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주제 중심 통합 교육을 통한 어린이 중국어 지도 방안

Title
주제 중심 통합 교육을 통한 어린이 중국어 지도 방안
Authors
박지민
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
조기 중국어 교육에 대한 관심이 증가하고 조기 중국어 교육의 시작 연령이 점점 낮아져 가고 있음에도 불구하고 국가적 차원의 교육과정이 없으므로, 아동을 대상으로 한 중국어 교육에 대한 연구와 교육과정에 대한 분석과 개발은 아직까지 많이 부족한 실정이다. 특히 취학 전 아동을 대상으로 한 중국어 교육에서 아동의 발달 단계 및 특성을 고려한 교육의 목표와 교육 내용 및 교육방법의 세부적인 교육과정에 대한 연구와 개발은 무엇보다 절실히 요구된다고 하겠다. 이에 본 연구는 아동과 생활 경험 간의 유기적 관련, 활동 영역들 간의 연결, 교육 내용간의 연계 등을 통한 주제 중심 통합적 접근을 토대로 아동의 요구와 인지수준에 적합한 주제를 선정하여 주제의 내용을 중심으로 개념을 형성시켜 주고 주제에 따라 신체 발달, 표현(정서) 발달, 사회성 발달, 언어 발달, 탐구 발달의 5개 영역을 통합할 수 있는 방법을 모색하여 아동의 흥미를 유발시키고 동기를 지속적으로 유지할 수 있는 주제 중심의 통합 중국어 지도 방안을 모색하고자 하였다. 이러한 목적 아래 본 연구에서는 다음과 같은 절차로 연구를 진행하였다. 제 II장에서는 주제 중심 통합 어린이 중국어 교육의 이론적 배경에 대해 살펴보았다. 먼저 통합 교육의 정의 및 유형을 알아보고 어린이 중국어 교육에서 통합 교육의 의미와 필요성 및 통합방법을 고찰해 보았다. 통합 방법에 대한 고찰 결과, 가장 적합하다고 선정된 주제 중심 통합 방법을 통한 어린이 중국어 교육의 정의와 특징 및 주제 중심 통합 중국어 학습의 내용 구성을 살펴보고 그 효과에 대해 논하여 보았다. 제 III장에서는 주제 중심 통합 어린이 중국어 교육에 있어서의 교수 요목에 대해서 논하여 보았다. 교수 요목 개발은 목표 설정→ 요구 분석→ 주제 선정→ 주제망 펼치기→ 학습활동 및 언어 결정→ 주제 조직의 순서로 이루어졌다. 목표 설정 시 현행 아동을 위한 중국어 교육과정이 없으므로 제 6차 유치원 교육과정, 제 7차 초등 영어 교육과정 그리고 제 7차 고등학교 중국어 교육과정의 목표를 바탕으로 하여 주제 중심 통합 교육과정의 특징을 고려하였으며, 요구 분석 단계에서는 아동들과 교사의 요구 분석을 반영하여 가능한 주제목록을 작성하였다. 작성된 주제목록 중에서 유아의 흥미와 친숙성, 교육적· 사회적 가치성 및 유아의 발달 수준과 연령에 따른 적합성, 각 발달 영역간의 통합 가능성 등을 고려하여 주제를 선정하였다. 주제 선정에 따른 각 개별 주제에 대해서는 교과 영역별(발달 영역별) 주제망 펼치기를 하였는데 본 연구에서는 ‘虫子'와 ’颜色'를 주제로 하였으므로 본 주제에 대한 주제망을 제시하고 주제에 대한 영역별 학습 활동과 언어계획을 제시하였다. 끝으로 주제 조직은 통합적· 동심원적· 나선형적으로 조직되어야 함을 고찰해 보았다. 제 IV장에서는 제 II장의 이론을 근거로 하고 제 III장의 교수 요목에 따라서 주제 중심 통합 교육을 통한 어린이 중국어 지도 방안을 설계하였다. 먼저 차시별 수업 모형과 융합형의 단위 수업 모형을 제시하였고 제시한 수업 모형에 따라 주제 ‘虫子'와 ’颜色'에 대한 수업 지도 방안을 제시하였다. 주제 ‘虫子’의 하위 항목으로 소주제 1 ‘虫子的种类’와 소주제 2 ‘虫子的成长过程’을 선정하였으며 각 소주제는 2차시로 진행되어, 주제 ‘虫子’에 대한 수업은 총 4차시로 구성하였다. 주제 ‘颜色’의 하위항목으로는 소주제 1 ‘彩虹的颜色’와 소주제 2 ‘混合色’ 그리고 소주제 3 ‘水果蛋糕’를 선정하였으며 소주제 1은 2차시에 걸쳐 진행되고 소주제 2와 3은 각 각 1차시로 구성되어 주제 ‘颜色’ 또한 총 4차시로 구성하였다. 각 차시 마다 아동의 발달 영역 즉, 신체활동 언어활동 탐구(인지)활동 표현(정서)활동이 균형적으로 이루어질 수 있도록 활동을 선정하고 배열하였으며, 각 활동에 따른 언어 또한 아동들의 수준과 선수학습을 고려하여 제시하였다. 본 논문은 주제 중심 통합 교육을 통한 어린이 중국어 지도 방안을 제시하였으나, 중국의 문화적인 측면을 고려한 주제를 선정하여 다양한 활동을 배열하지 못한 한계를 지니고 있는 바, 앞으로는 중국의 문화방면을 고려한 주제를 탐색하고 주제망을 펼치며 활동을 배열하고 그 활동에 맞는 중국어를 지도하여, 어린이들의 중국어 향상 뿐 아니라 중국 문화에 대한 관심과 이해도 증진시킬 수 있는 방안을 모색할 필요성이 있겠다.;With the increasing interest in the early childhood Chinese language education, the starting age for this education has gradually been lowered. However, due to the nonexistence of a nationwide curriculum, little research or analysis has been done to develop systematic curriculums for childhood Chinese language education. More research for the development of specific curriculums targeted at children under school age, which include learning objectives, contents, and methodologies based on the children's developmental stages and traits, is urgently needed. Thus, this study was designed to select suitable themes which meet children's cognitive needs and levels and formulate a concept based on the theme and explore a theme-based integrated Chinese teaching method by integrating five areas of child development (physical, expression(emotional), social, language, and quest) in order to provoke children's interest and keep them motivated. The theme-based integrated approach was employed to help children foster organic solidarity with life experiences and create connections among different activities and teaching contents. The procedure for this study is as follows: Chapter two describes the theoretical background for the theme-based integrated approach aimed at childhood Chinese language education. First of all, the definition of integrated education and its patterns were explored and then the significance and necessity of this approach in childhood Chinese language education were examined later. As a result of the investigation of several integrated approaches, the theme-based integrated method was considered to be most beneficial to this study. Thus, the definition and characteristics of childhood Chinese language education carried out through this method and the components of the teaching contents for the theme-based integrated education were also surveyed. Lastly, the effectiveness of the education was discussed. Chapter three analyzes the syllabus of the theme-based integrated method for childhood Chinese language education. The steps in development of the syllabus were taken as follows: set up a goal, analyze needs, select themes, expand a theme network, decide learning activities and a language, and organize themes. As there was no current Chinese language curriculum for children, the goals of the 6th national kindergarten curriculum, the 7th elementary English curriculum, and the 7th secondary Chinese curriculum served as good references to set up a goal for the syllabus. In addition, the characteristics of the theme-based integrated curriculum were derived from those curriculums. In order to analyze needs, a possible theme list was made by figuring out both children's and teachers' needs and reflecting their needs. themes were selected from the list through consideration of children's interest or familiarity, educational and social values, developmental stages and suitability according to age and possibility of integration among the developmental areas. Every single theme chosen through this selecting step was expanded into a relevant theme network according to its area(developmental area). In this study, as 'insects(虫子)' and 'colors(颜色)' were selected as themes, the words were expanded into a theme network respectively. Learning activities in each area and language plans were also demonstrated. Lastly, in order to organize themes, it was advisable to employ integrated, concentric, and spiral methods. Chapter four presents a Chinese language teaching method for children designed through the theme-based integrated education with the theoretical background mentioned in chapter two and the syllabus created in chapter three. First of all, teaching models for each period and blended teaching models for each unit were followed by more specific teaching method based on these models to teach the themes 'insects(虫子)' and 'colors(颜色)'. As subcatagories for the theme 'insects', subsubject 1 'types of insects(虫子的种类)' and subsubject 2 'life span of insects(虫子的成长过程)' were adopted. Four periods were allotted to teach the theme 'insects' - two periods for each subsubject. Similarly, the theme 'colors' consisted of three subcategories - subsubject 1 'colors of rainbow(彩虹的颜色)', subsubject 2 'mixed colors(混合色)', and subsubject 3 'fruit cake(水果蛋糕)'. In total, four periods were also allotted for the theme 'colors' - two periods for subsubsject 1 and one period for subsubject 2 and 3. Activities for each period were selected and arranged according to child development areas to balance out all areas including physical, verbal, cognitive and emotional sectors. As well as child development areas, children's readiness and levels were considered to select a proper language for each activity. This study presents a Chinese language teaching method for children through the theme-based integrated education. However, the selected themes and activities for this study seem to fall short of representing a wide range of cultural aspects of China. Thus, it is desirable to seek out more diverse cultural themes, expand a theme network, arrange various activities and teach Chinese through the activities. Hopefully, not only children's better Chinese language skills but also their improved understanding of Chinese culture will be accomplished.
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