View : 1056 Download: 0

주제중심 교과통합을 적용한 초등학교 중국어 지도안 연구

Title
주제중심 교과통합을 적용한 초등학교 중국어 지도안 연구
Other Titles
A study on Chinese language lesson plans with theme-based curriculum integration for elementary school students
Authors
이혜연
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
모해연
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 3학년 이상 6학년 아동을 대상으로 일반 교과의 내용을 주제 중심으로 통합하여 중국어 수업 모형을 설계하고 지도안을 개발하는 데에 있다. 주제중심 교과통합 중국어 교육은 단편적인 언어 기능이나 기술을 습득하는 기존의 언어 수업과는 달리 하나의 주제에 대하여 다양한 활동을 통하여 언어를 학습할 수 있도록 수업을 구성하는 것이다. 이 교육 방법은 아동의 흥미를 이끌고 교과 내용의 지식과 자신의 경험을 반영하여 실제 상황 맥락을 제공하게 되어 의사소통을 가능하게 한다. 또한 주제를 탐색해 나가는 동안 활동을 통하여 언어 입력을 다양화하고 지식과 경험을 융합하여 창의적으로 문제를 해결하며 자기 주도적인 학습을 할 수 있게 된다. 초등학교 중국어 교육은 정규과정에 편성되어 있지 않고 방과후 수업에서 이루어지고 있어 체계적인 교육 방법이나 교재가 아직 미비한 실정이다. 방과후 수업에서는 대부분 시중에서 판매하고 있는 어린이 중국어 교재를 사용하고 있다. 어린이 중국어 교재는 학년별 구분이 없기 때문에 교재의 난이도나 활동 수준이 저학년과는 다른 성장 발달을 보이는 3학년 이상 6학년 아동들이 흥미를 유발하고 인지적으로 만족하기에 다소 미흡하다고 할 수 있다. 따라서 초등학교 3학년부터 6학년까지의 아동을 대상으로 하는 중국어 교육은 학습자의 인지 수준에 부합하고 흥미를 느낄 수 있는 차별화된 교육 방법의 연구가 절실히 필요하다. 이에 주제중심 통합 교육은 일상 생활과 밀접하게 관련이 있어 학습의 동기를 높이고 자기 주도적인 학습을 가능하게 하여 의사소통 능력을 향상시키는 데 효과적인 교육방법으로 제시될 수 있다. 본 연구는 다음과 같은 절차로 진행되었다. Ⅱ장에서는 교과 통합의 개념과 유형, 초등학생 아동의 발달적 특성을 살펴보고 초등학교 중국어 교육에서의 주제중심 통합 교육의 유용성과 교육적 의의를 알아보았다. Ⅲ장에서는 문헌 연구와 초등학교 3학년부터 6학년의 일반 교과 내용 주제 분석을 통해 7가지 주제인 식물, 동물, 색과 빛, 전자 정보 기기의 활용, 건강한 생활, 환경, 한중 문화를 선정하였다. 선정된 주제에 따라 Fogarty(1991)의 거미줄 유형을 기반으로 주제망을 펼치고 학습 활동과 언어 학습 목표를 선정하여 주제 중심 교과통합 중국어 수업의 교수요목을 제시하였다. Ⅳ장에서는 제시된 교수요목을 바탕으로 교육 현장에서 실행 가능한 수업 모형을 개발하고 지도안을 설계한 뒤 방과후 수업에서 실행하고 수정하였다. Ⅴ장에서는 본 연구를 요약 정리하고 통합적 접근을 통한 지속적이고 다양한 초등학교 중국어 교육 방법의 연구를 기대한다. 본 연구를 통하여 초등학교 3학년부터 6학년 아동을 대상으로 다양한 통합교육 방법을 적용한 중국어 교육 연구가 지속적으로 진행되기를 바라며 초등 중국어 학습자에게 흥미롭고 유익한 중국어 교육이 이루어질 수 있기를 기대한다.;The purpose of this study is to design a Chinese language instructional model and develop lesson plans for 3rd to 6th grade elementary school students by integrating the content of general curriculum based on themes. In the theme-based curriculum integrated Chinese language education, the class content is organized to let students learn language through various activities related to a theme rather than learning fragmentary language fuctions or skills as in existing language classes. This education method stimulates students’ interest and offers an actual situational context in which students can communicate by integrating the knowledge of curriculum content and their own experience. While exploring a theme, students can diversity language input through activities, integrate knowledge and experience, solve problems in a creative way and do self-directed learning. Chinese language education is not included in the regular course of elementary school and the class is offered in an after-school class program. For this reason, there are no systematic teaching methods or materials for those classes yet. In after-school Chinese language class, teaching materials are mostly children’s Chinese language books published in the market. Because children’s Chinese language books are not graded by age, they are somewhat insufficient to cognitively satisfy and arouse interest in 3rd to 6th grade students who are in a developmental stage different from that of lower graders. Therefore, a different level of difficulty in terms of teaching materials and class activities is required. Consequently, research needs to be conducted to develop differentiated teaching methods that accord with learners’ cognitive levels and can stimulate their interest in Chinese language education for 3rd to 6th grade elementary school students. As theme-based integrated education offers content closely related with daily life, it can enhance learning motivation and enable self-directed learning. Therefore, it can be presented as an effective teaching method to improve communicative competence. The procedure for this study is as follows: Chapter Ⅱ examined the concept and types of curriculum integration, developmental characteristics of elementary school children and discussed the usefulness and educational significance of theme-based integrated education for the Chinese language education in elementary school. Chapter Ⅲ selected seven themes – plants, animals, colors and light, utilization of electronic information devices, healthy life, environment and Korean and Chinese cultures – by analyzing the content and themes of 3rd to 6th grade general curriculum in addition to conducting a literature review. For each selected theme, a theme network was developed based on Fogarty(1991)’s webbed model, and then learning activities and language learning objectives were selected. Based on this, a syllabus of the theme-based curriculum integrated Chinese language class was presented. Chapter Ⅳ developed teaching models applicable in education fields and designed lesson plans based on the prepared syllabus. These lesson plans were executed on after-school classes and then revised. Chpater Ⅴ summarized this study, expecting that further research will continuously be performed by applying various Chinese teaching methods for elementary students through integrative research. It is expected to perform continuous studies on Chinese language education by applying various integrative education methods for 3rd to 6th grade elementary school students based on this study, aiming at providing Chinese language learners in elementary school with interesting and useful Chinese language education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE