also to design various writing activities suitable for each type of writing using the task model. Even though the importance of writing in Chinese language education has been originally emphasized, there are not many researches on it compared to its importance. The learners who learn 『Chinese Language Ⅰ』 are the beginners in Chinese language. Those learners might have a fear of writing in Chinese, so it is necessary to arouse their interest in writing first. For this, it would be essential to design and research various writing activities suitable for the level of learners. Also, with the gradual evolution of curriculum, the nature of education is changing from teacher-centeredness to learner-centeredness, and the interactive education with learners in activities and the education connected to real life are regarded as important. The 2015 revised curriculum also aims for the learner-centered education maximizing students’ competencies, and the education filled with smooth interactions between learners. As this almost accords with what is argued by the task-based teaching method, this study aims to research the design of various writing activities suitable for the types of writing using the task model by considering the points presented as above. To achieve the objectives of this study, Chapter Ⅱ examines the theoretical background of task-based teaching method and Chinese writing education. In the theoretical background of task-based teaching method, it understands the definition and characteristics of task-based teaching method, and then verifies the composition of task lesson model necessary for the design of writing activities in each type. Also, in the theoretical background of Chinese writing education, it examines the definition, importance, and characteristics of Chinese writing, and the types of writing in Chinese language. Before designing the writing activities, Chapter Ⅲ analyzed the types of writing in each textbook and the achievement standard of writing, presented in the 2015 revised curriculum of Chinese language I regarding the writing activities in the 11 textbooks of 『Chinese Language Ⅰ』 produced on the basis of the revised curriculum. Through this analysis, this chapter understood if those 11 textbooks of 『Chinese Language Ⅰ』 were composed well suitable for the fixed standard and direction of the 2015 revised curriculum, and what should be complemented and improved in writing activities. Referring to the analyzed contents in Chapter Ⅲ, Chapter Ⅳ designed the writing activities in each type by using the task model. Especially, based on the results of analysis in Chapter Ⅲ, the necessity of various designs of free composition activities in writing area was cognized. Thus, for the design of writing activities in free composition style, this study selected total eight themes commonly shown in the 11 textbooks of 『Chinese Language Ⅰ』 , and then designed the writing activities suitable for each theme. In order to refer to the writing activities designed in the previous chapter in the actual school field, Chapter Ⅴ randomly selected a writing activity designed in Chapter Ⅳ, presented a lesson plan suitable for the activity, and raised the utilization in the actual school field. Lastly, Chapter Ⅵ comprehensively summarized the discussed contents and limitations, and made suggestions on what to be complemented and which direction should be pursued for Chinese writing education in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE