View : 1050 Download: 0

인지모형을 활용한 고등학교 중국어Ⅰ 어휘 교수학습 지도방안 연구

Title
인지모형을 활용한 고등학교 중국어Ⅰ 어휘 교수학습 지도방안 연구
Other Titles
A Study on the Teaching Method of Chinese LanguageⅠ in High School Using the Cognitive Model
Authors
신은정
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
모해연
Abstract
본 연구의 목적은 인지언어학 분야의 이론을 바탕으로 활용되고 있는 ‘인지모형’을 소개하고 이를 중국어 어휘 교수학습에 적용하고자 하는 데에 있다. 인지적 관점에 바탕을 둔 어휘 교수학습방법은 해당 어휘의 개념 구조, 상하 관계, 속성 관계, 인과 관계, 범주 관계, 다의 관계 등 다양한 어휘 관계를 고려한다. 그러므로 어휘들이 낱낱으로 분리되어 고립적인 어휘의 의미로 존재하지 않고, 여러 주변 어휘와의 관계 속에서 그 해당 어휘의 의미를 파악하게 할 수 있다는 장점을 지닌다. 본 연구에서는 중국어 어휘 교수학습에 있어서 학습자가 목표로 해야 하는 3가지 내용을 선정하였다. 그 3가지 내용은 어휘 의미를 정확하게 파악하는 것, 어휘의 학습량을 확충하는 것, 어휘를 실제 적절하고 정확하게 활용하는 것이다. 이와 같은 목표에 따라 본 연구는 2015 개정 교육과정 기본어휘표가 제시하고 있는 어휘들을 대상으로 어휘의 체계별 분석을 진행하였다. 분석 내용으로는 첫 번째 어휘의미 관계에 따라 다의어, 반의어, 유의어, 상·하위어 분석, 두 번째 어휘결합 관계에 따라 동사와 명사, 형용사와 명사, 양사와 명사의 결합 관계분석, 세 번째 의사소통 상황별 기본어휘표 분석이다. 위와 같은 체계적인 어휘분석 내용을 바탕으로 하여 본고는 프레임, 스크립트, 연상, 유추, 범주화 총 5가지의 인지모형을 적용한 수업 지도방안을 제시한다. 인지모형을 활용한 수업 지도방안에서는 각각 어휘 의미를 정확하게 파악, 어휘의 학습량을 확충, 어휘를 실제 적절하고 정확하게 활용하는 총 3단계의 과정을 제시함으로써 어휘 교수학습을 점차 심화해 나간다. 본고는 3가지의 의의를 지닌다. 첫째, 종래의 어휘 교수학습 연구들이 어휘의 의미를 파악, 양을 확충하는 데에만 그쳤던 것과 달리 나아가 학습한 어휘를 적절하게 활용하는 과정까지를 인지모형을 활용하여 제시한다는 점이다. 둘째, 종래의 어휘 교수학습 연구에서는 어휘의 계열 관계분석만을 치우쳐 연구해 왔던 것과 달리, 어휘의 계열 관계와 결합 관계에 대한 분석의 내용을 적절하게 모두 다루어 제시하고 있다는 점이다. 셋째, 종래의 인지언어학 관련 연구에서는 특정 소수의 어휘 혹은 특정 주제에 해당하는 어휘만을 연구의 범위로 설정했던 것과 달리, 실제 학교 수업에서 활용하는 교육과정의 기본어휘표를 연구의 범위로 설정하여 학교 현장에서 학습하는 어휘들을 범위로 한 실제적이고 실용적인 인지모형을 제시한다는 점이다. 본 연구에서 제시하는 인지모형을 적용한 어휘 교수학습 방법을 활용하여 학습자가 중국어 어휘를 머릿속 어휘 사전에 상황별로 차곡차곡 쌓아가고, 더 나아가 다양한 상황에 어울리는 적당한 어휘들을 더욱 빠르고 정확하게 선택·활용하여 더욱 정확하고 유창한 의사소통 능력을 배양할 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to introduce the 'cognitive model' that is being used based on the theory of cognitive linguistics and to apply it when teaching Chinese vocabulary. Vocabulary teaching methods based on cognitive perspectives take into account various lexicon relationships, including the structure of the corresponding lexicon concept, top-to-bottom relationship, attribute relationship, causal relationship, category relationship, and multiple relationship. Therefore, it has the advantage of being able to separate vocabulary into single words without having meaning in the isolated vocabulary, but grasping the meaning of the vocabulary in relation to the various surrounding vocabulary. In this study, we selected three things the learner should aim at when teaching Chinese vocabulary. The three contents are to accurately grasp the meaning of vocabulary, to increase the amount of vocabulary learning, and to use vocabulary properly and accurately in practice. Based on these goals, this study conducted a systematic analysis of vocabulary in the vocabulary presented by the 2015 revised curriculum statement. The analysis is based on the first vocabulary type, multi-syllabic, anti-syllabic, upper and lower-word analysis, the combination relationship between verbs and nouns, adjectives and nouns, and the third basic vocabulary statement analysis in communication situations. Based on the above systematic vocabulary analysis, this section presents a class guidance plan that applies a total of five cognitive models: frame, script, association, analogy and categorization. In the course guidance plan using the cognitive model, students gradually deepen their vocabulary teaching by accurately understanding the meaning of vocabulary, expanding the amount of vocabulary learning, and presenting a total of three stages of using vocabulary properly and accurately. This study has three significant meanings. First, unlike traditional vocabulary teaching studies that only explains the meaning and quantity of vocabulary, the cognitive model presents the process of properly utilizing the vocabulary learned. Second, unlike previous vocabulary teaching studies, which only focuses on analyzing the relationship between the lines of vocabulary, the cognitive model deals with the contents of the analysis of the relationship in vocabulary and also the combination relationship appropriately. Third, unlike conventional cognitive linguistics-related studies that set only a few vocabulary words or a specific subject as the scope of the study, they present a practical cognitive model that covers vocabulary that are actually learned in a school field based on a basic vocabulary curriculum used in actual school classes. Using the vocabulary teaching method applied with the cognitive model presented in this study, learners are expected to be able to learn how to accumulate Chinese vocabulary found in a vocabulary dictionary in their heads according to situation, and further develop more accurate and fluent communication skills by selecting and utilizing appropriate vocabulary that is suitable for various situations more quickly and accurately.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE