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고등학교 중국어 학습자들의 학습동기와 동기화된 행동, 학업성취도 간의 상관관계 연구

Title
고등학교 중국어 학습자들의 학습동기와 동기화된 행동, 학업성취도 간의 상관관계 연구
Other Titles
The Relationships among Chinese learning motivation, motivated behavior and Chinese achievement of Korean High school students
Authors
박슬기
Issue Date
2016
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신하윤
Abstract
외국어 학습자들에게 동기란 외국어 학습을 하게 만드는 가장 먼저 필요한 것이자 제일 중요한 요소일 것이다. 이러한 외국어 학습동기의 중요성을 인지한 많은 학자들의 연구를 통해 외국어 학습동기 연구는 발전해왔다. 외국어 학습동기의 대표적인 연구로 Gardner(1985)의 사회교육모형, Deci & Ryan(1985)의 자기결정이론이 있었으나 최근에는 Dörnyei(2005)의 제2언어 동기적 자아체계가 주목을 받고 있다. 또한 급변하는 국제화 추세에 따라 제2언어 동기적 자아체계의 제2언어 자아와 국제적 자세를 관련지어 진행한 많은 외국어 학습동기 연구도 있다. 그러나 중국어 교육에서 진행된 외국어 학습동기 연구는 대부분이 Gardner의 사회교육모형에서 주장한 통합적․도구적 동기와 Deci & Ryan을 포함하여 다수의 학자들이 주장한 외적․내적 동기를 적용한 것이었다. 따라서 본 연구는 외국어 학습동기와 관련하여 새롭게 등장한 제2언어 자아, 국제적 자세에 초점을 맞추고 한국의 고등학교 중국어 학습자들을 대상으로 하여 조사를 진행하였다. 또한 고등학교 중국어 학습자들의 제2언어 자아, 국제적 자세가 동기화된 행동 및 학업성취도와 어떠한 상관관계가 있는지도 살펴보았다. 연구는 경기도 안산에 위치한 인문계 고등학교 2학년 185명, 전라북도 전주의 인문계 남고 74명, 인문계 여고 73명, 총 332명을 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 설문 조사에 대한 연구 결과는 SPSS 통계 프로그램을 사용하여 분석하였으며 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 고등학교 중국어 학습자들은 중국어와 관련된 미래를 이상적으로 그리는 이상적 제2언어 자아, 국제사회에 관심을 가지는 태도인 국제적 자세, 중국어 학습에 긍정적인 태도를 기본적으로 갖추고 있었다. 또한 학습자 변인별로 분석했을 때 유의미한 차이를 보인 것은 학습기간과 원어민 선생님 경험이었다. 학습기간의 경우에는 학습기간이 21개월 이상으로 긴 학습자들의 이상적 제2언어 자아 수치가 높았으며 원어민 선생님 경험의 경우에는 경험이 있는 학습자들의 이상적 제2언어 자아 수치가 경험이 없는 학습자들보다 더 높았다. 또한 원어민 선생님 경험에서 동기화된 행동의 경우에는 ‘중국어 학습을 위한 노력’이 유의미한 차이가 있었으며 국제적 자세의 경우에는 ‘국제적인 직업에 대한 관심’, ‘전 세계 사람들과의 의사소통의지’가 유의미한 차이가 있는 것으로 나왔다. 둘째, 고등학교 중국어 학습자들의 이상적 제2언어 자아가 동기화된 행동 및 국제적 자세와 긍정적인 상관관계를 보였다. 또한 이상적 제2언어 자아와 국제적 자세가 높을수록 학업성취도 점수가 높았기 때문에 이상적 제2언어 자아와 국제적 자세를 동시에 향상시키는 것이 중국어 학습에 도움이 될 것이다. 셋째, 학업성취도 수준에 따라 분석한 결과에서는 학업성취도 점수가 80점 이상으로 높은 그룹일수록 이상적 제2언어 자아, 동기화된 행동이 높았으며, 필연적 제2언어 자아는 낮은 것으로 나왔다. 따라서 이상적 제2언어 자아를 강화시키면 학업성취도를 높이는데 도움이 될 것이다. 이와 같은 연구 결과를 토대로 고등학교 중국어 학습자들의 이상적 제2언어 자아를 강화시키는 것이 중국어 학습에 도움이 될 것이라는 결론을 얻었다. 그러나 근본적으로 중국어 교육에서 제2언어 자아, 국제적 자세, 동기화된 행동, 학업성취도 등과 관련된 연구가 부족하므로 지속적인 연구가 필요할 것이다. 본 연구를 통해서 중국어 교육에서 다양한 고등학교 중국어 학습자들의 학습동기를 발견하고 학습동기를 향상시킬 수 있게 되기를 기대한다.;This study aims to investigate the relationships among Chinese learning motivation, motivated behavior and Chinese achievement of Korean high school students, focusing on their L2 Selves and International Posture. This study is dissimilar to precedent study in Second language learning motivation, new factors (e.g. L2 selves and International Posture) were selected for this study in order to analyze the relationships between L2 Selves and IP on motivated behavior and Chinese achievement. This study explains L2 Selves and IP for second graders in high school who learn Chinese. First of all, while Ideal L2 Self is defined as one’s ideal self image expressing the desire to become a successful L2(Chinese) speaker in the future, Ought-to L2 Self refers to one’s self image studying Chinese to avoid possible negative outcomes and meet others’ expectations. Secondly, as concept of IP is L2 speaker’s attitudes towards the international community, including a learner’s view of role of Chinese as a lingua franca. The questionnaire was administered to 185 academic high school students located in Ansan, 74 Boy's high school students and 73 Girl's high school students located in Jeonju, 332 in total. The survey questions with five-point scaled responses were analyzed through Independent t-test, One-way ANOVA and Pearson correlation. The findings of the study are as follows: First, the mean scores of Ideal L2 Self, IP, Motivated attitudes were 3.0 and over, indicating that Korean high school students tend to have motivation towards Chinese learning. And the results of inferential statistical analyses by the learner variables are as follows, study period and experience of native speaker teacher showed significant differences. As the participants have spent more time on studying Chinese, they tended to have higher Ideal L2 Self. In the similar vein, the participants who were interested in the News (one of IP) showed higher Ideal L2 Self image. Also learners who have experience of native speaker teacher showed higher Ideal L2 Self figure than who didn’t have. And the Vocation, Communication of IP showed significant differences in terms of Ideal L2 Self. Secondly, results showed that Ideal L2 Self positively correlated with motivated behavior and partially with IP. So it can be inferred that improving Ideal L2 Self and IP will be useful for Korean high school learners of Chinese. Finally, the results revealed that there were achievement differences in terms of Ideal L2 Self, motivated behavior and Ought-to L2 Self. In other words, those who had high scores on Chinese tended to have higher Ideal L2 Self, motivated behavior and lower Ought-to L2 self. Therefore it can be speculated that Ideal L2 Self and motivated behavior influenced Chinese achievement. In conclusion, this study is expected to contribute to development of Korean Chinese education and to provide more meaningful learning for Korean high school learners of Chinese in practice.
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