View : 15 Download: 0

설문조사를 통한 고등학생의 중국어 학습동기 및 학습전략 분석

Title
설문조사를 통한 고등학생의 중국어 학습동기 및 학습전략 분석
Other Titles
A Study on High School Students' Motivation and Strategies for Learning Chinese by Survey Methodology
Authors
이은형
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 언어학습 성취도에 있어 중요한 요인으로 연구 되어온 학습동기와 학습전략이 중국어 성적으로 대변될 수 있는 중국어 학업성취도에 미치는 영향에 대한 분석을 통해 중국어 수업 현장에서 학습자들의 동기 유발과 학습전략 훈련에 시사점을 주기 위한 목적으로 진행되었다. 주된 연구는 설문조사와 이에 대한 분석을 통해 이루어졌으며, 설문대상은 현재 고등학교에서 중국어를 제2외국어로 배우고 있는 학생들로 한정했다. 학교 유형별로는 일반계 고등학교와 외국어고등학교를 모두 포함하고 있으며, 일반고의 경우 2학년부터 중국어를 배우기 때문에 2~3학년을 대상으로 했으며, 외국어고의 경우 학교사정으로 인해 1학년 중국어 전공반, 2학년 중국어 비전공반 학생들만이 표본에 포함되었다. 중국어 학습동기 설문 항목 구성을 위해서는 Gardner의 AMTB(Attitude and Motivation Test Battery) 모형을 참고하여 현행 고등학교 중국어 학습 상황에 맞게 수정했으며, 학습전략 설문은 Oxford의 SILL(Strategy Inventory for Language Learning) 모형을 중국어에 맞게 수정하여 6개 전략을 5개 하위 항목으로 하여 30개 문항을 구성했다. 그 밖에 중국어 학습자들의 일반적 수업 상황을 알 수 있는 일반설문 항목을 추가하였다. 일반 설문에 대한 분석 결과 제2외국어로 중국어를 선택한 학생들 중 58%가 중국어를 좋아하여 자발적으로 선택한 것으로 나타났으며, 현재 이루어지고 있는 수업에 대해 60% 이상의 학생이 관심이 있는 편인 것으로 응답했다. 그러나 수업 이해도는 49.3%로 수업 관심도에 비해 낮은 편인 것으로 조사되었다. 중국어 수업 방식에 대한 설문 결과 70% 이상이 교사 해설 위주의 수업 방식으로 수업 받고 있으며, 그 밖에 학생 참여식 수업이나 멀티미디어를 활용한 수업 방식도 겸하고 있는 것으로 나타났으며, 다양한 수업 방식으로 수업 받는 학생일수록 수업 관심도와 이해도가 높은 것으로 나타났다. 학교유형별로는 일반고보다 외국어고에서 다양한 수업 방식을 활용하고 있었다. 또한 중국어 수업 내용을 정기적으로 복습하는 학생들은 극히 소수이며, 대부분 시험 전에 집중 적인 학습을 하는 것으로 응답했다. 중국어 수업 내용 중 어렵게 느끼는 부분은 발음, 성조, 문법, 간체자, 한어병음표기법 등으로 나타난 반면, 자신있는 영역으로는 발음, 회화 등인 것으로 나타났다. 현재 받고 있는 중국어 수업에 대한 부정적 느낌에는 수업 내용이 과다하고, 진도를 따라가기가 힘들다는 의견이 주로 언급되었으며, 중국어 수업에 대해 바라는 점으로는 멀티미디어 자료를 활용한 흥미로운 수업 구성, 실생활에서 활용가능한 회화 위주의 수업 등인 것으로 나타났다. 학습동기와 학습전략이 중국어 성적과 맺는 상관관계분석 및 중국어 성적에 미치는 영향력에 대한 회귀분석 결과에 따르면, 중국어 성적과 유의미한 상관관계를 맺는 학습동기는 중국어 학습에 대한 선호, 학업성적에 도움이 됨, 중국어 수업 불안감, 외국어에 대한 관심인 것으로 나타났다. 성별 분석에 따르면 남학생은 중국어 학습에 대한 선호, 여학생은 중국어 수업 불안감이 중국어 성적과의 연관성이 가장 높게 나타났다. 학년별로 1~2학년은 중국어 수업 불안감이 가장 높고, 3학년은 중국어 학습에 대한 선호와의 관련성이 가장 높게 나타났다. 학교 유형별로는 일반계 고등학교 학생들의 경우 중국어 학습에 대한 선호가 중요한 학습동기인 반면에, 외국어고등학교 중국어 전공반 학생들의 경우 중국어 수업 불안감이 매우 높게 나타났다. 설문에서 설정한 6개 학습전략은 모두 중국어 성적에 유의미한 영향력을 주고 있는 것으로 나타났으며, 그 순서는 인지전략, 기억전략, 사회적 전략, 메타인지전략, 보상전략, 정의적 전략 순인 것으로 분석되었다. 성별 분석에 따르면 남학생은 기억전략과 메타인지전략을 높게 활용하고 있으며, 여학생은 인지전략, 보상전략, 사회적 전략에 대한 활용도가 높았다. 학년별로 1학년에는 기억전략, 2학년에서는 인지전략, 사회적 전략, 기억전략, 3학년에서는 기억전략이 중국어 성적과의 관련성이 높은 것으로 나타났다. 학교 유형별로는 일반계 고등학교의 경우 전체 응답자에 대한 분석결과와 마찬가지로 인지전략, 기억전략, 사회적 전략의 효율성이 높으며, 외국어고의 경우 전공반은 기억전략, 비전공반은 기억전략 및 메타인지전략에의 의존성이 높게 나타났다.;The purpose of the study was to provide practical implications to seek for the ways for encouraging the Chinese learners with their learning motivation and developing their learning strategies by analyzing the influences of motivation and strategies for learning Chinese on its accomplishment. This study is conducted mainly by survey and its analysis, and the respondents are high school students who are leaning Chinese as their second foreign language. Also the survey has been done in both for general high schools and foreign language high schools and mostly second and third year grade students in the former, first and second year grade students in the latter. Sub questions for learning motivation is referred from AMTB(Attitude and Motivation Test Battery) model of Gardner, and those for learning strategies from Oxford's SILL(Stratetgy Inventory for Language Learning), and those are manipulated according to current Chinese class situations in high schools Based on the analysis for general questions on Chinese class status, more than 58% of the total respondents are found to choose Chinese class soley from their own intention and preference, and more than 60% are interested in the current Chinese class. However, less than 50% replied that they understand the Chinese class, which show lower understanding compared with the intererst and preference on the class. Chinese classes are conducted mainly by teachers' explanation, while students' participation or utilizing multi-media materials are shown in lower rate. Only a few students answered they study Chinese regularly, while most of the students study Chinese only before the mid and final term tests. Students find difficulties in pronunciation, 4 tones, grammar, Chinese character, while they are confident in their ability of pronunciation and conversation. Additionally, many students mention they feel so difficult to follow the progress of the Chinese class for the burden of memorizing Chinese letters and many other unfamiliar features of Chinese. From the correlation analysis and regression analysis on the effects of motivation and strategies for learning Chinese on its accomplishment, major motivations with higher influences on Chinese accomplishment are preference on studying Chinese, class room anxiety, interests in foreign language. According to gender analysis, male students are more influenced by personal preference on studying Chinese, while females by class room anxiety. According to students' grade, first to second grade students show higher class room anxiety and third grade is more related with personal preference on studying Chinese. According to school type, general high school students are more likely motivated by personal preference, while foreign high school students showed higher class room anxiety. Besides, 6 learning strategies are proved to be effective in Chinese accomplishment, in the order of cognitive strategy, memory strategy, social strategy, meta-cognitive strategy, compensation strategy and affective strategy. According to gender analysis, male students use memory and meta-cognitive strategies more to study Chinese, while females rely on cognitive, compensation and social strategies more. According to students' grade, first grade use memory strategy more, second grade prefer to use more strategies such as cognitive, social, memory strategies, and third grade are more related with memory strategy.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE