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『중국어Ⅰ』문화 파트의 블렌디드 러닝 수업 지도방안 연구

Title
『중국어Ⅰ』문화 파트의 블렌디드 러닝 수업 지도방안 연구
Other Titles
A Study on the Blended Learning Instruction Plan for the Culture Part of 『Chinese Ⅰ』
Authors
박혜진
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이재돈
Abstract
현시대는 IT 와 스마트 기기의 상용화로 인해 많은 변화를 겪었고, 교육도 과거와는 크게 달라졌다. 인공지능, 빅데이터 등으로 대표되는 4차 산업혁명 시대가 도래함에 따라 사회 환경뿐만 아니라 교육 환경도 급속도로 변화하고 있다. 2015 개정 교육과정은 미래 사회에 필요한 능력인 정보 처리 역량, 창의적 사고 역량을 강조하였다. 학교 현장은 교과 융합과 소프트웨어 교육 및 디지털 교과서를 도입하였으며, 스마트 교실 구축 등을 통해 미래 교육을 위한 준비에 박차를 가하고 있다. 신종 코로나바이러스 감염증(코로나 19)으로 지난 3월 대부분의 학교에서 온라인 개학이 시행되었다. 2020년 8월, 유은혜 부총리 겸 교육부 장관은 온라인 개학과 관련하여 “우리 교육이 미래로 나아가는 계기가 될 것으로 생각한다”라고 말한 바 있으며, “신종 코로나바이러스 감염증(코로나 19) 사태가 종료되어도 온라인·오프라인 수업이 혼합된 ‘블렌디드 러닝’을 유지할 것”이라고 밝혔다. 온라인 개학이 시행된 배경은 신종코로나 바이러스의 확진을 막기 위한 노력이지만, 이를 가능하게 만든 것은 디지털 환경을 기반으로 한 IT 기기와 인터넷 문화의 발달이었다. 블렌디드 러닝은 포스트 코로나 시대의 교육계 대전환을 위한 좋은 방편으로 주목받고 있다. 이에 따라 교육부는 2022년 예정된 교육과정 개편에서 변화된 학교 상황을 적극적으로 반영하겠다고 밝힌 바 있다. 블렌디드 러닝 체제는 임시방편적인 수단이 아니라 상시적인 교육체제로 안착하여 가고 있다. 블렌디드 러닝은 교실 벽을 넘어 다른 학급, 다른 학교, 다른 나라 학생들과의 협력 학습이 가능하도록 해주며, 학생 중심의 자기주도 학습을 촉진한다. 블렌디드 러닝은 비용 효율성, 유연성, 접근 편이성, 멀티미디어 기술과의 통합 등의 장점이 있는 수업 방식으로, 전통적인 교실 수업에서 모두 다루기 힘든 교육내용을 연계하여 상호보완해 준다. 21세기는 미래 교육으로 나아가는 과도기로서, 각 교육기관은 새로운 교수·학습 방안을 위한 끊임없는 연구와 실험을 시도하고 있다. 이는 외국어 교과에도 적용되는 사안이며, 언어기능 위주의 지식습득이 아닌 의사소통 중심의 실제적인 교수·학습방안을 필요로 하고 있다. 외국어 학습에 있어 상황에 맞는 의사소통 능력과 언어의 배경지식이 되는 문화 교육 효용성이 대두되면서 바람직한 문화 교육의 필요성이 나날이 증가하고 있다. 그러나 현 교과과정은 언어기능 위주의 주입식 학습에 머물러 있으며, 이에 따라 학습자는 자연스레 문화학습에 소홀하게 된다. 이에 따라 본고에서는 중국어 문화교육의 필요성을 제고하고, 블렌디드 러닝의 긍정적 측면을 고등학교 교과서인『중국어Ⅰ』문화 파트에 적용하여 효과적인 문화학습 방안을 마련하고자 한다. 이를 위해 선행연구들을 검토하고 블렌디드 러닝의 이론적 배경을 살펴보았다. 다음으로 블렌디드 러닝 수업 지도안을 작성하기 위한 교수 모형을 살펴보고 ASSURE 모형을 채택하여 수업 설계를 진행하였다. 교과서 내 한 단원을 추출하여 실제 수업 지도안의 샘플을 제작한 후 결론을 도출하였다.;A wide range of changes in the modern world due to the commercialization of IT and smart devices have also brought about a number of changes in the field education. changed significantly from the past. With the advent of the 4th industrial revolution that artificial intelligence and big data represent, rapid changes have occurred not only in the social environment but also in the educational environment. The 2015 revised curriculum emphasized the information processing competency and creative thinking competency, the skills necessary for the future society. Schools have introduced subject convergence, software education, and digital textbooks, and is making thorough preparations for future education through the establishment of smart classrooms. Due to the coronavirus disease 2019 (COVID-19), most schools started online in March. In August 2020, Yoo Eun-hye, Deputy Prime Minister and Minister of Education, stated in connection with the schools opening online, “I believe this would serve as an opportunity for our education to advance into the future.” She also mentioned that, “Even after this pandemic, we plan to maintain ‘blended learning’, where online and offline classes are mixed.” While the schools have opened online in an effort to prevent the spread of COVID-19, it was made possible thanks to the development of IT devices and internet culture based on a digital environment. Blended learning is highly applauded as a means to transform the educational world in the post-COVID era. As such, the Ministry of Education has announced that it plans to actively reflect the changed school situation in the curriculum revision scheduled for 2022. The blended learning system is establishing itself as a regular education system, not a mere temporary means. Blended learning enables collaborative learning beyond classroom walls with students from different classes, schools, and countries, and promotes student-centered self-directed learning. Blended learning is advantageous in that it is cost-efficient, flexible, easy to access, and able to integrate with multimedia technology. It also complements the conventional classroom learning by linking educational content that is difficult to cover in its entirety in the conventional classroom. The 21st century is a transitional period toward future education, and educational institutions are striving to develop new teaching and learning methods by means of research and experiment. The same applies to foreign language subjects as well; they require practical teaching and learning methods centered on communication instead of knowledge acquisition centered on language skills. With the usefulness of cultural education that becomes the situation-specific communicative competence and the background knowledge of the language emerging, the need for proper cultural education is increasing. However, the current curriculum maintains its focus on rote learning centered on language skills. Naturally, learners neglect cultural learning. Thus, this paper aims to improve the necessity of Chinese cultural education, and prepare an effective plan for cultural education by applying positive aspects of blended learning to the culture part of 『Chinese I』, a textbook for foreign language high schools. To this end, this study first conducted literature review and examined the theoretical background of blended learning. Next, the instruction models were looked into to prepare the blended learning instruction plan, and the ASSURE model was adopted for the instructional design. Subsequetly, one unit was taken from the textbook, a sample of the actual instructional plan was designed, and a conclusion was drawn.
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