View : 32 Download: 0

중국어 간체자 교육용 CD-ROM 타이틀 설계 및 구현

Title
중국어 간체자 교육용 CD-ROM 타이틀 설계 및 구현
Authors
박선영
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
중국어 간체자는 예전부터 내려오던 복잡한 형태의 한자를 필획을 감소시키거나 형체를 단순화시켜 새로 만든 글자로 현재 중국에서 사용하고 있는 한자이다. 중국어 간체자 교육은 올바른 중국어 쓰기 교육의 기초가 되는 연구 주제이나, 지금까지 중국어 간체자의 효율적인 교수-학습을 위한 체계적인 연구가 이루어지지 못했고 이를 위한 교수-학습 매체도 다양하게 개발되지 않았다. CD-ROM 타이틀을 포함한 멀티미디어 교재는 상호 작용성, 정보에의 우선적 접근, 정보의 저장성, 정보의 역동적 처리 및 활용 지원, 매개된 학습 경험의 제공, 다양한 정보 유형의 통합적 활용 등의 특성이 있어 외국어 학습에 활용하면 학습의 효과를 높이고 학습자의 흥미를 유발시킨다. 때문에 이러한 멀티미디어 교재는 중국어 교육에도 효과적으로 활용할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 중국어 초학자들의 효과적인 간체자 교육을 위한 방안을 모색하고 간체자 교육용 교수-학습 매체로 CD-ROM 타이틀을 제작하고자 한다. 일반적으로 간체자 교육은 중국어 초학자를 대상으로 하기 때문에 간체자 교육 시 초급 중국어 수준의 간체자를 선정하는 것이 중요하다. 또한 간체자의 개념, 간화방법, 간체자 사용범위에 대한 교육이 함께 이루어져야 하며 간체자도 간략화 된 한자임을 감안할 때 한자의 생성 · 제작의 원리, 특징을 함께 교육함으로써 교육의 효과를 높일 수 있다. 마지막으로 간체자 학습이 유기적으로 이루어질 수 있도록 간체자의 字形, 발음, 뜻이 결합되어 학습이 이루어지도록 하며 쉽게 학습되지 않는 간체자의 경우는 반복 학습시켜 자연스럽게 언어 기능에 입각한 지도를 해야 한다. 중국의 간체자 상용 현황을 고찰해보면 상위빈도에 속하는 간체자들이 차지하는 비율이 매우 높아 상용하는 간체자가 정해져있다. 특히나 사용빈도 500위까지의 간체자의 누적빈률은 약 80%에 해당한다. 위의 내용을 근거로 하여 본고에서는 중국어 간체자 교육을 위해서 중국의 상용 간체자 중 사용 빈도 순서대로 500자를 선정해서 중국어 간체자 교육용 CD-ROM 타이틀을 설계하고 구현했다. 선정한 간체자의 효과적인 교육을 위해서 부수를 기준으로 각 간체자를 분류하여 간체자의 뜻, 발음, 필순, 예시 단어, 번체자, 한자 독음을 함께 제시했다. 특히 간체자 필순 교육을 위해 GIF 애니메이션을 활용하고 간체자 발음 교육을 위해서 원어민의 발음을 녹음한 음성 파일을 함께 삽입하여 기존의 교본을 활용한 간체자 교육과는 확실히 차별을 두고자 하였다.;Simplified Chinese Characters is a widely used character in China these days, that is newly produced with the reduction of strokes and simplification of the types from the complicated chinese characters used for a long time. The education for the simplified Chinese Characters is the research subject based on the right chinese writing education. Yet, until these days, there have not been the organized research for the efficient learning and the method have not been developed in diverse ways. Multi-Media texts including CD-ROM titles have such characteristics: interaction, approach to the information, preservation ability, dynamic conducting, supply for the educational experience and coordination for the various information types. These make a learner to have the effect for the foreign language education much better and give him/her interesting. The multimedia texts can be applied to the chinese education with effect in this way. Therefore, in this treatise, it is described to get the efficient educational ways for Simplified Chinese Characters and to produce the CD-ROM titles as a way of educational learning for Simplified Chinese Characters. In general, the education for Simplified Chinese Characters is focused on the beginner. That is why it is important to decide the beginner level of Simplified Chinese Characters during the instruction. Also, it is all accomplished for the definition, the way and the scope for Simplified Chinese Characters. Moreover, as Simplified Chinese Characters are the shortened one, the education effect can be achieved higher with being learned with creation, fundamentals as well as characteristics. It should be instructed naturally under the repetition of Simplified Chinese Characters, which are not easily accepted, with the combination of the shape, pronunciation and meaning for the education of Simplified Chinese Characters. As considering the usage of Simplified Chinese Characters in China, Simplified Chinese Characters frequently used are nearly determined. Especially, the rate of frequency to 500th from the first is applicable to approximately 80%. In this treatise, 500 words are selected among Simplified Chinese Characters in use, in the order under the rate of frequency, and created in Educational CD-ROM Titles for Simplified Chinese Characters. It suggests every meaning, pronunciation, the order of writing, exemplifying words and so on for the efficient education for Simplified Chinese Characters. In particular, it is clearly distinctive between the texts and GIF animation, included for the rules of stroke order and recorded voice files from the native, for the education of the Simplified Chinese Characters.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE