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TPR(전신반응교수법)을 활용한 중국어 동작동사 교수-학습 방안

Title
TPR(전신반응교수법)을 활용한 중국어 동작동사 교수-학습 방안
Authors
허우영
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이재돈
Abstract
The teaching methodology along with the materials and the characteristics of the teacher is known to be the imperative factor which influences the learning efficiency. It is because the teaching methodology itself can stimulate the motivation of the students of learning the course. Korea’s 7th high school Chinese language education curriculum not only focuses on the comprehension ability and memorization of vocabularies but also emphasizes the fundamental foreign language skills through repeated systematic application training. To implement systematic training methods aimed in the 7thcurriculum, TPR(Total Physical Response) is known to be the most adequate method especially for the beginners in the language course. This thesis will try to conduct the descriptive teaching methods by applying the TPR based on the 7th curriculum basic glossary. The method relies on the assumption that when learning a second or an additional language, that language is internalized through a process of code breaking similar to first language development and that the process allows for a long period of listening and developing comprehension prior to production. Students respond to commands that require physical movement. TPR is centered on listening and comprehension based on physical actions different from the conventional method which focuses on speaking process in prior to full understanding of the foreign language. TPR is a teaching method based on understanding through listening it does not put pressure on learners by focusing on the speaking process in the pre-developed stage, but focuses on speaking after the understanding of the language has been made through gestures. In addition the dictation process of the gestures performed by the receiver will correlate the listening and comprehension stage with the speaking stage. Eventually it will enhance the linguistic skills of the performer step by step. Since a dynamic verb in Chinese is a main predicate of the sentence, students can naturally learn the spoken language by exercising the concrete situation and will be able to participate in classes actively through the abundant chances given for speaking Chinese. Languages with such grammar structure will be the most adequate for TPR hence evolving the status of learning consecutively. This thesis proposes an applicable form of TPR discriminated by vocabulary, phrase, and sentence. Dynamic verbs which will be the most efficient match for TPR are selected. Yet the continuous studies in various fields are anticipated for the utilization of more general Chinese verbs.;수업 상황에 연결되는 외국어 학습의 3가지 요인인 교사, 교수 방법, 교재요인 중에서 교수방법은 다른 요인보다 학습자에게 더 많은 영향을 줄 수 있다. 어떠한 교수방법을 사용하느냐에 따라 어떤 방법은 방법보다 더 많은 학습 동기를 유발할 수 있기 때문이다. 현재 7차 교육과정의 고등학교 중국어는 이해와 암기를 통해 지식을 습득하는 것에 그치는 것이 아니라 더 나아가 체계적이고 효과적인 외국어 활용 연습을 통해 기초적인 외국어 구사 능력을 배양하고자 하는 목표를 제시하고 있다. 이와 같이 7차 교육과정에서 제시하는 교수·학습 방법을 실현하기 위해 중국어 수업에 도입할 수 있는 구체적인 외국어 교수법 중 특별히 초기 학습자들에게 적합한 방법으로 TPR(Total Physical Response: 전신 반응 교수법)을 들 수 있다. 본 논문에서는 7차 교육과정의 기본 어휘표를 근거로 하여 TPR을 활용하여 교수-학습 방안을 구성하는 데 목적이 있다. TPR은 교실의 구체적 상황을 중심으로, 교사가 외국어로 명령하면 학습자는 명령을 듣고, 행동으로 반응하는 활동을 통하여 듣기 및 말하기 능력을 함양하는 외국어 교수법으로서, 학생들이 모국어를 습득할 때 부모 및 주위 사람들로부터 말을 듣고, 행동으로 반응하는 것으로부터 모국어를 익혀나가는 원리를 적용한 외국어 교수법이다. 또한 TPR은 듣고 이해하기 중심의 학습으로 처음부터 말하기에 너무 초점을 두어 학습자로 하여금 부담을 갖게 하는 것이 아니라 신체동작을 통한 목표언어의 이해학습이 이루어진 후에 진행되도록 한다. 목표 언어에 대한 이해학습이 완벽히 이루어진 뒤에는 구두로 학습된 자료를 활자화하여 읽기와 말하기 연습, 더 나아가는 이 자료를 바탕으로 한 듣고 받아쓰기를 통한 쓰기에까지의 단계별 학습의 연계가 가능하다. 동작동사는 문장의 중심술어가 되기 때문에 여러 동작동사가 문장 속에서 사용되는 구체적인 상황을 만들어 훈련함으로써 학습자들로 하여금 자연스러운 구어체 문장을 익힐 수 있게 하고, 충분한 발화 기회를 통해 적극적인 교실 중국어 수업을 할 수 있게 한다. 이는 교사의 명령을 듣고 행동으로 반응하는 TPR에 가장 적합한 재료가 되며, 이를 결합시킴으로 문법적으로, 단계적으로 연계된 학습을 구상할 수 있다. 본 논문에서는 어휘 - 구문 - 단문의 단계별로 나누어 동작동사를 각각의 단계에 적합하도록 동사대비 학습, 목적어와의 결합, 방향보어 등 다양한 문법적 결합관계과 역할극, 게임 활용을 통한 교수-학습 방안을 제시하였다. TPR의 활용이 가장 적합한 동작동사를 선정하였으나 앞으로 좀 더 총체적인 중국어 동사의 교수-학습 방안을 위해 다양한 교수법들과의 결합 등 여러 방면에서의 연구가 지속적으로 이루어질 수 있기를 기대한다.
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교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
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