View : 50 Download: 0

UCC 제작을 활용한 중학교 중국어 말하기 교수·학습 방안 연구

Title
UCC 제작을 활용한 중학교 중국어 말하기 교수·학습 방안 연구
Other Titles
Middle School Chinese Speaking Teaching·Learning Method Using UCC Video Production
Authors
이한아
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
심소희
Abstract
본 연구는 중학교 학생들을 대상으로 한 중국어 교육에 있어, 학생들의 흥미를 충족시키면서 언어의 네 가지 영역 중 말하기 능력의 신장을 시키고자 시도하였다. 이에 동영상 UCC 제작 활동이 중학생의 중국어 학습에 대한 동기를 효과적으로 고취시키면서, 의사소통 활동 중 말하기 영역에 대한 연습기회를 제공하여 말하기 능력을 신장시킬 수 있을 것이라는 가정 하에 동영상 UCC 제작을 활용한 수업모형을 제시하였다. 따라서 본 연구에서는 먼저 문헌 연구를 통해 UCC의 정의, 분류, 제작 과정, 외국어 교육에서의 효용성을 살펴보고, 말하기 능력, 학습단계, 지도상의 기본원칙, 중국어 말하기 교육의 문제점을 토대로 동영상 UCC를 활용한 말하기 교육의 타당성을 언급하였다. 그 후 말하기 학습단계를 바탕으로 동영상 UCC 제작을 활용한 말하기 수업 모형과 절차를 계획한 다음 3차시 분량으로 교수·학습 지도안을 구상하였으며, 서울 서초구 소재 A중학교 3학년을 대상으로 모집한 “UCC를 활용한 중국어 회화” 계발활동반의 학생들을 대상으로 실제 수업을 실시하였다. 1차시에는 주제에 부합되는 교과서의 어휘와 대화문을 함께 복습했으며, 1·2차시에 걸쳐 모둠별로 UCC 대본 및 제작물을 완성하도록 했고, 3차시에는 모둠별로 UCC 작품 발표, 자기 모둠 및 타 모둠에 대한 평가, 교사와 유용한 회화표현 학습을 진행하였고, 마지막 수업 때 수업 전반에 대한 설문을 실시하였다. UCC를 활용한 외국어 교육의 효용성를 바탕으로 수업설문결과, 학생의 UCC 작품을 분석 및 종합하여 도출한 교육적 의의는 다음과 같다. 첫째, 동영상 UCC 제작활동은 학생들의 관심이 높아 흥미를 충족시켜 학습동기를 불러일으켰다. 교과서 중심의 일반적인 수업에 비해 UCC는 친숙하고 흥미를 느껴 더 적극적으로 참여하였으며 제작하는 과정을 통해 중국어를 더 빠르게 받아들이고 자기 것으로 만들어 학습에 대한 동기부여가 되었다. 둘째, 중국어 말하기 능력 신장에 효과적이다. 학생들의 말하기 학습에 대한 욕구가 UCC 제작을 위해 대화문을 구상하면서 등장한 중국어 대화, 촬영 전 무한 반복 연습, 발음과 문장의 오류를 교사가 피드백해주는 과정을 통해 충족되었으며 이를 통해 학생들의 말하기 능력 및 자신감이 향상되었다. 셋째, 협동학습에 효과적이다. 말하기 학습은 혼자 보다는 상호작용이 가능한 둘 이상의 학습 환경이 적합한데, 학생들은 UCC 제작을 위해 모둠별로 각자 역할을 분담하여 책임감을 갖고 임하면서 활동단계마다 활발한 상호작용을 통한 협력학습이 이루어졌다. 넷째, 인터넷 카페를 통해 상호작용 및 제작물의 보존이 가능하다. UCC 작품과 보고서를 인터넷 카페에 등재함으로써 손쉽게 접할 수 있으며, 카페 상에서 피드백을 통한 상호작용이 자연스럽게 이루어졌다. 등재된 제작물은 반영구적 보존이 가능하여 학생에게는 자신의 말하기 실력 확인 자료로, 교사에게는 향후의 수업자료로서 의의가 있다 이를 통해 본 연구에서 제언하는 바는 다음과 같다. 첫째, 중국어의 말하기 능력신장을 위한 다양하고 창의적인 수업모형이 개발되어야 한다. 학생들의 말하기 능력 배양에 대한 요구와 글로벌 인재 양성에 발맞추어 중국어 의사소통 능력을 신장시키기 위해 좀 더 효과적이고 다양한 수업모형을 적절히 개발해 활용해야 한다. 둘째, 중국어 수업 내용과 방법에 학생들의 관심과 흥미를 적극 반영할 수 있도록 해야 한다. 흥미 있는 주제로 자유롭게 활동할 수 있는 여건 속에서 학생들은 더 집중하고 적극적으로 참여하게 되어 정의적 측면과 언어적 측면에서 모두 긍정적 결과가 도출되는 것이다. 셋째, 교사는 학생을 향하여 개방적인 태도를 가져야 한다. 교사가 열린 마음으로 학생과 함께 수업을 계획하고 운영할 때 학습의 효과는 배가 된다. 이를 위해 교사는 너그럽고 수용적인 태도로 학습의 촉진자 역할을 해야 한다. 교육, 사회적으로 중국어 의사소통 능력을 갖춘 인재양성에 심혈을 기울이고 있는 현시점에서 본 연구가 중학생 중국어 교육에 조금이나마 도움을 줄 수 있기를 기대한다.;This study attempted to enhance the speaking skills among the four regions of language, of middle school students in Chinese education while meeting the interests of the students. This research presented a teaching model using UCC video production under the assumption that UCC video production activity will effectively elevate the motivation for middle school students learning Chinese, while improving the region of speaking skills by providing practice opportunities. Therefore, through literary research, this research examined the definition, classification, production process, and effectiveness in foreign language education of UCC and discussed the validity of UCC video activity based on speaking competency, learning stage, basic principles of instruction, and the problems in Chinese speaking education. Then based on the speaking learning stage, this paper designed a speaking teaching model and procedure on using UCC and formulated a teaching lesson plan over 3 classes, and conducted an actual class with 3rd graders from A Middle School located in Seochogu, Seoul in a club activity class. On the first class, students reviewed the vocabulary and dialogs from the textbook based on the theme and completed the script and UCC in groups over first and second class. On the third class the students presented their productions in groups and conveyed self group, other group evaluations, went over the useful conversation expressions with the instructor, and filled out a survey on the overall class. Based on the results of the survey based on the effect of using UCC in foreign language and through analyzing and synthesizing the student's UCC producation, education implications derived are as follows. First, the UCC video production activity satisfied the student's curiosity and motivated them. Compared to regular classes focused on textbooks, the students felt more interested and familiar to making UCC and therefore participated more actively and through the production procedure the students acquired Chinese promptly. Second, UCC production activity is effective in improving speaking competency. The drive for learning speaking was met through Chinese conversations in constructing dialogs in UCC production, endless repetitive exercises, and feedback from instructors on errors generated from pronunciation and sentences. It also elevated the student's confidence. Thirdly, it is efficient in group work. Learning speaking is more appropriate where interaction between two or more students are involved rather than alone, and in making UCC production students decided who does what and took responsibility in groups and cooperative work was carried out in a active manner in every stage. Fourth, interaction through internet cafe and preserving UCC production is possible. By posting the UCC production and report in the internet cafe, students had easier access to UCC production and interaction through feedback naturally occurred. Posted productions are semi-permenant and for the students in can work as a material for confirming their competency and for teachers it can be material for future classes. Proposals from this research are as follows. First, variety of creative teaching model should be developed to advance the competency of speaking. To satisfy the high demand in raising speaking skills and to enhance the Chinese communication accordingly to nurturing global talent, more efficient and diverse instructional models should be developed and properly utilized. Second, the content of the class should strongly incorporate the interest and concern of the students. By providing an atmosphere where students can freely interact with interesting topics, the students will concentrate more and participate enthusiastically and therefore raise a positive result in both affective and linguistic considerations. Thirdly, the teacher should have a liberal attitude towards the student. The effects of the learning is doubled when the teacher plans and performs a class with the student in an open mind. Teachers should serve as a facilitator of learning with a generous and accommodating attitude. In a time where raising human resources with Chinese communication competency is emphasized socially and in education wise, hopefully this research will encourage in promoting the Chinese education in Korean middle school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE