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고려백자의 연구

Title
고려백자의 연구
Authors
서은주
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
고려백자는 1938년 전북 부안군 보안면 유천리에서 그 요지가 발견되었고 그 전까지는 고려고분에서 출토되는 백자 모두를 중국백자로 생각해 왔다. 그러나 고려청자의 중요한 요지인 유천리에서 백자요지가 발견됨으로서 비로서 고려백자가 고려에서 준성된 백자라는 것이 밝혀지게 되었다. 고려백자는 이조의 대표적인 도자기인 백자와는 기형 문양 지법 등이 전혀 다른 도자기이다. 고려백자는 청자와 같이 그 경향을 중국에서 받아들여 마침내는 고려독자의 특색을 갖춘 백자로 발달한 것이다. 고려는 건국초부터 불교를 국교로 삼았기 때문에 백자의 발달과정에서 불교 정신적인 바탕을 이루고 있다. 특히 고려불교의 이대주류인 선, 교, 양종 가운데서 선종불교는 고려백자의 형성에 가장 큰 영향을 미치게 된다. 불교의 융성과 더불어 그 세력이 강화된 고려 귀족 사회는 호사한 생활과 화려한 취미생활의 요구로 자기에 대한 환심이 크게 일어나게 되었다. 이와같이 고려백자 발생의 시대적인 환경은 불교의 융성과 귀족사회의 호화로운 생활이 빚어낸 자기에 대한 강한 욕구, 이 두가지 요소가 배경을 이루고 있다. 이러한 배경아래 고려백자는 송요의 자기를 그대로 모방하는 모방기로부터 시작된다. 그 무렵 고려와 송은 정상적인 외교관계를 통한 문물의 교류보다는 민간의 사무역이 크게 번창하여 선진된 송의 문물이 고려로 많이 쏟아져 들어 왔다. 이러한 송과의 활발한 문물교류는 고려사회 전반에 커다란 변화를 초래하게 되었고 특히 예술문화에 끼친 영향이 크다. 그 중에서도 도자의 경우는 송의 정요와 영덕진요의 발달된 자기가 들어옴으로서 많은 영향을 받았으니 백자모방기의 전성기에 속하는 고려백자가 정요와 영덕진요요성의 자기와 꼭같아 그 구별이 어려운 것을 보더라도 영향의 깊이를 알 수 있는 것이다. 그러나 현조 고려백자의 대부분은 고려백자 발달의 제2기 즉 독자시대의 것이며 이러한 것은 유천리 출토 백자편과의 비교에서 잘 나타난다. 우수한 청자 및 청자상감의 중요한 요지인 유천리에서 최성기의 청자편과 함께 발견된 백자편의 기형 문양 형태 등을 살펴보면 그것은 천자에 조금도 뒤지지 않는 우수한 것임을 알 수 있다. 이로 미루어보아 유천리 요지가 청자의 경우와 마찬가지로 백자도 최성기의 것을 요성한 요지임을 알 수 있다. 유천리 백자편에 나타난 기물의 종류는 잔, 병, 매병, 접시, 대합, 대접, 향로, 뚜껑 등이 있으며 거기에 사용된 수법은 소문, 음각, 양각, 상감 등이다. 이러한 수법의 기물에 시문된 문양으로는 연화문 단문, 극화문, 당초문, 전문, 운문, 운학문, 여의두문, 빗살문, 조문, 연주문 등이 있다. 유는 청자유보다 철분이 조금 적은 수명유로서 황빛을 띤 백색과 청빛을 띤 백색이 있고 만듬새는 청자보다 얇으며 소지는 단단하고 조밀한 백색이다. 즉 유천리 백자는 유천리 출토 청자와 기형 문양에 있어 동일한 것을 보이고 있는 것이다. 그러나 소문 음각 양각에 있어서는 청자보다 그 시대가 떨어지고 상함에 있어서는 거의 동시가 아닐까 생각된다. 상감발생의 시대로 보이는 의종조(1174~1170)에는 백자도 이미 상감을 제외한 다른 수법이 기물들에 있어서 그 지법 완성의 단계에 있었으므로 청자와 거의 동시에 상감수법을 받아들인 것이라 생각된다. 그러나 청자의 경우 상감의 발생은 저하된 기술의 보완과 기물에 다채로운 변화를 요구하는등 시대적인 환경에 의한 것으로 볼 수 있으나 백자의 경우 그와는 달리 기물 그 자본의 미적 요구에 의해 자연스럽게 상감수법이 받아들여진 것이라 생각된다. 유천리 출도 백자편에 나타난 기형 유태 소지 등을 종합해서 살펴보면 유천리 요지는 백자 발생의 시초라기 보다는 그 최성기에 해당하는 가물들을 주로 생산했던 요지로 생각되며 또 거기서 이조 백자 파편이 발견되는 점으로 보아 고려청자와 백자의 최성기를 훨씬 지나서까지 자기를 요성하고 있었던 것으로 보인다. 따라서 유천리 백자편의 특징은 한마디로 고려백자 가운데서도 청자에 뒤지지 않는 가장 우수한 백자로서 고려인의 독창성을 마음껏 발휘하고 있는 아름다운 것이라고 하겠다.;The kiln site for Koryo white porcelain was discovered in 1938 at Yoochun-rhee, Boan--myun, Booan-goon, Chunra-bookdo. Before this discovery the white porcelains found in Koryo tombs were thought to be Chinese. The discovery of the kiln site at Yoochun-rhee provided a clear evidence that the white porcelain was indeed made in Korea. The Koryo white porcelain is clearly distinguishable from the Yi Dynasty porcelain in shape, decoration, and techniques. The Koryo white porcelain, like the celadon, initially received influence from China, but subsequently characteristic Koryo style was developed. From the beginning the Koryo Dynasty accempted th Buddhism as the national religion and it provided the spiritual basis for the white porcelain. In particular, the Zen-Buddhism, ome of the two major sectors of Buddhism at that time, strongly influenced the development of white porcelain. In addition, the strong and influential aristocratic society in pursuit of luxury and art stimulated the development of porcelain. Thus the Buddhism and aristocratic society provided the strong basis and influence in Koryo porcelain. In this background the Koryo white porcelain was initially developed by imitating the Sung porcelain. At that time, there was an active trade relationship between Sung and Koryo, and much culture and products were introduced to Koryo from Sung. The close relationship to Sung imfluenced particularly the cultural development of Koryo. The Koryo porccelain was strongly influenced by the Ting ware and Ying-cjing as evidenced by the similarity between the Koryo and the Chinese porcelains during the imitation stage. However, most of the Koryo white porcelatins belong to the second period, when Koryo developed her own original style, as can be seen in the porcelain pices found at Yoochun-rhee. Yoochun-rhee was also kiln site for the most advanced celadon and the white porcelain discovered there showed close similarity to the celadons in style and quality. This is a strong evidence that the Yoochun-rhee kiln site belings to the most advanced stage for the white porcelain as well. The pieces of white porcelain found in the kiln site were bowls or dishes, cups and stands, bases and covers, and the techniques used were plain, incision, relief and inlaid. The motifs such as flying cranes among clouds, lotus petals, peonies, chrysanthemums, and Ju-i-sceptre-heads. The glaze contained less iron than the celadon and was transparent with ivory or bulish shade. Fine grained white clay provided strong and dense body and potting was thinner than the celadon. Thus the white porcelain and the celadon found at Yoochun-rhee are considered to be identical in style and techniques. But in plain, inoision and relief the white porcelain seems to belong to a later stage than the celadon and in inlaid they seem to belong to the same period. Around the YEUI-CHONG period (1147-1170 AD) the inlaid technique is believed to have been developed and was applied to the celadon as well as the white porcelain at about the same time. But in the celadon inlaid was introduced to improve upon and provide variations to the existing style, while in the white procelain inlaid technique was applied more naturally for its artistic value. The wares, decoration, glaze and paste of white porcelain fragments found at Yoochun-rhee kiln site show that the site belonged to the advanced stage of white porcelain development in Koryo rather than the initial stage. In addition the discovery of the Yi Dynasty white porcelain there indicates that the site was used in the later stage of the Koryo celadon and white porcelain after the advanced stage. Thus in conclusion the white porcelain found at Yoochun-rhee is comparable to the celadon in style and quality and represents the originality and artistry of the Koryo period.
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