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『생활중국어』 문화 수업을 통한 인성교육 지도 방안 연구

Title
『생활중국어』 문화 수업을 통한 인성교육 지도 방안 연구
Other Titles
A study on understanding about fictiveness of modem novel and reconstruction of time in modern novel
Authors
유아름
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신하윤
Abstract
최근 우리 사회에서 벌어지고 있는 청소년 비행 및 범죄 행위가 도(道)를 넘어서면서, 학교 교육에 대한 강도 높은 비판이 일어나고 있다. 현재 우리나라의 교육은 대학 진학을 위한 입시 교육 위주로 이루어져 있고, 학생들의 인지적 측면만을 지나치게 강조하고 있어 다양한 미래사회 핵심역량 함양이 어려운 현실이다. 이것이 우리 학교 교육에서의 인성교육 필요성이 강조되는 주된 이유이다. 2009년 OECD 국제 학업성취도 비교 연구(PISA) 결과에 따르면, 우리나라 만 15세 학생들의 지적 수준은 OECD 참여국 중 최상위권으로 매우 뛰어나지만, ‘배려’, ‘자아 효능감’과 같은 사회성 측면이나 인성 측면의 정의적 특성 수준은 평균보다 낮게 나왔다. 또 2014년 한국교육개발원 교육여론조사에서는 절반에 가까운 국민들이 ‘청소년의 인성·도덕성 하락’을 가장 심각한 교육문제로 선정하였다. 그리고‘현재보다 더 중시해야 할 교육내용’으로 인성교육을 선택하였고, 학교 교육에서 인성교육의 중요성을 강조하였다. 이에 따라, 우리나라는 2015년 인성교육을 법으로 제정하여 학교에서 인성교육 중심의 수업을 강화할 수 있도록 하였다. 학교 교육 현장에서 지식 전수뿐만 아니라, 국가적 차원에서 학생들의 올바른 인성 함양을 위한 교육자원을 마련하고 개발·연구를 시작했다. 본 연구에서는 우리나라의 학교 교육에서의 인성교육 현황 및 이론을 살펴보고, 다양한 교과교육을 통한 학생 참여 중심의 실천적 인성교육 중요성과 필요성에 대해 강조하고자 한다. 또 인성교육 개발 연구가 진행된 주요 교과 이외에도 중국어 교과와 인성교육과의 연계성을 밝히고 그 가치와 목표를 제시하였으며, 중학교 중국어 교과서 『생활중국어』의 문화 내용과 연계한 인성교육 교수·학습 지도방안을 제시하고자 한다. 먼저 Ⅰ장에서는 인성교육의 목적 및 필요성을 밝히고 선행연구를 통해 인성교육이 교과교육에서 진행되어야 하는 이유를 설명하였다. 일반 공통 교과의 선행연구에서 교과와 연계된 인성교육의 효과 및 필요성을 언급하고, 각 교과 내용과 연계된 인성교육 활성화 방안 등을 살펴보았다. Ⅱ장에서는 인성에 대한 정의가 국가별, 학자별로 각각 다르게 정의되기 때문에 인성이란 무엇이고 인성교육이란 무엇인지를 명확히 하였다. 그리고 우리나라 교육과정에서 요구되는 함양되어야 할 인성역량은 어떤 것이 있는지를 통해 학교 교과 교육을 통한 인성교육 필요성을 다시 한 번 강조하였다. 인성과 인성교육의 정의를 학자별로 알아보고 인성에 대한 기본적인 이론을 알아보고, 교과교육과 인성교육 연계의 필요성에 대해 재차 강조하였다. Ⅲ장에서는 현행 중학교 중국어 교과서『생활중국어』의 문화 영역 주제를 분석하고, 문화 영역에서 제시된 문화 활동과제에서 함양될 수 있는 인성교육 핵심가치·덕목 요소를 알아보았다. 또한 Ⅳ장에서 구체적인 문화 연계 교수·학습 방안을 제시하기 전에 연구 의미가 있는 교과서를 선정하고 해당 교과서 문화 영역을 토대로 문화 연계 활동 중심 인성교육 교수·학습 방안을 제시하였다. Ⅳ장에서는 현행『생활중국어』문화 내용에서 가장 많이 출현한 주제들을 중심으로 각각의 주제별 교수·학습 방안을 제시하였다. 총 4개의 교수·학습 방안은 인성교육을 통해 함양될 수 있는 대표 핵심가치·덕목 목표를 제시하였고, 문화 활동과제를 통해 함양될 수 있는 추가 핵심가치·덕목 목표를 제시하였다. 본 장에서 제시되는 교수·학습 방안은 창의 교과융합교육과 함께 다양한 활동과 교수·학습 자료 및 활동지를 제시하였다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 본 연구의 결과를 종합하고, 향후 중국어 교과에서 진행되어야 할 인성교육 관련 연구에 대해 간단히 제언하였다.;Recently, there has been strong criticism for juvenile delinquency and criminal behavior in Korean society. Korea's education is focused on university entrance exams and emphasizes the cognitive aspects of students too much, so it is difficult to cultivate core competencies in diverse future societies. This is the main reason why the need for personality education is emphasized in our school education. According to the results of the 2009 OECD International Study Achievement Comparative Study (PISA), the intellectual level of Korean 15-year-old children and students is very high in the highest ranks among OECD member countries, but the definitional character level of social and human nature such as "sympathy" and "self-effectiveness" was lower than the average. In addition, in a 2014 educational opinion poll conducted by the Korea Educational Development Institute, nearly half of the people chose "decline in human nature and morality of youth" as the most serious educational issue. He chose personality education as an "educational content that should be more important than the present" and emphasized the importance of personality education in school education. As a result, South Korea enacted a law on personality education in 2015, enabling schools to strengthen classes centered on personality education. In addition to the transfer of knowledge at the school education site, the nation has developed educational resources to cultivate the correct character of students, and has started developing and research. First, Chapter I clarifies the purpose and necessity of human nature education, and explains why human nature education should be conducted in subject education through prior research. In the previous research of general common subjects, we mentioned the effects and necessity of human nature education in cooperation with subjects, and considered measures to revitalize human nature education in cooperation with the contents of each subject. Chapter II clarifies what character is and what character education is because the definition of personality is different for each country and scholar. He also emphasized the need for personality education through school curriculum, based on what kind of personality skills are required in Korean curriculum. The definition of personality and human nature education is examined by academic, basic theory on human nature is examined, and the necessity of cooperation between textbook education and human nature education is emphasized again. Chapter III analyzed the theme of the cultural area of the current junior high school Chinese textbook "Living Chinese" and examined the core values and virtues of personality education that can be cultivated from cultural activity issues presented in the cultural area. In addition, prior to presenting specific cultural cooperation professors and learning methods in Chapter IV, the school selected textbooks with meaning for research and presented the teaching and learning methods of sex education, which are the core of cultural cooperation activities, based on the cultural area of the textbooks. Chapter IV presented the most frequently appearing themes in the current "Living Chinese" culture and presented teaching and learning methods for each theme. The four teaching and learning methods presented representative core values and virtues that are cultivated through personality education, and presented additional core values and virtues that are cultivated through cultural activity issues. The professors and learning methods presented in this chapter presented various activities, teaching materials, and places of activity, along with creative subject fusion education. Chapter IV presented the most frequently appearing themes in the current "Living Chinese" culture and presented teaching and learning methods for each theme. The four teaching and learning methods presented representative core values and virtues that are cultivated through personality education, and presented additional core values and virtues that are cultivated through cultural activity issues. The professors and learning methods presented in this chapter presented various activities, teaching materials, and places of activity, along with creative subject fusion education. Finally, we put together the results of this study and made a brief recommendation on the study of personality education to be conducted in the future in Chinese.
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