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u-러닝 환경에서의 중국어 교수·학습 모형 연구

Title
u-러닝 환경에서의 중국어 교수·학습 모형 연구
Other Titles
Study on Learning Models of Chinese Language in Ubiquitous Learning environments
Authors
김하현
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
앞으로 다가올 유비쿼터스 시대는 사물의 지능화 및 네트워크화로 다양한 기술과 서비스 간의 융합이 활발해지고, 언제, 어디서, 누구라도 지식과 정보의 접근과 활용이 가능한 첨단 정보화 사회가 될 것이다. 유비쿼터스 기술의 발전은 사회, 경제, 문화 등 다양한 방면에 적지 않은 영향을 끼칠 것으로 예상되고 있으며, 특히 교육적 방면에도 패러다임의 변화로 불릴 정도의 변화가 예상된다. 이에 따라 e-러닝에 이은 u-러닝의 개념이 생겨났으며 이를 교육 현장에 적용하기 위한 연구가 이루어지고 있다. 그러나 단순히 새로운 기술적 환경과 도구에 대한 고려만으로는 바람직한 교육 모형의 방향을 제시할 수 없다. 따라서 본 연구는 u-러닝 환경에서의 중국어 교육의 변화 모습을 그려보고, 발전된 환경에 적합한 중국어 교수·학습 모형을 제시해보고자 한다. 제 Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성 및 목적, 연구 내용과 제한점에 대하여 서술하였다. 제 Ⅱ장에서는 유비쿼터스와 u-러닝의 개념 및 특징에 대하여 정리하고, 이것이 교육 현장에 어떤 변화를 가져올 지 물리적인 환경과 교수·학습 측면으로 나누어 살펴보았다. 또한 이러한 변화가 실제로 적용되는 현장을 u-러닝 연구학교의 사례를 통하여 엿보고, 중국어 수업에의 시사점을 가늠해 보았다. 제 Ⅲ장에서는 u-러닝 환경에서 중국어 교수·학습 모형을 개발하기 위해 u-러닝 기술의 활용 적합성과, u-러닝 기초활동 유형을 중국어 수업에 적용하여 제시하였고, 학습 환경을 분석하여 수업에 가장 활용도가 높은 수업 매체 중 중국어 디지털 교과서의 화면을 구현하고 전자 칠판 및 휴대용 학습 단말기의 특징을 알아보았다. 또한 교수·학습 모형의 개발 원칙에 대하여도 살펴보았다. 끝으로 u-러닝 중국어 교수·학습 모형을 과제수행 모형, 체험학습 모형, 자기주도적 학습 모형으로 선정하여 각 모형의 개념과 절차를 살펴보았다. 제 Ⅳ장에서는 도출된 모형을 토대로 과제수행 모형과 체험학습 모형에는 수업 현장에 적용할 수 있는 수업 설계서와 교수·학습 지도안을 제시하였으며, 자기주도적 학습 모형에서는 미래 교육 환경의 변화 양상을 고려하여 시나리오를 제시하였다. u-러닝의 기술이 아직 구현된 상태가 아니고, 교육 현장에의 활용 적합성이 아직 검증되지 않은 상태여서 제시된 구체적인 교수·학습 모형에 많은 한계점이 있는 것이 사실이다. 그러나 시대의 대세라고 무작정 따르거나, 준비 없이 발전된 기술적 환경과 도구를 받아들이는 것보다 중국어 교과의 특성과 학습자를 고려한 교육적 활용 모델이 필요하며, 이에 대한 체계적인 연구가 지속적으로 이루어지기 기대한다.;The purpose of the study is to examine the prospect of the future education in ubiquitous computing environment and to establish ubiquitous learning models that will be applied to Chinese language learning. The ubiquitous computing means that we can easily access and use IT system anytime and anywhere. Also it means that the environment becomes more intelligent and understands users' demand by itself. Technology development will make big impacts on educational processes, educational system, educational value, educational management as well as education environment. With these advancing technologies, an individualized or customized learning environment can be embedded in real, everyday life. Therefore ubiquitous learning (u-learning) is expected to make learners participate in technological learning as an indispensable source for instant, simultaneous learning at their disposal. To propose learning models of Chinese language in ubiquitous learning environments, the study reviewed whether u-learning technology is pertinent to Chinese language learning and classified several types of Chinese learning activities which can be use in future classroom. Under the principles of developing learning models in Chinese language learning, this study followed the module of u-learning instruction plan which is suggested by Korea Education & Research Information Service. Therefore it analyzed learning environments, especially digital text book and electronic display and portable learning device and concerned about how these tools can be applied in Chinese language class. After consideration of related studies and the characteristics of Chinese language learning, it suggested three learning models in u-learning environments. First, the task-performance learning model, it is efficient way to improve student's communication skills through performing a task by using targeted language. Under u-learning environment, with advanced technologies, various tasks can be conducted in different ways to encourage students to use Chinese language and motivate them to learn Chinese. Second, the experience learning model, it means students learn Chinese language in specific situation by solving problems using Chinese. These situation can be real or virtual reality. Owing to the VR, or augmented reality technology, students can experience the same situation as they visit China. Third, self-initiated learning model. In u-learning environments, students will be provided with a great store of learning contents at their disposal anytime, anywhere and they will be motivated to learn targeted language via many convenient devices. As a question arise in his or her mind, he/she can get the customized information at the right place and right time. These environments can grow student's motivation to learn more about Chinese language. With these models, this study suggested teaching plans and scenarios that can be applied in u-learning classroom or home. Each teaching plan includes the teaching process, school activities, factors of u-learning and devices. The scenarios, which reflects self-initiated model, shows how a student concern about some subject and lead to meaningful learning experience especially in Chinese language with u-learning technology's support. There are number of limitations to this study because it is not conducted with real data but on anticipation of future education environments and the suggested models are not verified in active education field. However, the feasibility of u-learning in Chinese language learning is predicted to be quite strong in respect to be more student-centered, active, collaborative, reflective, sharable and communal.
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