View : 48 Download: 0

고등학교『중국어I』의 동작동사 교수법 연구

Title
고등학교『중국어I』의 동작동사 교수법 연구
Authors
조은경
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종진
Abstract
중국어 동작동사는 문장의 중심 술어가 되는 성분으로, 신체의 일부분이나 전체와 관련된 구체적이고 실질적인 동작을 나타내는 동사이다. 중국어 동작동사의 학습은 중국어 기초 학습자의 말하기 능력을 향상시키는 교수 방안의 연구 주제이나, 지금까지 중국어 동사 및 동작동사의 효율적인 교수-학습을 위한 체계적인 연구가 이루어지지 못했다. 본 논문에서는 고등학교 중국어 교과서상의 동작동사 사용 상황과 그 문제점을 분석하여, 이에 대한 개선 방안을 모색하는데 목적이 있다. 동작동사의 체계적인 학습은 생활 속 여러 대화 상황에서 요구되는 특정의 동작을 중국어로 어떻게 표현하는가에 대한 훈련을 가능하게 한다. 이는 학습자에게 발화 기회가 충분히 주어지는 적극적이고 활동적인 중국어 수업 운영의 한 방법이 된다. 특히 학습자는 동작동사 학습을 통해 중국어의 자연스런 구어체 문장을 익힐 수 있다. 또한 동작동사와 규칙적으로 결합하는 목적어를 함께 배움으로써, 중국어의 사회·문화적 언어 습관을 체득할 수 있다. 7차 교육과정의 고등학교『중국어Ⅰ』교과서 본문을 대상으로 동작동사의 사용도와 빈도, 분포를 분석한 결과, 5종 교과서는 동작동사의 제한적 사용, 여러 의미를 가진 동작동사 사용의 제한성 및 문장 중 동사와 결합하는 표현의 낮은 사용도 등의 문제점을 찾아볼 수 있었다. 위의 교과서 분석 내용을 근거로 하여, 동작동사 교수법 개선 방안에 적용할 주요 동작동사를 선정하였다. 선정한 동작동사의 교수-학습 방안으로는, 의미가 상반되는 두 동작동사를 함께 학습하도록 하는 동사 대비 학습과 동사와 목적어, 동사와 동사의 결합 표현을 학습하는 동사 결합 표현 학습을 제시하였다. 이와 더불어 앞의 두 가지 학습 방안의 내용을 포괄하면서, 학습자의 흥미를 고려한 동사를 이용한 단어 게임을 제시하였다. 본 논문에서는 연구 범위를 동작동사로 제한하였기 때문에, 일상 생활에서 화자의 감정이나 생각을 표현하는 여러 상태동사와 관계동사의 학습 방안의 연구에는 미치지 못하였다. 앞으로 좀 더 총체적인 중국어 동사 교수-학습 방안의 연구를 위해, 상태동사와 관계동사 등의 특성 및 이들 동사와 결합하는 보어 형식 등에 관한 체계적인 연구가 여러 방면에서 지속적으로 이루어지길 기대한다.;A dynamic verb in Chinese is a main predicate of a sentence; it is a descriptive verb that expresses specific and actual actions related to a part or whole of a body. Learning dynamic verbs is a crucial research topic of teaching methods, dealing with improving the beginners speaking fluency. There was, however, no systematic research on the efficient teaching-learning methods so far. The purpose of this thesis is to analyze the usage of dynamic verbs and the problems in high school Chinese textbooks, and to come up with possible improvement. The systematic learning of dynamic verbs enables students to practice how to express particular actions in various situations in Chinese. This learning gives enough speaking opportunities to students, and it in turn becomes one of methods to manage a positive and active Chinese class. Above all, students can naturally learn the spoken language by studying dynamic verbs. Chinese social and cultural language customs can also be achieved by leaning objectives that regularly couples with dynamic verbs. As a result of analyzing degrees of usage, frequencies of appearance, and distribution of dynamic verbs in main texts in five Chinese textbooks of the seventh curriculum, several problems were found: the limited usage of dynamic verbs, the restricted application of dynamic verbs with various meanings, and low usage of verb-connected expressions in sentences. Based on the analysis above, the essential dynamic verbs were selected to improve the teaching method. The suggested teaching-learning methods of the selected dynamic verbs were the verb preparation learning, the verb-combined expression learning, and the word game using the verbs. In this article, the research was restricted within the dynamic verb; therefore, the state verb and the link verb, which express speakers emotions and thoughts, were not considered. It is needed to research further on the characteristics of the state verb and the link verb, and complements used with these verbs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE