View : 1049 Download: 0

Gardner의 다중지능이론에 근거한 중국어Ⅰ교과서 활동 자료 분석

Title
Gardner의 다중지능이론에 근거한 중국어Ⅰ교과서 활동 자료 분석
Other Titles
Based on Gardner's multiple intelligence theory Chinese Ⅰ textbook Activity material analysis
Authors
박지수
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이재돈
Abstract
본 연구는 Gardner의 다중지능이론에 근거하여 중국어Ⅰ교과서의 활동 자료를 분석한 연구이다. Ⅰ장 서론에서는 다중지능이론과 외국어 교육에 관한 선행연구와 다중지능이론과 중국어 교육에 관한 선행연구를 검토함으로써 실제 교실활동에서 이용하는 중국어Ⅰ교과서 활동 자료 분석이 필요하다는 점을 지적하였다. Ⅱ장 다중지능이론과 외국어 교육에서는 Ⅰ장에서 검토한 영어교육에서의 선행 연구를 토대로 다중지능이론과 외국어 교수법에 대해 살펴보았다. 또한 중국어수업에서 활용할 수 있는 교수전략 및 활동들을 8개의 다중지능 영역별로 설정하였다. 또한 다중지능이론과 2015 개정 중국어 교육을 살펴보기 위해 2009 개정 중국어 교육과정과 2015 개정 중국어 교육과정에 총론 주요 개정 공통사항을 분석하였다. Ⅲ장 다중지능이론과 중국어 교실활동에서는 학습자 개인이 지닌 강점 지능에 관계없이 학습자의 흥미와 동기를 유발하여 완전한 학습에 이르게 하기 위해 활동이 필요함을 밝혔다. 또한 Claire, Freeman을 토대로 교실활동의 유형을 간략히 분류하였고, 2015 개정 교육과정에 제시된 활동을 실제 교실 상황에 적용 가능한 활동의 유형을 게임과 놀이 활동, 문화 활동, 통합적 과제 수행 활동, 노래 활동, 역할극 활동, 쓰기 활동 총 6가지로 분류하였다. Ⅳ장 다중지능이론에 근거한 중국어Ⅰ교과서 활동 자료 분석 결과에서는 중국어Ⅰ교과서 5종의 활동 자료를 6가지 활동으로 나누어 6가지 활동의 다중지능 반영률을 분석하였다. 게임과 놀이 활동은 다중지능 반영률이 일정하게 반영되어 다중지능에 기반을 둔 완전한 활동이라고 할 수 있다. 문화 활동은 언어지능, 시공간지능, 자기성찰지능, 신체운동지능, 논리수학지능이 반영되었고, 통합적 과제 수행 활동은 언어지능, 인간친화지능, 시공간지능, 신체운동지능, 자기성찰지능이 반영되었고, 노래 활동은 언어지능, 음악지능, 인간친화지능, 신체운동지능이 반영되었고, 역할극활동은 언어지능, 시공간지능, 신체운동지능, 인간친화지능, 논리수학지능이 반영되었고, 쓰기 활동은 언어지능, 시공간지능, 자기성찰지능이 반영되었다. 또한 분석 결과를 통해 실제 중국어 교실활동에서 균형 잡힌 다중지능을 계발하기 위한 구체적인 교수학습방안을 제시하였다. Ⅴ장 연구결과에서는 Ⅳ장 다중지능이론에 근거한 중국어Ⅰ교과서 활동 자료 분석 결과를 정리하고 부족한 지능을 계발하기 위한 교수학습방안을 간단히 모색하였다. 마지막으로 분석대상 범위의 한계, 다중지능이론의 복합성 때문에 발생하는 문제점 등 연구의 제한점을 제시하여 추후 이를 보완한 연구에 참고할 수 있도록 하였다.;This study is an analysis of activity material of Chinese Ⅰ textbook based on Gardner's multiple intelligence theory. In the first chapter, I pointed out that it is necessary to analyze the activity material of Chinese Ⅰ textbooks used in actual classroom activities by examining precedent studies on multiple intelligence theory and foreign language education and prior studies on multiple intelligence theory and Chinese education. In chapter Ⅱ, multiple intelligence theory and foreign language education, I examined the multiple intelligence theory and the foreign language teaching method based on previous studies in English education examined in chapter Ⅰ. In addition, the teaching strategies and activities that can be used in Chinese class are set up by 8 multiple intelligence areas. In order to examine the multiple intelligence theory and the revised Chinese language education in 2015, I analyzed the general revision common to the 2009 revised Chinese curriculum and the 2015 revised Chinese curriculum. In chapter III, multiple intelligence theory and Chinese classroom activities, activity is needed to induce learners’ interest and motivation regardless of the strengths and weaknesses of learners’ individual and lead to complete learning. In addition, the types of classroom activities are classified based on Claire and Freeman. The types of activities that can be applied to actual classroom situations are classified into Game, Play Activity, Integrated Task Performance Activity, Song Activity, Role Play Activities, and Writing Activities. In chapter Ⅳ, Chinese Ⅰ textbook based on the theory of multi – intelligence theory in the analysis of material, the activity material of five Chinese Ⅰ textbooks were divided into 6 activities and analyzed the multiple intelligence reflectance of 6 activities. Games and Play Activities are a full activity based on multiple intelligences, reflecting multiple intelligence reflectance constantly. Cultural Activities were reflected in verval-linguistic intelligence, visual-spatial intelligence, intrapersonal intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, logical-mathematical intelligence, and Integrated Task Performance Activities reflected verbal-liguistic intelligence, interpersonal intelligence, visual-spatial intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, Song Activities were reflected in verbal-liguistic intelligence, musical-rythmic intelligence, interpersonal intelligence and bodily-kinesthetic intelligence. Role Play Activities reflected verbal-liguistic intelligence, visual-spatial intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, interpersonal intelligence, visual-spatial intelligence, and intrapersonal intelligence. In addition, through the analysis results, a concrete teaching and learning plan was developed to develop balanced multi – intelligence in actual Chinese classroom activities. In chapter Ⅴ, the results of analyzing the activity data of Chinese Ⅰ textbook based on Ⅳ chapter Ⅳ multi - intelligence theory are summarized and the teaching and learning methods for developing the deficient intelligence are briefly searched. Finally, limitations of the study, such as limitations of the scope of analysis and problems caused by the complexity of multiple intelligence theory, are presented, so that they can be referred to future studies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE