View : 1240 Download: 0

성취 과제 분담학습(STAD)이 고등학교 중국어 Ⅰ학습자의 말하기 학업성취도 및 학습태도의 변화에 미치는 영향

Title
성취 과제 분담학습(STAD)이 고등학교 중국어 Ⅰ학습자의 말하기 학업성취도 및 학습태도의 변화에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of STAD Cooperative Learning on Academic Achievement and Learning Attitude of Chinese Speaking in High School Chinese I Education
Authors
김혜영
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이재돈
Abstract
본 연구의 목적은 고등학교 초급 중국어 학습자들의 말하기 능력을 향상시키기 위한 교수학습법에 대한 연구로 학습자 중심의 다양한 협동학습 가운데 Student Teams Achivement Divisions(STAD), 즉 성취과제 분담학습을 선택하여 고등학교 초급 중국어 말하기 학습에 적용하고 그 효과를 분석하여 현 교육현장이 가지는 외국어 학습의 제약점을 보완하고 초급 중국어 학습자들의 말하기 능력의 향상을 위한 방안을 제안하기 위함이다. 본 연구는 인천광역시 소재의 N 고등학교 학습자들을 대상으로 하여 4주간 실험연구를 진행되었다. 사전 말하기 점수와 사후 말하기 점수를 분석하여 STAD가 중국어 말하기 학습에 미치는 영향을 분석하였고, 설문을 통해 사전․사후 학습태도의 변화를 알아보았다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 t-검증을 통해 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, STAD를 실시한 결과 실험 집단과 통제 집단은 중국어 말하기 평가 결과에서 유의미한 차이를 나타내었다. 이는 일반 학습에 비해 양적인 면에서 발화의 기회가 증가하였고 질적인 면에서도 협동학습 과업 해결을 위해 의미 있는 의사소통이 활발하게 이루어졌기 때문이며, 또한 향상점수를 높이기 위해 구성원 모두가 서로 돕고 가르쳐 주는 소집단 내의 긍정적 분위기 속에서 학습자가 보다 적극적으로 말하고 참여할 수 있는 기회가 제공되었기 때문이다. 둘째, 실험 집단과 통제 집단은 학습태도 검사 결과에서도 유의미한 차이를 보였다. 이는 STAD의 가장 큰 특징인 개인 향상도를 근간한 팀 기여도 점수 및 팀 보상을 통해서 학습자들은 자아 효능감을 가지게 되었고 이를 통해 중국어 학습에 대한 자신감을 갖게 되었기 때문이다. 셋째, 실험집단의 학습자들을 대상으로 한 면담 및 설문을 통해서 학습자들은 집단 간의 교류를 통해서 효율적인 중국어 학습을 할 수 있었다. 구조화된 STAD 내에서는 학습자들 간에 다양한 정보의 교류를 통해서 상위권 학습자들의 경우에는 인지적 정교화 과정이 이루어 질 수 있었고, 하위권 학습자들의 경우는 동료 학습자의 공부 방법을 지켜보며 동료 학습자들의 공부법의 장단점을 발견할 수 있었기 때문이다. 이러한 분석결과를 통해 STAD를 적용한 중국어 학습이 말하기 능력의 향상에 효과적이며 학습자들의 학습태도의 개선에 긍정적인 영향을 미친다는 결론을 도출해 내었고 STAD가 고등학교 중국어의 말하기 뿐 만 아니라 듣기, 읽기, 쓰기 활동에도 적용해 볼 것을 제언한다.;The purpose of this study was to find out the education method of elevating Chinese speaking skill for high school Chinese learning beginner by using STAD(Student Team Achivement Divisions), that is one of the various cooperative learning tools focusing learner. For this purpose, I applied STAD to high school chinese speaking education. Then I analyzed the rusult in order to make up for defects of the present high school Chinese education. This study was excuted for Chinese learner of N high school located in Incheon for four weeks. To verify influence on Chinese speaking of STAD by comparing pre-Chinese speaking score with post-Chinse speaking score. The questionnaires was used to examine a change of pre-post Chinese learning attitude. This study using the SPSS 12.0 software which resulted frequency analysis, descriptive statistics, and t- test. To summarize, First, cooperative learning was effective between the experiment class and the comparative class in Chinese speaking improvement. It's considered that cooperative learning increased chances of speaking in a quantitative respect. also cooperative learning made the students more comunicative in a qualitative respect. Because the students actively needed to talk with each other to solve classwork. In addition, the students had to cooperate with other students for getting more higher score in a Chinese test. Second, cooperative learning was effective in Chinese learning attitude. Because the students got more confident about Chinese throughout group compensation based on individual Chinese learning improvement contribution. Third, the student could study more efficiently by exchanging information regarding Chinese with their friends in a basic group. besides, cooperative learning was effective for every level's Chinese learner. In particular, the student in the upper level made a progress of cognitive elaboration and the low level student could reflect on virtues and faults of high level student's learning methods by watching them. This study concluded that cooperative learning in academic achievement and learning attitude of Chinese speaking in high school education was effective as the results showed. I suggest that cooperative learning applied not only Chinese speaking but also listening, writing, reading.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE