View : 1073 Download: 0

과업중심 활동을 통한 고등학교 『중국어I』 말하기 활동 분석 및 모형 개발

Title
과업중심 활동을 통한 고등학교 『중국어I』 말하기 활동 분석 및 모형 개발
Other Titles
Analysis and development of Speaking Tasks in High School Chinese I Textbooks : Focusing on 2015 Revised Curriculum
Authors
김지영
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
모해연
Abstract
본 연구는 2015개정 교육과정의 흐름에 맞춰, 고등학교 『중국어I』 교과서 11종 각 단원 후반부에 제시되어 있는 모둠별 말하기 과업활동을 과업중심 교수법의 관점으로 분석하고, 공통 주제를 제시한 후, 공통주제별 말하기 과업활동의 보완점을 도출해 교과서 공통 주제별 말하기 과업을 개발하는데 그 목적이 있다. 2015개정 교육과정은 학습자 중심 교육, 과정 중심 평가, 협력을 통한 다양한 수업형식을 제창하고 있다. 이는, 과업중심 교수법이 교실환경에서 짝 혹은 모둠별 과업을 수행해 학습하는 것이 언어 교수학습의 핵심이라는 기초 관점을 가지고 있는 점과 연결된다. 2015개정 교육과정 중국어I 과목의 궁극적인 목표는 의사소통 능력의 배양이다. 이는, 과업중심 교수법의 주요소인 과업이 언어 형식보다 언어 의미에 중점을 두고 있다는 점이 연결된다. 원활한 의사소통을 위해서는 학습자 간의 진정한 상호작용이 필요하다. 과업중심 교수법에서 제시하는 말하기 과업활동은 위 역할을 구현해 낼 수 있다고 보았으며, 이 관점을 기초로 연구를 진행하고자 한다. 이를 위해 II장에서는 언어교수 학습에서 말하기에 대한 이론배경과 과업중심 교수법의 정의 및 다양한 학자들의 이론배경을 알아본다. 이론배경을 통해 III장에서 진행될 분석기준을 정립했다. III장에서는 이론배경을 통해 세운 말하기 과업활동 분석 기준을 통해 2015개정 교육과정 고등학교『중국어I』 교과서 11종의 말하기 활동과 공통 주제별 말하기 활동을 분석했다. 분석결과를 통해 교과서 말하기 과업활동이 현행 교육과정의 방향과 목표에 잘 부합하고 있는지 알아보았으며, 공통 주제별로 어떤 과업활동 유형을 보완해야하는지 알 수 있었다. IV장에서는 III장을 통해 선정한 고등학교 『중국어I』 교과서 11종 공통주제별 말하기 활동 모형을 개발했다. 각 공통주제별로 보완해야 할 점들을 반영해 총 39개의 모둠별 말하기 과업활동 모형을 개발했다. 본 연구가 교사와 학습자가 학교 현장에서 직접 사용하는 교과서 내 말하기 과업활동 분석이라는 점에서, 개발한 과업의 수업 구현에 도움을 주기 위해 각 과업 유형별로 대표 과업을 선정, 이에 대한 수업 지도안을 제시하며 마무리 지었다. V장에서는 본 연구의 결과와 의의를 정리하고, 중국어 과업중심 교수법이 나아가야할 방향과 교과서 과업활동 개발이 나아가야할 방향에 대한 제언을 한 후 결론을 맺었다. ;The purpose of this study is to analyze the group speaking activities of 11 textbooks in 2015 revised curriculum Chinese I through task-based language teaching theory, draw complementary points, and develop speaking tasks accordingly. To that end, group speaking tasks presented in the second half of each unit of textbooks were analyzed from the perspective of the task-based language teaching theory to analyze the complementary points of entire textbook speaking tasks. Furthermore, topics that are common in 11 textbooks were derived, and speaking tasks by common themes were analyzed by task-based language learning theory. According to the analysis results, 39 speaking tasks were developed for each common subject. The 2015 revised curriculum calls for a variety of teaching methods through learner-driven education, course-based assessment, and collaboration. This view is linked to task-based language teaching theory having a basic view that the core of learning language is to performing group-specific tasks in the classroom. Also, the ultimate goal of the Chinese I subject in the 2015 revised curriculum is to foster communication skills. This is linked to the view that asks that correspond to the main elements of task-based language teaching theory focus on language meaning rather than language form. This study has the view that true interaction between learners is necessary for smooth communication, and that speaking tasks presented by task-based language teaching theory can realize the above roles. This study was conducted based on this view. Specific study methods are as follows : Chapter II examines the theory related to speaking in the study of language teaching and the definition of task-based language teaching theory and the theory studied by various scholars in this connection. Through those theoretical backgrounds recognized in Chapter II, the analysis criteria to be carried out in Chapter III were established. Chapter III analyzed group speaking activities and each common topic group speaking tasks of the 2015 revised curriculum Chinese I using the criteria for analyzing speaking tasks established through Chapter II. Chapter IV has developed 39 group speaking tasks for each common topic, reflecting the complementary points for each common topic analyzed in Chapter III. Given that this study analyzed the textbook speaking tasks used by teachers and learners directly in schools, representative tasks for each type of task were selected so that classes could be implemented with the tasks developed, and presented a lesson plan on those tasks. Chapter V summed up the results and significance of this study and concluded that the Chinese language task-based language teaching theory was a suggestion of the direction to be taken and the direction to be developed for textbook group speaking tasks.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE