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상호문화적인 접근방법을 통한 한중문화 대화문 지도 방안

Title
상호문화적인 접근방법을 통한 한중문화 대화문 지도 방안
Other Titles
A plan for instructing in dialogue sentences about Korean and Chinese culture through intercultural approach : Focusing on students of foreign language high schools
Authors
조은아
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
모해연
Abstract
This study suggested a plan of intercultural teaching-learning for learners of the Chinese language in foreign language high schools so as to realize ideal cultural education; and ultimately it purposes to improve learners’ intercultural competence and communication competence. As for the methods of mono-cultural education excluding ‘interculturalism,’ which have mostly been adopted in the existing cultural education of Chinese, it is feared that the methods make learners have narrow viewpoints on culture so that they indulge in a sense of inferiority or self-conceit or disregard objective advantages of other culture. This could act as barriers to communication due to learners’ cultural prejudices and stereotypes in actual circumstances of intercultural encounter. This paper intends to propose as an alternative an intercultural approach to cultural education in Chinese language education. Interaction between cultures and the intercultural education have educational significance in that they can expand the breadth of understanding about other culture and improve intercultural communication competence through positive and active dialogue between own culture and other culture. This paper proposed a specific method for teaching and learning chinese culture through the application of intercultural approach. First, the culture section and dialogue sentences of ‘Chinese Conversation I’ and ‘Chinese conversation Ⅱ’, textbooks currently used in foreign language high schools, were analyzed, and cultural subject matters appropriate for intercultural education were selected. Texts and dialogue sentences that introduced the selected subject matters of Korean and Chinese cultures were presented to enhance learners’ conversation competence substantially. In addition, effective exercise questions were presented to seek the enhancement of learners’ learning efficiency. The intercultural education is significant because its core concepts are ‘dialogue between cultures’ and ‘interaction between cultures’ unlike the existing monocultural education or multicultural education, which emphasizes only differences in cultures, and because it is education that pursues intercultural commonness as well as accepts cultural diversity. This paper has significance in that it conceived accordingly Chinese language and culture classes as emphasizing interaction and dialogue between cultures, and that it tried relevant educational methodology in earnest.;본 연구는 외국어계 고등학교 중국어 학습자를 대상으로 이상적인 문화교육의 실현을 위해 상호문화 교수–학습 방안을 제시하였으며, 궁극적으로 학습자의 상호문화능력과 의사소통능력 향상을 목표로 삼는다. 기존의 중국어 문화교육에서 주로 이루어지는‘상호성’을 배제한 단일 문화교육 방식은 학습자로 하여금 문화에 대한 편협한 시각을 갖도록 하여, 자문화에 대해 열등감 또는 자만심에 빠지게 하거나, 타문화의 객관적 장점을 무시할 우려가 있다. 이는 실제 상호문화적 만남 상황에서 학습자들이 문화적 편견과 고정관념으로 인해 의사소통 장애요인으로 작용할 수 있다. 본고에서는 그 대안으로 중국어 문화 교육에서 상호문화적 접근방식을 제기하고자 한다. 문화 간 상호작용과 상호문화교육은 자문화와 타문화 사이의 적극적이고 능동적인 대화를 거쳐 타문화에 대한 이해의 폭을 확장시키며, 상호문화 의사소통능력을 향상시킬 수 있다는 점에서 그 교육적 의의가 있다. 본고에서는 상호 문화적 접근법을 적용하여 중국 문화를 교수-학습하는 구체적인 방법을 제시하였다. 우선 현행 외국어계열 고등학교에서 사용하는 교과서《중국어 회화I》,《중국어 회화II》의 문화란과 대화문을 분석하여, 상호문화교육에 적합한 문화소재를 선정하였다. 선정된 한중문화소재를 소개한 본문과 대화문을 제시하여 학습자의 실질적인 회화 실력을 제고하였다. 아울러 효과적인 연습 문항을 제시하여 학습자들의 학습 능률을 제고시킬 수 있는 방향을 모색하였다. 상호문화교육은 기존의 단일 문화 교육이나 문화 간 차이만 강조하는 다문화교육과 달리‘문화 간 대화’,‘문화 간 상호작용’이 핵심의 개념으로 작용하고 문화의 다양성 인정뿐만 아니라, 문화 간 공통된 것을 지향하는 교육이라는 데 의의가 있다. 본고는 이에 맞춰 중국어 문화수업을 문화 간 상호작용과 대화를 강조하는 것으로 구상하고, 이에 대한 본격적인 교육 방법론을 시도해보았다는 데 의의가 있다.
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교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
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