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교과서 선정을 위한 중등학교 과학 교과서 평가틀 개발

Title
교과서 선정을 위한 중등학교 과학 교과서 평가틀 개발
Other Titles
(THE) DEVELOPMENT OF EVALUATING FRAMEWORK FOR A SCIENCE TEXTBOOK AT A SECONDARY SCHOOL
Authors
金淑眞
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Keywords
교과서 선정중등학교과학 교과서평가틀
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교과서 분석 또는 교과서 평가에 관한 선행 연구와 관련 연구물을 참고로 하고 우리나라의 교육 여건을 감안하여 좋은 중등학교 과학 교과서를 선정하고 평가할 수 있는 신뢰도와 타당도 높은 교과서 평가틀을 개발하려는데 그 목적이 있다. 과학 교과서 선정을 위하여 본 연구에서 개발된 평가틀은 교육과정의 기본 정신을 바탕으로 내용, 구성, 표현, 실험, 삽화, 교과서의 외양 및 편집체계, 보조자료의 7개 범주로 구성되었고 각각의 범주는 하위의 세부 항목으로 이루어져있다. 각 항목들은 체크-리스트가 있어서 평가 항목별로 만족도가 높은 순으로 5점 척도(매우 찬성, 찬성, 중립, 반대, 매우 반대)로 절대평가를 하여 총 290점 만점이 되도록 평가체계를 설계하였다. 또한 각각의 평가 문항들은 현직 교사들을 대상으로 타당도가 조사되었다. 따라서 이러한 평가 항목들은 정량적 분석이 가능하며 과학 교과서를 채택할 때 고려해야 하는 관점들을 다각적으로 접해 볼 수 있는 기회를 제공해 주고, 채택자의 필요에 따라 부분별 또는 종합적으로 평가가 가능하다. 앞으로 본 연구가 과학 교과서를 평가할때 고려되어져야하는 여러 관점들을 소개하여 과학 교사들이 교과서 채택시 그 기초 자료로서 좋을 과학 교과서를 선정하는데 기여되고 지속적인 교과서 연구나 교과서의 평가에 도움이 될 것으로 기대한다.;The major purpose of this thesis is to construct the evaluating framework of a science textbook with a high confidence and universal validity, referring to a preceeding study and materials involved in research work, and in consideration of the educational conditions of the secondary school. The Framework developed in this study are composed of 7 categories: content, organization, representation, laboratory, illustrations, external form or editing system, and supplementary materials. Each category consists of detailed items. Eech item in the check-list is to be given between one and five points and the total number of possible points in this evaluating framework is 290. As a result, these evaluating items enable quantitative analyses, afford an opportunity which we can look into many-sidedly the respects we should consider when a science textbook is adopted, and they can be estimated partly or synthetically as occasion demands. This study is exepected to contribute to choose a good science textbook as fundamental data when selected in the future, and to help the lasting study or estimation of the textbook.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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