View : 524 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이종진-
dc.contributor.author설희-
dc.creator설희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:34Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000034328-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/209142-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034328-
dc.description.abstract중국어의 방향보어는 방향동사가 다른 동사 및 형용사 뒤에서 보어의 역할을 하는 것을 말한다. 중국의 방향동사는 구어에서 그 상용도가 매우 높음에도 불구하고, 방향보어가 가지는 내재적 복잡성으로 인해 우리나라 학습자들은 방향보어를 잘 활용하지 못하고 있다. 중국어의 보어는 그 역할이 매우 중요할 뿐만 아니라 학습 상에 어려움이 있기 때문에 국내외의 많은 논문들이 보어에 대해 연구하였으며, 국내에서도 80년대 이후 방향보어에 대한 연구가 활발히 진행되어 오고 있다. 그러나 방향보어의 자체 연구는 어느 정도 이루어졌지만, 방향보어라는 어법사항과 교육을 접목시킨 연구는 매우 드물다. 본 논문은 우선 방향보어의 어법의미와 문법특징에 대해 정확히 이해하고, 고등학교 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」중의 방향보어 활용 상황과 그 활용상의 문제점에 대해 살펴 본 뒤, 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」수준에서의 효과적인 방향보어의 활용 방안 및 교수-학습 방법을 모색해보고자 한다. 방향보어의 개념에 대해서는 학자들마다 어느 정도 일치된 견해를 보이고 있지만, 방향보어로 충당되는 방향동사의 범주에 대해서는 다른 입장을 취하고 있다. 이에 본고에서는 우선 방향보어의 개념에 대해 이해하고, 방향보어의 범위에 대해 규정한다. 방향보어와 관련된 여러 가지 문법 내용 중 본 논문에서 주로 다루고자 하는 바는 방향보어가 표시하는 어법의미이다. 따라서 방향보어의 정의 및 범위 규정과 함께 각각의 방향보어가 표시하는 어법의미를 방향의 기본의미와 확대된 의미로 분류하여 정리하였다. 우리나라 고등학교 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」중의 방향보어 활용 상황 분석을 통해,「중국어 Ⅰ, Ⅱ」에서는 방향보어 활용이 매우 제한적이라는 것과 방향보어에 대한 제시가 체계적이지 못하다는 문제점을 드러냈다. 또한 방향보어의 개념과 관련된 교과서 상의 문법 설명 부분에도 오류가 있으며, 방향보어에 대한 어법 설명도 상당히 부족하였다. 위와 같은 문제점 분석을 근거로 하여, 고등학교 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」에서의 방향보어 활용 및 교수-학습 방안으로, 첫째 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」수준에서 가르쳐야할 방향보어를 방향의 기본 의미와 확대된 의미에서 선정하고, 둘째 선정한 방향보어와 결합하는 동사를 7차 기본 어휘 중에서 선정하여 제시한다. 마지막으로 선정한 방향보어와 동사를 바탕으로 실제 수업에서 방향보어를 효과적으로 가르칠 수 있는 방법으로서 도식·그림·동작을 이용한 교수-학습 방안을 제시한다. 방향보어의 개념 및 범위에 관해 정확히 이해하고, 사용빈도가 높은 방향보어에 대한 인식을 제고하여, 체계적·효과적으로 방향보어의 교수-학습을 진행할 수 있게 하는 데에 본 논문의 목적이 있다.;Directional complements in Chinese are that directional verbs play a role of adverbs after other verbs or adjectives. Although directional complements are widely used in spoken Chinese, Korean learners of Chinese have difficulty using them. Because directional complements in Chinese play a critical role, there are many studies on them home and abroad, and in Korea also a lot of researches have been done on this subject since 1980s. The sole research on directional complements has been done to some degree; however, there is very few on grammatical points of directional complements in regards of teaching. This thesis will look at grammatical characteristics and meanings of directional complements in Chinese and current usage of 「Chinese I, II」. Scholars have agreed opinions on the definition of directional complements, but in terms of the range of directional verbs, they do not see eye to eye. Therefore, this thesis first deals with the definition of directional complements and prescribe the range of them. Among many grammatical aspects, what is mainly dealt with here is the meanings of the grammar which directional complements define and they are put in the category of basic meanings and extended ones. The analysis of the usage of directional complements in highschool shows that its usage is very limited and not systematically demonstrated. In addition to this, the Chinese text books do not have much explanation about directional complements and they include errors as well regarding the definition of them. On the basis of this analysis of directional complements related problems, here are some suggestions to enhance the use of directional complements and teaching-learning methods. First, it is to select directional complements which need to be taught for the level of 「Chinese I, II」 in the category of basic meanings and extended ones. Second, the selected directional complements and the verbs that combine with them should be demonstrated within 7th basic vocabularies. Lastly, on the basis of the selected directional complements and verbs, diagrams, pictures, and motions can be used in order to teach directional complements effectively. This thesis aims at correct comprehension of the definition and the range of directional complements and the systematically effective teaching-learning method through recognition of frequently used directional complements.-
dc.description.tableofcontents논문개요 =ⅴ 1. 서론 = 1 1.1 연구 목적 = 1 1.2 기존의 연구 = 2 1.3 연구 방법 = 3 2. 방향보어의 정의와 어법의미 및 문법특징 = 5 2.1 방향보어의 정의와 범위 = 5 2.2 방향보어의 어법의미 = 9 2.2.1 방향보어의 어법의미의 정의 = 9 2.2.2 각 방향보어가 나타내는 어법의미 = 12 2.3 방향보어의 문법특징 = 25 3. 고등학교 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」의 방향보어 활용상황과 개선방향 = 31 3.1 중국 소학교 1, 2학년 《語文》중의 방향보어 활용 상황 = 31 3.2 고등학교 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」중의 방향보어 활용 상황 = 35 3.2.1 「중국어 Ⅰ」 = 36 3.2.2 「중국어 Ⅱ」 = 40 3.3 고등학교 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」 중의 방향보어 활용에 대한 제언 = 49 4. 고등학교 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」의 방향보어의 활용 및 교수-학습 방안 = 53 4.1 고등학교 「중국어 Ⅰ, Ⅱ」에 활용할 방향보어 선정 = 53 4.2 선정한 방향보어와 결합하는 동사 제시 = 56 4.2.1 방향의 기본 의미에서 선정한 방향보어와 결합하는 동사 = 59 4.2.2 확대된 의미에서 선정한 방향보어와 결합하는 동사 = 64 4.3 선정한 방향보어의 교수-학습 방안 = 67 4.3.1 도식을 이용한 방향보어의 학습 = 67 4.3.2 그림을 이용한 방향보어의 학습 = 87 4.3.3 동작을 이용한 방향보어의 학습 = 102 4.3.4 방향보어와 목적어의 위치 학습 = 105 5. 결론 = 111 참고문헌 = 113 Abstract = 117-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3523895 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title고등학교 「중국어 Ⅰ,Ⅱ」에서의 방향보어 교수-학습에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Research on Teaching and Learning Directional Complements in Highschool 「Chinese I, II」-
dc.creator.othernameSul, hee-
dc.format.pagevi, 118 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2004. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE