View : 970 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor모해연-
dc.contributor.author윤다보미-
dc.creator윤다보미-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:00Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:00Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000089349-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211409-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000089349-
dc.description.abstract현재 교육 분야에서는 학습자 중심의 교육의 실천을 위해 부단히 노력하고 있다. 교육 분야에서는 학습자 중심의 교육을 위해 다양한 방법을 시도하고 있는데 그 중에서도 지적 수준 이외의 다양한 능력을 지능화하고, 학습자 개개인의 차이와 재능을 인정하는 다중지능이론이 새롭게 관심을 받고 있다. 다중지능이론은 과거 개념의 지능에서 주로 측정하던 언어지능이나 논리수학지능 이외에 음악지능, 공간지능, 신체운동지능, 인간친화지능, 자기성찰지능, 자연친화지능 등 총 8가지 능력을 지능화 한 이론이다. 외국어 교육 분야에서도 학습자 중심 교육의 실천과 함께 다중지능의 의의와 그 중요성을 인지하여 학생들의 다중지능을 파악하고 학습자의 지능 특성을 수업에 적용하기 위해 다양한 노력을 하고 있다. 하지만 중국어 교육 분야에서는 다중지능을 토대로 한 연구나 수업이 매우 부족한 것이 현실이다. 이에 본 연구는 다중지능을 기반으로 한 중국어 교육 연구의 한 방향으로 중국어 학습자의 다중지능과 중국어 성적과의 상관관계를 알아보고 그 결과를 교수·학습에 적용할 방안을 제시하고자 한다. 연구의 방법으로는 학습자의 중국어 성적 파악과 함께 다중지능 설문을 실시하고 연구의 대상은 중국어 성적에 영향을 미치는 다중지능이 무엇인지 그 상관관계를 명확하게 알아보기 위해 수업 시수와 학습량이 많은 외국어 고등학교의 중국어 전공 학급 학생으로 제한한다. 상관관계는 학습자의 일반적 특성과 학습 실태로 나누어 살펴보고 자료의 처리는 통계프로그램을 이용한다. 분석 후에는 이 결과가 중국어 교육 현장에 시사하는 바와 함께 중국어 성적과 유의미한 상관관계를 보인 지능을 중국어 교수·학습에 적용할 수 있는 방안을 제시할 것이다. 본 연구는 학습자 중심의 교육을 실천하기 위한 하나의 방법으로서 학생들의 다중지능을 분석하고 중국어 성적과 의미 있는 상관관계를 보인 지능을 수업에 적용하여 더 다양하고 효과적인 중국어 교수·학습 현장을 만들기 위한 하나의 방안을 제시하고자 한다. 앞으로 본 연구를 토대로 중국어 교육 분야에서 다중지능 이론을 적용한 더욱 다양한 연구물이 나오기를 바라고, 교육현장에서는 교수자와 학습자 모두가 다중지능 이론을 적용한 더욱 의미 있는 중국어 학습을 실시하기를 기대한다.;Education field in Korea has made a constant effort to realize the learner-centered training, presently. A variety of teaching methods are being tried in this area now. Among them, a theory of multiple intelligences draws attention, which provides the intellectualization of diverse capabilities in addition to intellectual level and recognizes the individual difference and unique skill. The theory of multiple intelligences is a theory that intellectualizes 8 kinds of capability including musical, spatial, bodily-kinesthetic, interpersonal, intrapersonal, and naturalist intelligences as well as linguistic and logical-mathematical intelligence. In the teaching area of foreign language, the purport and importance of multiple intelligences combined with a learner-centered education are understood well enough. Thus, efforts are under progress through comprehending the multiple intelligences for students and applying the individual learner's intellectual characteristic to lecture in class in many ways. However, reality is that study or teaching based on multiple intelligences is very rare in education of Chinese. This work would find out the correlation between multiple intelligences and grade in Chinese learners as part of Chinese-related education research with a focus on multiple intelligences and then would suggest alternative solutions to teaching and learning by using the results from the research. For the methodology, a questionnaire survey was conducted about multiple intelligences along with learners' academic record in Chinese. The subject of study is confined to students majoring the Chinese language in foreign language high school, who are given a good number of instructional hours and lessons. As to the correlation, it break down into learner's general characteristics and instructional results and the data is processed with the related statistical program. Results would be used to provide the analytical suggestions about instruction of Chinese language in field and the application method in teaching and learning the Chinese regarding the correlation between grade earned in Chinese class and intelligence. As a possible way to practice the learner-centered education, this research applies to class the intelligences showing a significant relationship with grades in Chinese through analysis in multiple intelligences. By doing so, this work provides a solution to more effective circumstances than before in teaching and learning the Chinese. Base on this examination, more diverse outcomes would be expected with application of theory of multiple intelligences in other studies in education of Chines language. Hopefully, more meaningful instructions would also be realized in the educational field with this theoretical approach for the benefit of both instructors and learners.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 선행 연구 고찰 4 C. 연구의 방법 및 내용 8 Ⅱ. 다중지능과 외국어 교수·학습 10 A. 다중지능의 개념 10 B. 다중지능과 교육의 관계 16 C. 다중지능과 외국어 교수·학습 20 Ⅲ. 다중지능과 중국어성적의 상관관계 24 A. 연구 도구의 분석 24 1. 기초설문 문항의 설계 24 2. 다중지능 문항의 분석 24 3. 다중지능 문항의 신뢰도 29 B. 연구 대상자의 이해 31 1. 일반적 특성 31 2. 중국어 학습 실태 33 C. 다중지능과 중국어성적의 상관관계와 시사점 35 1. 일반적 특성에 따른 상관관계 36 2. 중국어 학습 실태에 따른 상관관계 42 3. 분석 결과의 시사점 49 Ⅳ. 다중지능 이론을 적용한 중국어 교수·학습 51 A. 인간친화지능을 적용한 중국어 교수·학습 52 B. 음악지능을 적용한 중국어 교수·학습 75 Ⅴ. 결론 87 참고문헌 89 부록 92 ABSTRACT 100-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1871137 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title다중지능과 중국어성적의 상관관계 분석 및 적용방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Correlation Analysis of Multiple Intelligences and Chinese Competence and its Application Methods-
dc.creator.othernameYoon, Da Bo Mi-
dc.format.pageix, 101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE