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질적연구방법을 통해 본 외국어고등학교 중국어 원어민 수업 사례 연구

Title
질적연구방법을 통해 본 외국어고등학교 중국어 원어민 수업 사례 연구
Other Titles
A Study on The Cases of The Chinese Native Teacher's Class in Foreign Language High School Through Qualitative Research Method
Authors
권석영
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
모해연
Abstract
나는 질적연구방법 중 자료 수집 방법으로써 문화기술지적 방법인 참여관찰과 심층면담, 해석의 틀로써 수업 비평을 택하여 외국어고등학교 중국어 원어민 수업에 대한 자료를 수집하고 분석하였다. 서울 소재 A/B/C외고를 방문하여 수업에 참여한 교사와 학생 및 수업지원과 관련된 학교 관계자를 연구 참여자로 하여 그들의 동의를 얻어 수업을 관찰자로서 참여관찰하고 반구조화된 인터뷰를 진행하였다. 참관 수업과 인터뷰는 모두 비디오 촬영 혹은 녹음 후 이를 전사하여 질적연구방법 중 하나인 수업 비평으로 이 결과를 해석하였다. 해석 과정에서 교사가 주안점을 두는 수업의 개념과 학생이 선호하는 교사의 수업방식 간에 상당한 일치점이 드러났으며 개별적이고 구체적인 수업 장면에서도 이런 요소들을 발견할 수 있었다. 또한 A/B/C교사 수업에 각각의 공통점과 차이점 및 장단점이 발견되어 이를 분류 및 해석하였다. A/B/C교사 모두 원어민 회화 수업을 하므로 학생들이 수업 시간에 중국어로 말을 많이 하도록 하는 여러가지 방법을 가지고 있고 이에 대하여 항상 연구하고 고민한다. 이에 대한 구체적인 내용은 교사 인터뷰를 통하여 나타났고 각각의 교사마다 차이점도 있었으나 학생들이 수업시간에 중국어로 활발히 말을 하도록 하려는 방법으로써 발표, 게임 수업 방법을 많이 사용하고 있고, 수업 분위기를 활발하게 하기 위하여 A/B/C교사 모두가 유머와 농담을 많이 사용한다. 격려와 칭찬도 수업 분위기를 좋게 하기 위하여 사용하는 방법으로 특히 A교사가 많이 사용한다. C교사는 PPT로 수업을 많이 한다. 2학년 수업에서 A/B/C교사 모두 수업 시간에 중국어로만 수업을 한다. A/B교사는 1학년부터, C교사는 2학년부터 중국어로만 수업을 하고 있다. A/B외고 2학년 학생들은 중국어 성적과 관계없이 선생님이 중국어로만 하셔서 좋다고 하고, C외고 중국어 성적 중하위권 학생들은 아직 어렵고 적응이 안된다고 하였다. 이는 C외고의 성적편차 및 경쟁과도 영향이 있음을 유추할 수 있다. A외고만 회화전용교실에서 분반수업을 한다. A교감 인터뷰 결과 이는 학교의 예산이 투입되는 지원사항으로 학교의 환경 및 지원이 수업의 질에 큰 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있다. A/B/C교사 모두 좋은 수업을 위해서는 학생을 생각하는 교사의 자세가 효과적인 교수법보다 앞선다는 것을 역설한다. B/C교사는 외국인 교사를 대상으로 한 연수의 필요성에 대해 피력한다. 중국어 원어민 수업을 포함한 중국어 수업에 대해서도 많은 교사들의 자발적인 수업 비평이 운동처럼 일어나 수업에 대한 많은 소통과 논의가 일어나고 이를 통해 수업의 질이 더 향상되고 중국어 교육이 좀 더 발전하기를 바란다. 중국어 원어민 수업도 교사 전문성 향상을 위해 단독수업으로 가야 한다고 생각되며 그를 위한 충분한 절차상의 논의와 검토가 필요할 것이다.;As the data-collecting methods in qualitative research methodology, this study collected and analyzed the materials on native-speaker classes for the Chinese language in foreign language high school by conducting participating observation and in-depth interviews in ethnographical methods as the tool for data collection, and class critique as the framework for interpretation. Visiting A/B/C foreign language high schools located in Seoul, this study observed the classes and performed semi-constructed interviews targeting teachers, students, and the concerned persons who supported the classes based on their consents. The observed classes and interviews were all videotaped and recorded. The materials were made into transcriptions and interpreted through class critique as one of a qualitative research methodology. In the process of the interpretation, considerable coherency was revealed between the concept of the class that teachers put emphasis and the teaching method of teachers preferred by students. In the individual and specific class scenes, such elements could be found as well. In addition, the similarities, differences, advantages and disadvantages of each class of A/B/C teachers were classified and interpreted. Since the teacher A/B/C had all native-speaker’s speaking classes, they had a lot of know-hows for leading students to speak in the Chinese language a lot in the classes with the investigation for the development. The specific contents on these attempts were revealed in the interviews targeting teachers. Although there were several differences in each teacher, they utilized the teaching methods of presentation and game in order to lead students to actively speak in the Chinese language. They also used a lot of humors and jokes in order to activate the class atmospheres. Compliments and encouragements were used to make pleasant learning atmosphere, especially used a lot by teacher A. The teacher C used PPT a lot for the classes. In the second grader’s classes, the teacher A/B/C all conducted the classes only in Chinese. The teacher A/B conducted the classes only in Chinese from the first grader, and the teacher C conducted the classes only in Chinese from the second grader. The students in the second grade in A/B foreign language high schools stated that the classes only in Chinese were good regardless of their Chinese marks, while the students in middle or low academic achievement levels in C foreign language high school stated that the classes were still difficult and not adjustable. It could be deduced from the influences of the variances of marks and competitions in C foreign language high school. Only A foreign language high school operated the separated classes in classroom designed especially for conversation class. According to the interview with the vice present of A foreign language high school, it was based on the support funded by the school budget, which confirmed that the environment and support from school gave huge influences on the quality of the classes. The teacher A/B/C all emphasized that the teacher’s attitude for students was more significant than any effective teaching methods. The teacher B/C stated the necessity of training targeting foreign teachers. Regarding the Chinese language classes including the Chinese native speakers, it is hoped that voluntary class critique of teachers occurs like movement to cause plenty of communications and discussions on classes, which leads to the improvement of class quality and the development of the Chinese language education. Claiming that the Chinese native classes should be operated separately for the enhancement of teacher’s expertise, sufficient discussions and examinations on the procedures seem to be required.
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