View : 891 Download: 0

특성화 고등학교 통상 중국어 수업을 위한 보충 교재 개발

Title
특성화 고등학교 통상 중국어 수업을 위한 보충 교재 개발
Other Titles
Development of Supplementary Teaching Materials for Business Chinese in Specialized High Schools
Authors
장향님
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이재돈
Abstract
본 연구의 목적은 상업·정보 계열 특성화 고등학교 중국어 교과의 교육 현황을 알아보고, 경영·금융 전문 교과의 기초 과목인 국제 상무와 연계한 초급 통상 중국어 보충 교재 개발을 제안하기 위함이다. 특성화 고등학교는 학생 개개인의 소질과 적성에 맞는 교육을 통해 우수한 인재를 양성하고 좋은 일자리에 취업할 수 있도록 지원하는데 목적을 두고 있다. 특성화 고등학교의 교과 과정에는 우리나라의 최대교역국인 중국 관련 통상 중국어 교과가 아직까지는 편성되어 있지 않다. 특성화 고등학교에서는 일반계 고등학교처럼 일반적 의사소통을 위한 중국어 교육도 필요하지만, 졸업 후 산업 현장에 필요한 실무 영역에서의 중국어 학습도 요구된다. 본 연구에서는 이러한 현실을 고려하여, 초급 단계의 특성화 고등학교 학생들에게 학습 동기를 유발시키고, 더 나아가 업무 현장에서 보다 실질적으로 도움이 될 수 있는 통상 중국어 교육을 위한 『중국어Ⅰ』보충 교재를 제안하고자 하였다. 본 연구는 상업·정보 계열 특성화 고등학교 중에서 통상 중국어 과목이 개설되어 있거나 중국어 교과와 국제 상무 교과가 함께 편성된 고등학교 중심으로 살펴보았다. Ⅰ장 서론에서는 연구의 목적과 필요성에 대해 밝히고, 특성화 고등학교 중국어와 통상 중국어 관련 선행 연구를 살펴본 후, 연구 방법을 제시하였다. Ⅱ장에서는 특성화 고등학교의 성격 및 특성화 고등학교의 국제 상무와 중국어 교육과정을 알아본 후, 학습 동기, 특수 목적 중국어, 내용 중심 교수법 등의 이론에 근거하여 국제 상무와 연계한 통상 중국어 교육에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 통상 중국어 보충 교재 설계를 위해 교재 구성 원칙을 알아보았고, 『중국어Ⅰ』와 『국제 상무』교과서 분석을 통해 교재 내용을 선정하였으며, 교재 체계를 구상하였다. Ⅳ장에서는 연구 분석한 내용을 토대로‘무역과 계약, 선적 서류, 거래 조건 Ⅰ·Ⅱ, 자유무역협정’총 다섯 개 단원으로 구성된 80쪽 분량의 통상 중국어 보충 교재를 실제 개발하여 제시하였다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 본고를 정리하였고, 본고의 한계점을 통해 특성화 고등학교 중국어 교육에 대한 후속 연구의 필요성을 언급하였다. 개혁 개방 이후 중국은 끊임없는 경제 발전으로 인해 경제 대국으로 성장하였고, 우리나라에도 많은 영향을 미치고 있으며, 다양한 산업 현장에서 중국어 구사자를 요구하고 있다. 시대의 흐름에 발맞추어 시대가 요구하는 인재를 양성할 수 있도록 특성화 고등학교 교육도 변화하고 발전해야 할 것이다. 특성화 고등학교 학생들이 중국어에 관심을 갖고 자기 주도적으로 학습할 수 있도록 특성화 고등학교 학생들을 위해 보다 많은 전문 교과 영역에서 중국어 연구가 활발히 진행되길 바라며, 통상 중국어 또한 관광 중국어처럼 국가 교육과정으로 편성되어 체계적으로 연구되고 교육이 이루어지길 기대한다. ;The purpose of the study was to understand the current state of Chinese language education in high schools specialized in commercial and information, and propose the development of supplementary teaching materials for entry-level Business Chinese in conjunction with international trade, the basic subject of management and finance courses. Specialized high schools aim to nurture talented students and help them find good employment through education that suits each student’s talent an aptitude. The curriculum of specialized high schools has not yet organized Business Chinese related to China, the nation’s largest trading partner. Even though specialized high schools also need Chinese language education for general communication like general high schools, learning Business Chinese in the industry is required after graduation. Given consideration to this reality, the study intended to motivate entry-level specialized high school students, and furthermore, suggest the supplementary teaching materials 『ChineseⅠ』 for Chinese language education in trade that focus more on practical use in the workplace. Among high schools specializing in commercial and information, the study focused on the high schools where Business Chinese course is established or where Chinese language and international trade subjects are organized. The introduction of Chapter I explained the purpose and necessity of the study, examined the preceding studies related to Business Chinese and Chinese language in specialized high schools, and proposed the approach. In Chapter II, after identifying the characteristics of specialized high schools and the curriculum of international trade and Chinese language, Business Chinese education related to international trade was examined based on the theory of learning motivation, Chinese for Specific Purpose, and Content-Based Instruction. Chapter III explored the principles of teaching materials for the design of supplementary teaching materials for Business Chinese, selected materials by analyzing 『ChineseⅠ』 and 『International TradeⅠ』 textbooks, and planned the teaching material system. Chapter IV has actually developed and proposed 80-pages supplementary teaching materials for Business Chinese, which is composed of a total of five units including ‘trade and contract, shipping documents, terms and conditions of international trade Ⅰ·Ⅱ, and Free Trade Agreement’ on the basis of the analysis. Lastly, Chapter V summarized this thesis and made reference to the necessity of further study on Business Chinese education in specialized high schools from the limitations of this thesis. Upon the Chinese economic reform, China has grown as a global economic power from constant economic development and has a strong influence to Korea, and various industries demand Chinese-speaking manpower. Education in specialized high schools should also develop so that it can cultivate people of talent to meet the demand of the age. It is expected that the studies in Chinese language are conducted actively in more specialized fields for specialized high school students to become more self-motivated to learn Chinese language with interest. Business Chinese is also expected to become the national curriculum such as Tourism Chinese to be the subject of systematic studies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE