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활동 중심의 초등학교 중국어 수업 설계 및 지도 방안

Title
활동 중심의 초등학교 중국어 수업 설계 및 지도 방안
Other Titles
Activity Based Instruction Design and Teaching Method for Chinese Language Training at Primary Education
Authors
신지희
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
활동 중심 접근법은 학습자에게 다양한 활동을 제시하여 활동을 해나가는 과정을 통해 학습자가 적극적으로 의사소통 활동 과정에 참여하도록 유도하는 방법이다. 활동 중심 교수법에서 주로 사용하고 있는 학습 방법인 게임과 놀이는 초등학생을 대상으로 하는 중국어 수업에서 아동의 주의와 흥미를 유도하고 자발적인 수업 참여를 이끌어 낼 수 있는 효과적인 방법으로 활용될 수 있다. 게임과 놀이를 통한 활동 중심의 수업은 일정한 언어 학습 과제를 다양하고 재미있는 방법으로 반복 연습할 수 있다는 장점이 있다. 이러한 장점으로 인하여 전통적인 설명식 수업과 반복 연습으로 야기될 수 있는 학생의 인지적인 부담을 줄여주고, 중국어로 자연스럽게 활동에 참여하게 함으로써, 초등학교 중국어 수업이 목표로 하는 정의적인 영역의 목표를 달성하며, 중국어 교육의 궁극적인 목표인 의사소통 능력의 향상에 기여할 수 있을 것이다. 이러한 목적 아래 본 연구에서는 다음과 같은 절차에 따라 연구를 진행하였다. 제 Ⅱ장에서는 초등학교 아동의 발달 특성과 외국어 학습에 대하여 살펴보고, 활동 중심 학습 이론으로 Piaget의 학습 이론과 활동 중심 교수법을 제시하였으며, 활동 중심의 초등학교 중국어 학습의 적용과 교육적 효과에 대하여 고찰해 보았다. 제 Ⅲ장에서는 초등학교에서 활용되고 있는 활동의 유형을 분석하고 초등학교 중국어 수업에 사용할 활동과 내용을 선정하였다. 활동은 듣기·말하기·읽기·쓰기의 언어 기능과 게임·놀이별 형식에 따라 분류하여 제시하였고, Ⅳ장의 수업 설계를 위하여 다양한 언어 기능 연습을 포함하는 게임·놀이 형식의 활동을 선정하였다. 제 Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 선정한 활동을 중심으로 실질적인 초등학교 중국어 수업을 설계하였다. Ⅲ장에서 선정한 학습 내용을 바탕으로 그에 알맞은 다양한 활동을 구상하였으며, 더 나아가 활동 중심의 교수-학습 모형에 근거하여 활동 중심의 수업 지도 방안을 제시하였다. 이상과 같이 본 연구는 활동 중심의 학습 이론에 근거하여 게임과 놀이를 통한 활동 중심의 초등학교 중국어 수업을 설계하고 지도 방안을 제시하며, 활동 중심 학습을 실제 초등학교 중국어 학습에 적용했을 때의 교육적인 효과에 대하여 논의하였다. 앞으로 초등학교 중국어 수업을 대상으로 하여 더욱 다양하고 지속적이며 체계적인 연구가 이루어져 현실에 적용될 수 있는 방안으로 구체화될 수 있기를 기대한다.;The purpose of Activity-Based Approach is to provide students with various activities so that the students could positively join communication process. The main teaching methods of Activity-Based Approach are games and recreation, which can be very effective to lead out children's attentions and interests so they can voluntarily join classes. Classes with games and recreations can achieve repetitive practices in a pleasing environment. Therefore, students not only feel less cognitive pressure caused by traditional expository instructions and repetitive practices, but also can join classes in Chinese language. As a result, a lecturer can achieve affective domain of Chinese language class of primary education, and higher communication skills in Chinese. In this research, the study investigated with procedures as follow. In chapter Ⅱ, the study investigated development features and foreign language training of children at primary education, suggested Learning Theory of Piaget and Activity-Based Teaching Method as Activity-Based Theories, and examined children's adjustments and educational effectiveness of Chinese language training at primary education through activities. In chapter Ⅲ, the study analyzed variations of activities used in primary education, and made selections of activities and contents to be used in Chinese language training. Each activity is sorted out according to its language functions such as listening, speaking, reading, and writing; and type of games and recreations. The study also made selections of games and recreations, including various training of language functions, to design classes. In chapter Ⅳ, the study designed effective classes of Chinese language training at primary education based on selected activities. With activities selected in chapter Ⅲ, the study even suggested a teaching method based on Activity-Based lecturer-learning model. This study has designed and suggested Activity-Based teaching methods with games and recreations for Chinese language training at primary education based on Activity-Based learning theory, and discussed about educational effect of Activity-Based learning used in actual Chinese language training at primary education. There should be more constant systematic studies of Chinese language training at primary education level, and we must give a concrete form of them to actual education.
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