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Scratch2.0을 활용한 중국어 학습 자료 개발

Title
Scratch2.0을 활용한 중국어 학습 자료 개발
Other Titles
A study on the development of the Chinese language learning materials using Scratch 2.0
Authors
김진희
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신하윤
Abstract
올 한 해 학부모 사이에서 ‘SW(소프트웨어)교육’이 큰 화두였다. 애플 창시자인 스티브잡스는 모든 사람이 프로그래밍을 배워야 한다고 말했고, 전 세계에서 SW교육 열풍이 불고 있다. 우리나라도 SW교육을 강화하기 위해 교육부가『2015 개정 교육과정』을 발표하여 2018년부터 중학교 정보 과목에서 34차시 이상, 2019년부터는 초등학교 5~6학년 실과 과목에서 17차시 이상 SW교육을 실시한다. SW란 컴퓨터를 제어하고, 처리방법을 지시하여 결과를 얻기 위한 명령어들의 집합이며, 프로그래밍을 배우는 것이 SW교육의 주요내용이다. 지금의 교육환경과 사회구조의 변화 속에서 교과서 위주의 전통적인 학습방법은 이미 다양한 수업매체와 멀티미디어 영상에 상당시간 노출되어온 학습자들에게 더 이상 매력적이지 않다. 중국어 교육이 진일보하기 위해서는 디지털 시대를 살고 있는 학습자 수준에 적합한 교수매체발굴과 멀티미디어 교재연구가 다양한 방법으로 시도되어야 한다. 본 연구에서 중국어 학습 자료 개발에 활용할 ‘Scratch2.0’은 원래 프로그래밍을 배우기 위한 교육용 프로그래밍 언어(EPL)이다. 2007년 5월 미국의 MIT 미디어랩 연구소에서 8세 이상의 어린이나 프로그래밍을 처음 배우는 사람에게 프로그래밍을 가르치기 위한 목적으로 개발되었다. 다양한 멀티미디어 기능을 갖추고 있어 여러 교과에서 디지털 보조매체로 사용되고 있으며, 국내에서 ‘Scratch’를 가장 활발하게 활용하고 있는 교과는 수학교과이고, 외국어교과에서는 아직까지 연구되지 않고 있다. 오늘날 외국어학습은 교수매체와 밀접한 관련이 있다. 교사는 다양한 교수매체를 사용해 학생들의 흥미를 고취시키고, 학생들도 교수매체나 멀티미디어 자료 활용 수업이 익숙하다. 특히, 영어교과에서는 ICT(정보통신기술)를 활용한 수업의 역사가 오래되었고, 교사가 교재 외에 선택할 수 있는 학습 자료에 대한 선택폭이 넓다. 반면, 중국어교과도 박차를 가하고 있지만 영어교과만큼 선택폭이 넓지는 않다. 이러한 배경을 바탕으로 본고는 디지털 세대를 살고 있는 지금의 학습자 수준에 적합한 수업매체 개발과 더불어 중국어 교사들이 느끼는 교수매체와 멀티미디어 교재 부족에 따른 어려움을 해소하고자 ‘Scratch2.0’을 활용한 학습 자료 개발을 시도하였다. ‘Scratch’를 단순히 수업매체로서의 소개에만 그치지 않고, 교실 현장에서 바로 사용할 수 있도록 학습 자료를 완성도 있게 제작한다. 이와 함께 ‘Scratch’ 활용범위를 폭넓게 다루어 ‘Scratch’가 외국어 학습에서 하나의 훌륭한 수업매체가 될 수 있음을 밝힌다. 먼저 학습범위는 2009 개정 교육 과정『생활중국어』6종 검인정교과서에서 공통되는 내용을 주제별로 선정하여 학습내용으로 삼았다. 또한 언어의 4기능과 ‘Scratch’가 가진 멀티미디어 기능을 접목하여 학습 효과를 충분히 발휘할 수 있도록 설계하였다. 이러한 과정을 거쳐 개발한 학습 자료를 활용한 수업시연을 통해 현직교사 5명의 피드백을 거쳐 교사들의 의견을 종합·정리하였다. 실제로 긍정적인 반응이 대부분이었고, 본고에서 개발한 9가지 모형은 교사들의 호응을 골고루 얻었으며, ‘Scratch’를 활용한 중국어 학습 자료 개발이 의미 있는 시도였음이 판단되었다. 이상 위 내용을 바탕으로 본고는 완성된 ‘Scratch2.0’을 활용한 중국어 학습 자료를 제시함으로써 21세기 교육환경에서 유비쿼터스(Ubiquitous)시대를 살고 있는 중국어 학습자들에게 적합한 교수매체 및 멀티미디어 교재를 제공하고, 앞으로 중국어 교과가 나아가야할 방향을 모색해 보고자 한다.;SW (software) education was a hot topic this year among parents. Steve jobs, the Apple founder, said, “Everyone has to learn programming”, which led to a trend of SW education all over the world. In Korea, the Ministry of Education announced the ‘2015 revised Curriculum’ in order to strengthen the SW education, and from 2018 onward, SW education will be conducted more than 34 times in the middle school information class, and from 2019, students in the 5th and 6th grade classes in elementary schools will be offered SW education for 17 times or more. SW (software), as an intangible part except for the hardware, is a set of instructions to control a computer, to instruct the order and method of processing, and to obtain results. The main content of SW education is to learn the programing, that is, to implement the software in a specific computer program using computer language. Given that software has become a key factor in determining national competitiveness in modern society, with the aim of fostering convergence talent with computing thinking, the Korean government and the Ministry of Education are currently conducting a wide range of SW education. Under this recent educational environment, traditional textbook-based learning methods are no longer attractive learning methods for learners who have already been exposed to various class media and multimedia images for a considerable time. Therefore, it is necessary to develop and investigate multimedia textbooks and class materials suitable for the level of learners living in the digital era in order to promote the Chinese language education in the changing educational and social settings. ‘Scratch 2.0’, which was used to develop Chinese learning materials in this study, is originally an educational programming language (EPL) for learning programming. It was developed in May 2007 at the MIT Media Lab Institute in the United States to teach programming for over-8-year-old children or those who were new to programming. With its various multimedia functions, it is used as a digital assistant in many subjects. The most active use of Scratch in the country is carried out in mathematics, and it is not yet utilized in foreign language curriculum except Korean language. The foreign language learning in these days has a close relationship with the teaching media. Teachers use a variety of teaching media to inspire students’ interest in foreign language and students are also accustomed to using multimedia materials. In particular, the history of teaching English using ICT (information and communication technology) is long, and teachers have a wide choice of learning materials in addition to textbooks. On the other hand, the relevant multimedia resources are not sufficient in the Chinese subject despite its gradually increasing amount. In this regard, this study attempted to develop learning materials using Scratch in order to solve the difficulties cause by the lack of teaching materials and multimedia textbooks of Chinese language teachers as well as to promote the class media suitable for the current level of learners belonging to the digital generation. This study also aimed not only to introduce Scratch as a medium of instruction but also to make the learning materials completed and ready-to-use in the classrooms. Moreover, by scrutinizing the scope of using Scratch, this study identified that Scratch can be a good media for learning foreign languages. First of all, the common educational contents of the six authorized textbooks from the 2009 revised educational curriculum, “Daily Chinese”, were selected, and four functions of language and the functions introduced in the Daily Chinese content system in the 2015 revised education curriculum were combined with the function of Scratch. Then, the learning materials were arranged based on the multimedia theory by Professor Meyer. The learning materials developed through the research process above were demonstrated in the class. The opinions from the feedback of five current teachers were also collected and summarized to improve the learning materials. The most of responses were positive on the learning materials, and the nine models evenly led to the favorable views of the teachers, which implied that developing the Chinese language materials using Scratch was a significant attempt. With respect to the discussions above, this study provides appropriate teaching materials and multimedia textbooks for foreign language learners who live in ubiquitous era in the educational environment of the 21th century by presenting the Chinese language materials using Scratch, finding a way for the Chinese language subject to move forward.
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