View : 734 Download: 0

PBL(Project Based Learning)기반 『중국어1』말하기 지도 방안 개발

Title
PBL(Project Based Learning)기반 『중국어1』말하기 지도 방안 개발
Other Titles
Based on PBL (Project Based Learning) Developing a teaching method for speaking 『Chinese 1』 : Focused on field learning using entertainment programs
Authors
정은혜
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김정구
Abstract
사회가 복잡 다변화됨에 따라 한 가지 방식으로 다양한 문제를 해결하기 점점 어려워지고 있다. 스마트 폰이 제2의 뇌라고 불릴 만큼 언제 어디서든 방대한 정보를 손쉽게 얻을 수 있는 반면 필요한 정보를 선별하고 처리하는 정보 활용 능력이 갈수록 중요해 지고 있다. 2015 개정 교육과정에 따르면 제2 외국어과 핵심 역량은 ‘의사소통 능력’, ‘세계 시민의식 함양’, ‘정보 검색 및 활용 능력’의 세 가지이다. 이에 따라 본고의 저자는 학습자 중심 교육법인 PBL(Project Based Learning)학습법에 주목하였다. 프로젝트 기반 학습법(이하 PBL)은 교사가 학생들의 생활과 밀접한 실질적이고 복잡한 문제를 제시하면, 학생들은 문제를 인식하고, 정보를 수집하고, 서로 토론하여 문제를 해결해가는 교육법이다. 이렇게 문제를 해결해 나가는 과정을 통해 문제해결 능력 뿐 만 아니라 다양성을 존중하는 태도와 협동심을 기를 수 있다. 중국어 말하기 학습의 궁극적인 목표는 중국인 화자와 실제 상황에서 실질적인 의사소통을 할 수 있는 것이다. 한국에는 유학, 취업, 결혼 등의 이유로 한국에서 거주하는 중국인들이 갈수록 많아지고 있다. 이로 인해 중국에 직접 가지 않더라도 중국 화교들이 많이 활동하는 인천 차이나타운이나 조선족이 많이 거주하는 서울의 대림동 찾아가 중국인 화자와 직접 대화 할 수 있는 기회가 많아졌다. 필자는 이에 착안하여 필자는 학생들에게 현장학습 과제를 보다 체계적이고 적극적으로 수행할 수 있도록 학습자 중심 교육법인 PBL 학습 모형을 중국어 말하기 지도방안에 도입하게 되었다. 학생들에게 중국어 말하기 현장학습 과제 수행에 대한 동기유발을 위해 이와 관련된 예능 프로그램을 선정하고 교과서와 관련된 에피소드를 2~3분 분량으로 편집하여 도입부에서 시청하게 할 것 이다. 본고의 중국어 말하기 현장학습 지도안 개발 계획의 내용은 다음과 같다. 제Ⅰ장에서는 연구의 필요성과 목적을 밝히고, 선행연구를 통해 본고와 타 선행연구의 차별성을 밝힐 것이다. 제Ⅱ장에서는 PBL기반 학습법과 중국어 말하기 지도에 대한 이론적 배경을 살펴 볼 것이다. 제Ⅲ장에서는 교과서의 단원별 주제를 분석하고 교과서 내용과 관련된 에피소드를 예능프로그램<신서유기>에서 찾아 예능프로그램을 활용한 PBL기반 『중국어1』 말하기 수업 계획을 제시 할 것이다. 제Ⅳ장에서는 『중국어1』의 1~5단원의 내용을 통합하여 실시하는 학기말 PBL현장학습1에 대한 수업지도 방안을 소개하고, 6~10단원이 내용을 통합하여 실시하는 학기말 PBL현장학습2에 대한 수업지도 방안을 소개할 것이다. 제Ⅴ장에서는 앞서 연구한 내용을 바탕으로 결론을 도출하며 논의를 마칠 것이다. 아울러 현장학습1의 활동 주제인 ‘중국인 친구 만들기’와 현장학습2의 활동 주제인 ‘대림중앙시장 탐방기’에 대한 과제물의 결과를 <부록1>, <부록2>에 제시함으로써 실제 수업에 도움이 되도록 하였다.;As society becomes more complex, it becomes increasingly difficult to solve various problems in one way. While smart phones can easily obtain vast amounts of information anytime and anywhere, so called as the second brain, the ability to utilize information to select and process necessary information is becoming increasingly important. According to the 2015 revised curriculum, the core competencies of second foreign language are “communication ability”, “cultivation of global citizenship”, and “ability to search and utilize information” Accordingly, the author of this research focused on the Project-Based Learning (PBL) learning method, which is a learner-centered education method. The Project-Based Learning method (PBL) is an education method in which a student recognizes a problem, collects information, and discusses it with each other to solve the problem when the teacher presents a practical and complex problem closely related to the student's life. Through this process of solving problems, students can develop not only problem solving abilities but also attitudes of respecting diversity and abilities of cooperation. The ultimate goal of learning to speak Chinese is to be able to communicate with Chinese speakers in real situations. More and more Chinese are living in Korea for studying abroad, employment, and marriage. In other words, even if students don't have to go to China, there are many opportunities to visit Incheon Chinatown, where Chinese do commercial activities, or Daelim-dong, Seoul, where many Korean-Chinese live. In view of this situation, I introduced the PBL learning model, a learner-centered education method, to the Chinese speaking instructional plan to help students perform field learning assignments more systematically and actively. In order to motivate students to perform field learning assignments for Chinese speaking, I did select an entertainment program related to field learning assignments and present to edit episodes related to textbooks by 2-3 minutes to make students watch it at the introduction of the class. The contents of this study's plan to develop a Chinese speaking field learning instructional plan are as follows. In Chapter I, the necessity and purpose of the study will be clarified, and the difference between this study and other advanced researches will be revealed in this chapter. In Chapter II, we will look at the theoretical background of PBL-based learning methods and Chinese speaking instructions. In Chapter III, we will review the result of analyzing the subject of each textbook and finding episodes related to the textbook contents in the entertainment program to present a PBL-based 『Chinese 1』 speaking instructional plan using the entertainment program. Chapter IV introduces the teaching instruction plan for ‘PBL field learning 1’ at the end of the semester, which is conducted by integrating the contents of Units 1 to 5 of 『Chinese 1』, and the ‘PBL field learning 2’ at the end of the semester, which is carried out by the unit from 6 to 10. Chapter V will conclude the discussion by drawing conclusions based on the previous research. In addition, by presenting the results of the assignments for 'Make Chinese Friends', the subject of ‘PBL field study 1’, and 'The trip to Daelim Central Market', which is the subject of ‘PBL field learning 2’, it is helpful for conducting practical classes by presenting them in and at the end of this research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE