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유리드믹스 중심의 악기연주 활동이 주의력 결핍-과잉행동장애(ADHD) 아동의 충동성 감소에 관한 연구

Title
유리드믹스 중심의 악기연주 활동이 주의력 결핍-과잉행동장애(ADHD) 아동의 충동성 감소에 관한 연구
Other Titles
A study of playing instruments on the basis of Eurhythmics on impulsivity in children with ADHD
Authors
김보경
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노주희
Abstract
ADHD is diagnosed in those people who are deficient in attention and act impulsively with hyperactivity. Children with ADHD are having a lot of difficulties adjusting to school lives from problematic behaviors. Although typical treatments used for children with ADHD are medication, multidirectional treatment interventions are needed because medication has some limits such as ineffectiveness or side effects. Early treatment is also urgently needed to prevent problems proceeded from persistence of problem behaviors. Therefore, this study has been investigating the effects of playing instruments focused on Eurhythmics on impulse control of children. Dalcroze Eurhythmics teaches concepts of rhythm, structure, and musical expression using movement. It focuses on allowing the student to gain physical awareness and experience of music through training that takes place through all senses, particularly kinesthetic. Playing instruments utilizing this Eurhythmics is part of music therapy activities which involves not only playing instruments but also physical movements controling movement according to the music. Rhythm stimulates the auditory sense and controls children's movement. It can be an important tool to regulate impulsiveness of children and can help the children with ADHD control impulsivity. This study has examined the effects of playing instruments on the basis of Eurhythmics on impulsivity in children with ADHD in two ways. Firstly the changes in impulsivity of children observed by their parents, secondly the changes in the number of impulse behaviors during the session and how the impulse behaviors changed were set up for this study's subject and studied. This study was conducted on 5 elementary school students diagnosed with ADHD and made up of 4 boys and 1 girl, ages 9 to 11. Twice a week, a music treatment program was applied to these children for 30 minutes each day totally for 12 periods of time. Before applying this program, preliminary tests using Abbreviated Conners Parent-Teacher Rating Scale-Revised(ACRS) which were designed to be completed by parents and teachers to assist in evaluating children for hyperactivity and impulsivity were carried out targeting parents. And after the end of the program, post-tests were done using the same rating scales as pre-tests. The number of impulse behaviors at each period was measured analyzing through recorded videos and the changes among the introduction, the beginning, the middle and the end were comparative analyzed. In company with this quantitative study, behavioral changes were described through the video analysis. The results from this study are : First, the evaluation results from parents' pre and post tests have decreased in 3 children's results and didn't have any changes in the other 2 children's. Secondly, for the results of impulse behaviors during the session, they have decreased in all of the children with different level of change respectively. Child C has made a considerable change with 15 times decrease, Child B and D has made 3 times and 1 time decrease respectively. There have been positive behavioral changes in children's impulse behaviors and emotion controls. As a result, although children's change ranges and contents were individually different, playing instruments focused on Eurhythmics has shown curative effects on targeted children and it can be used as a useful remedy for children with ADHD to help them with their impulse controls.;주의력이 부족하고 충동적이며 과잉행동을 보이는 아동들은 ADHD로 진단되며 문제행동으로 인해 학교생활에 적응하지 못하고 여러 가지의 어려움을 호소한다. 이러한 아동들의 보편적인 치료는 약물치료이지만, 효과를 나타내지 않거나 약물 부작용으로 약물치료를 받을 수 없는 한계를 가지고 있어 다각적인 치료 개입이 요구된다. 또한 문제행동의 지속으로 야기되는 문제들을 예방하기 위해서는 조기치료가 시급하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 ADHD 아동의 충동성을 조절하기 위해 유리드믹스 중심의 악기연주가 아동의 충동 조절에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 유리드믹스는 음악의 리듬을 신체로 표현하고 경험하게 하는 교육법으로 이를 활용한 악기연주 활동은 음악에 따라 움직임을 조절하고 통제하여 신체 동작을 하고 악기를 연주하는 음악치료 활동이다. 음악 요소 중 리듬은 아동의 움직임을 조절하고 통제할 수 있는 청각적 자극제로 아동들의 충동성을 조절하기 위한 중요한 도구가 될 수 있으며, ADHD 아동의 충동성 조절에 도움을 줄 수 있다. 이에 본 연구자는 유리드믹스 중심의 악기연주가 ADHD 아동의 충동성에 미치는 영향에 대해 다음과 같은 두 가지 측면으로 살펴보았다. 첫째, 부모가 관찰한 아동의 충동성에 변화가 있었는지, 둘째, 세션 안에서의 충동행동 횟수에 변화가 있었는지, 또한 세션 안에서 보인 충동행동은 어떻게 변화되었는지를 연구의 문제로 설정하고 연구하였다. 본 연구에 참가한 아동은 ADHD으로 판정받은 초등학생 5명으로 2~4학년의 남아 4명과 여아 1명으로 구성하였다. 프로그램 적용은 6주간 일주일에 2회씩 12회기를 진행하였으며 한 회기 당 30분씩 진행되었다. 프로그램을 적용하기 전에 부모를 대상으로 아동의 과잉행동과 충동성을 알아보는 단축형 코너스 평가척도를 사용하여 사전 검사를 실시하였고, 프로그램 종결 후 사전 검사와 동일한 척도를 사용하여 사후 검사를 실시하였다. 또한 매 회기 녹화된 비디오를 분석하여 회기마다 나타는 충동행동의 횟수를 측정하고 도입, 초기, 중기, 후기로 분류하여 그 변화를 비교 분석하였다. 이러한 양적연구와 더불어 측정할 수 없는 행동에 대해서는 비디오 분석을 통해 행동적 변화에 대한 기술도 함께 설계하였다. 연구 결과로는 첫째, 부모가 평가하는 척도의 사전 사후 검사에서 3명의 아동의 점수가 감소하는 결과를 얻었으나 2명의 아동의 점수는 변화되지 않았다. 둘째, 세션 안에서 보인 충동행동에 대한 결과에서는 모든 아동의 충동행동이 감소하였으나 그 변화의 정도는 각각 다르게 나타났다. 대상 C가 15회 감소로 가장 큰 변화를 보였으며, B와 D는 3회, 1회 감소로 적은 변화를 보였다. 또한 행동 변화에서도 아동들의 충동적인 행동이나 감정 조절에 있어 긍정적인 변화를 볼 수 있었다. 이러한 결과를 종합해 볼 때, 아동마다 변화의 폭이나 내용은 각기 달랐으나 충동행동 조절에 긍정적인 변화를 볼 수 있었으며, 유리드믹스 중심의 악기연주 활동이 ADHD 아동의 충동성 조절에 있어 유용한 치료적 수단으로 적용될 수 있을 것으로 보인다.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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