View : 25 Download: 0

스토리텔링을 활용한 고등학교 중국어 듣기·말하기 능력 신장 방안

Title
스토리텔링을 활용한 고등학교 중국어 듣기·말하기 능력 신장 방안
Other Titles
A Study on the Improvements of Chinese Listening and Speaking Skills by Using the Story-telling Method
Authors
설가인
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
외국어 학습의 최종 목표는 원활한 의사소통이다. 구두로 이루어지는 듣기와 말하기는 읽기와 쓰기에 비해 의사소통과 직접적인 연관을 가지며, 읽기와 쓰기 기능에 선행해 4 skills의 조화로운 발달을 촉진한다. 본 논문의 연구대상은 고등학교 『중국어Ⅰ』학습자로 대다수가 한자에 대한 두려움을 갖고 있는 초급 학습자이다. 그러므로 읽기와 쓰기를 강조하기보다 4 skills의 조화로운 발달에 바탕이 되는 듣기와 말하기 기능 향상에 주목할 필요가 있다. 스토리텔링은 듣기와 말하기 교수의 객관적인 원칙에 부합할 뿐만 아니라 스토리 자체가 갖는 매력은 학생들의 흥미와 학습동기를 자극한다. 그리고 스토리텔링은 반복적으로 듣고 말하는 과정을 통해 학습자의 듣기 태도 형성에 긍정적인 영향을 미치며, 듣기 기교 향상에도 도움을 준다. 또한 대화체로 구성된 스토리는 살아있는 중국어 학습을 도와 유의미한 환경에서 정확한 언어를 구사할 수 있도록 해준다. 따라서 본 논문에서는 중국어 교수 매체로서 재구성하거나 창작한 스토리를 제시하고, 스토리텔링을 활용한 교실수업 모형 및 실현 방법을 제안함으로써 중국어 듣기ㆍ말하기 능력을 신장시키고자 하였다. 이러한 목표 아래 연구는 다음과 같은 절차로 진행되었다. Ⅰ장에서는 본 논문의 목적을 명시하고, 선행연구들을 살펴봄으로써 연구진행 에 대한 시사점을 얻었다. Ⅱ장에서는 여러 스토리텔링의 정의를 살펴 본 후 본 논문을 위한 스토리텔링을 재정의 하고, 외국어 학습에서 스토리텔링이 갖는 교육적 효과를 정리하였다. 그리고 학자들이 제안한 학습 지도 모형을 살펴보고 그 특징을 분석해 Ⅳ장에서 설계할 스토리텔링을 활용한 중국어 듣기ㆍ말하기 학습 지도 모형의 근거를 마련하였다. Ⅲ장에서는 스토리 선정과 재구성의 일반적인 원리를 살펴보고 이를 토대로 고등학생의 수준과 교육과정을 반영한 중국어 스토리의 재구성 및 창작 기준을 정립하였다. 그리고 그 기준에 따라 스토리를 구성하였다. Ⅳ장에서는 중국어 듣기ㆍ말하기 능력 향상을 위한 학습 지도 모형을 개발하고, 앞 장에서 구성한 스토리 중 하나를 선택해 실제 학습 지도안을 설계하였다. 마지막 Ⅴ장에서는 본 논문의 내용을 종합하고 한계점을 짚어 본 후 앞으로 보완되어야 할 부분에 대해 고찰해 보았다. 중국어 교육에서 듣기ㆍ말하기 영역에 대한 연구가 부족하다는 점, 스토리텔링을 활용한 연구가 초보적이라는 점으로 미루어 볼 때 스토리텔링을 활용해 듣기ㆍ말하기 능력을 신장하고자 한 시도는 의미 있는 일일 것이다. 스토리텔링이 외국어 학습에서 갖는 교육적 효과는 듣기ㆍ말하기 영역을 제외하고도 무궁무진하다. 그러나 아직 중국어 교육에서 스토리텔링의 활용에 관한 연구는 많이 미흡한 편이다. 따라서 부족하지만 본 논문을 통해 앞으로 스토리텔링을 활용한 다양한 연구들이 이루어지기를 기대한다.;Story-telling not only conforms to the objective principals of listening and speaking education but also stimulates interests and educational motivation of students. Further, story-telling has positive effects on learner's listening attitude through its process of repetitive speaking and listening, which particularly improves listening comprehension. In addition, it also helps learners use the appropriate language in the given context by enabling leaners to study the living Chinese language through its dialogue-based structure. Therefore, this dissertation is dedicated to illustrating the stories that have been reconstructed or created as means of Chinese education, and to promote listening and speaking skills of Chinese language by proposing model class lesson using story-telling and methods to proceed with such. Based on the foregoing purposes, the subject research was conducted as follows. In Chapter Ⅰ, implications of the research process are drawn by looking at the purpose of this thesis and precedents. In Chapter Ⅱ, various definitions of story-telling are presented, following which the story-telling at issue for the subject dissertation is re-defined, and educational effects thereof in foreign language study are presented. Further, model class lesson plans proposed by scholars are studied and analyzed, based on which the model Chinese listening and speaking class lesson using the story-telling method to be proposed in Chapter Ⅳ is structured. In Chapter Ⅲ, basic theories of choosing the story and reconstruction are studied, based on which standard of reconstruction of Chinese story reflecting high school students' level and educational system therefore is defined. Also, based on such standard, the story in constructed. In Chapter Ⅳ, model class lesson plan to improve listening and speaking skills of Chinese language is developed. Further, an actual lesson plan is proposed using one of the stories illustrated in previous Chapters. In the final Chapter of Ⅴ, contents of the subject dissertation are summarized. Further, demerits are pointed out, and weak points to be made up for are further studied. Given the lack of research on listening and speaking studies in Chinese education, and the fact that the research using the story-telling method is relatively new, it is with no doubt that attempt to improve listening and speaking skills by using the story-telling method is worthwhile. The educational effects of story-telling in foreign language study are not limited to listening and speaking skills. Nevertheless, research on use of the story-telling method is currently insufficient in Chinese education. It is hoped that this thesis could inspire further research and studies on and using the story-telling method.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE