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초등학교 중국어 학습에서 한자 도입 방법이 학업 성취도 및 정의적 특성에 미치는 영향

Title
초등학교 중국어 학습에서 한자 도입 방법이 학업 성취도 및 정의적 특성에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Chinese Character introducing Method to the Achievement and Affective Domains in Elementary school Chinese Education
Authors
지선희
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
손민정
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 대상 중국어 학습 시 중국어의 문자언어인 한자를 어떤 방법으로 도입하는 것이 효과적인가를 알아보기 위한 것이며, 이를 위해 우선 선행연구 고찰 및 어린이 대상 중국어 교재 분석을 통해 본 연구에서 실험할 한자 도입 방법을 구안하고, 초등학교 4학년 두 반을 각각 한자를 위주로 한 수업과 병음을 위주로 한 수업을 진행하여 한자의 도입 방법이 두 반의 성취도 및 정의적 특성에 미치는 영향을 분석하고, 이를 토대로 초등학생 대상 중국어 수업과 교재 제작에 있어 효과적인 문자 도입 방법을 제안하는데 있다. 본 연구는 서울시에 위치하고 있는 초등학교 두 반을 대상으로 2008년 1학기 동안 실험연구 하였으며, 먼저 사전 설문조사를 통하여 정의적 특성과 기초 설문조사를 하였고 사후 정의적 특성과 성취도 및 수업에 대한 인식을 설문조사하여 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, t-검정을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교재 분석 결과 가장 많이 사용된 문자 도입방식은 한자를 위주로 하고 병음을 보조적으로 사용한 방법이며, 연습 부분과 연습 문제의 순으로 한자의 사용 비율이 높아졌다. 그러나 최근 병음의 비중이 점차 커지고 있으며 시간 간격을 두고 병음에서 한자로 순차 도입하는 경향이 나타나고 있다. 둘째, 실험연구 결과 병음만 도입하여 수업한 반의 중국어 성취가 한자 위주의 문자 도입방식으로 수업한 반보다 높았다. 문자 도입 방법은 정의적 특성에는 별다른 영향을 주지 못했다. 셋째, 두 반의 수업에 대한 만족도는 모두 높았으며 각각 보다 많이 노출된 요인(한자와 병음)을 쉽게 인식했다. 한자반의 경우 쓰기와 읽기를 분리하는 오개념이, 병음반의 경우 병음을 문자로 인식하는 오개념이 나타났다. 이러한 분석결과를 통해 본 연구자는 초등학생 대상 중국어 수업의 경우 한자의 도입은 최소한 병음을 완벽하게 습득할 때까지 늦추고 학습 초기 병음 위주의 수업을 하고 한자는 단지 제시의 수준에 머물러야 할 것이며, 같은 이유로 교재도 학습 초기에 병음의 비중을 높여야 할 것을 제언한다.;The purpose of this study was to find out the method of introducing Chinese character in the elementary school. For this purpose, I investigated the preceding researches and current Chinese textbooks for kids for how Chinese character was taught to students. Then I chose two 4th grade classes and taught them different ways. First class ran Chinese character itself and another class ran Pinyin, so the effect of each teaching method were measured by the achievement in Chinese examination and affective domains. Based on that research, I suggested an effective teaching scheme for Chinese character in the elementary classes and textbooks. This study targeted two elementary school classes in Seoul, during one school term from January, 2008. First, there were the primary surveys about the knowledge about Chinese and pre-affective domains. Then I analyzed post-affective domains, recognitions about the teaching and achievements from this study using the SPSS 12.0 software which resulted frequency analysis, descriptive statistics, and t- test. To summarize, First, the result of investigation about the textbooks for kids indicated the most popular teaching scheme was mainly using Chinese character with Pinyin secondarily. The rate of using Chinese character raised in practices and exercises. But the rate of using Pinyin tended to on the rise currently and from Pinyin to Chinese character successively. Second, the achievement of the Pinyin class was higher than which of the Chinese character class. The way of teaching was not effective to affective domains. Third, the satisfactions for each teaching way were good in both classes, so more familiar to their own way. Some students in Chinese character class had misunderstanding about an separation between writing and reading, some students in Pinyin class had misunderstanding about Pinyin which was some sort of character. Through this research, I suggested Chinese classes for elementary school students should have some postponement to Chinese character teaching till they mastered Pinyin. And the early stage of Chinese study should deal with Pinyin mostly, Chinese character secondarily. At the same reason, textbooks should have higher rate of Pinyin in primary stage.
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