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중국어 어휘 학습을 위한 M-Learning 컨텐츠의 인터페이스 설계 방안

Title
중국어 어휘 학습을 위한 M-Learning 컨텐츠의 인터페이스 설계 방안
Other Titles
The Plan for Designing Interface of M-learning Contents for Chinese Vocabulary Study
Authors
조일영
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
심소희
Abstract
지식정보화 사회의 도래와 함께 출현한 E-Learning은 기존의 주입식, 하향전달식 교육을 학습자 중심의 교육 패러다임으로 변화시켰다. 최근 차세대 E-Learning의 한 형태로 대두된 M-Learning은 국내 이동전화 보급률 증가와 함께 유선 인터넷 환경에서 벗어나 적시?적소학습을 가능하게 해줄 대안적 요소로 주목받고 있다. M-Learning이란 휴대성의 장점을 활용하여 무선인터넷으로 시간과 공간의 제약 없이 다양한 자원과 상호 작용을 통해 이루어지는 학습자 주도적인 교육 형태로 학습자에게 정보의 휴대와 관리에 유리함을 제공한다. 따라서 최근 국내 무선인터넷 컨텐츠 분야에서도 이미 외국어 학습 컨텐츠가 증가하는 추세이며, 이에 본 논문에서는 휴대폰을 통한 중국어 어휘 학습 실현을 위해 M-Learning 컨텐츠의 인터페이스를 설계하였다. 휴대폰 화면의 크기 제한과 무선인터넷 접속의 시간적인 제약성을 고려하여 학습자가 이동중과 같은 특수한 환경에서 잠시 접속하여 얻을 수 있는 간단한 텍스트 형태로 정보 제시가 용이한 ‘어휘’ 위주의 중국어 학습 정보를 컨텐츠 범위로 제한하여 설계하였다. 설계시 최소화된 네비게이션 흐름과 일관성 있는 학습 장면을 제공할 수 있도록 하고, 다양한 학습 욕구의 충족을 고려한 학습 내용을 선정하였다. 본 연구에서 설계된 중국어 어휘 학습을 위한 M-Learning 컨텐츠는 학습자에게 시간과 공간의 제약이 없는 자유로운 학습의 기회로 제공될 것이며, 보다 체계적이고 유용한 중국어 어휘 정보로 제공될 수 있을 것이다.;With the advent of information-oriented society, E-learning has triggered a paradigm shift from the existing teacher-fronted cramming classroom to a learner-centered education. Recently, M-learning, suggested as a form of E-learning for the next generation, is attracting attention as a promising alternative to realize any time, any where learning environment, as the prevalence of mobile phone is increasing in Korea, beyond the wired internet use. M-Learning is a learner-leading form of education through portable wireless internet, using various resources and promoting interaction. It provides learners with the advantage of carrying and management of information. Recently, foreign language studying contents are increasing in the field of wireless internet contents market in Korea. In this thesis, the interface of M-Learning contents has been designed to support Chinese vocabulary study through mobile phone. Considering the physical limits of the mobile phone screen and the time limits of wireless internet, the contents has been restricted to the vocabulary-focused text material, to which learners could get easy access while moving. We made sure the consistent offering of learning contents by minimizing the navigation flow. The contents have also been carefully selected to fulfill various needs of learners. The M-Learning contents specially designed for Chinese vocabulary study in this thesis will present learners with the chance of learning, free from time and place limits, as well as systematic and useful Chinese lexical information.
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