View : 581 Download: 0

현대 중국어 신조어 지도 방안

Title
현대 중국어 신조어 지도 방안
Other Titles
A study on the teaching methods of Chinese newly-coined words : focused on beginners of Chinese
Authors
김방선
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
중국 사회의 개혁 개방에 따라 수많은 신조어가 출현하였고 이러한 신조어는 중국 사회의 변화 발전과 중국인의 사회 문화 양상을 그대로 반영하기 때문에, 중국어 학습자는 신조어를 통해 언어 지식과 문화 지식을 동시에 배울 수 있다. 신조어 지도가 갖는 이러한 교육적 효과에 비해 신조어의 지도는 비체계적이고 일회적으로 이루어지고 있으며, 신조어 지도에 관한 연구 또한 거의 이루어 지지 않고 있는 실정이다. 이에 본 논문은 중국어 신조어의 교육적 효과에 주목하여 초급 학습자를 대상으로 하는 신조어 지도 방안을 수립하고자 하였다. 본 연구는 신조어의 지도 필요성으로 4가지를 지적하였다. 첫째, 중국 사회의 변화 및 발전 이해하기 위해서이다. 둘째, 중국 사회의 변화 및 발전에 따른 사회 문화 현상을 이해하기 위해서이다. 셋째, 학습자의 흥미를 반영한 신조어의 지도를 통해 중국어 학습의 동기를 유발시키기 위함이다. 넷째, 신조어를 알지 못하기 때문에 발생할 수 있는 의사소통상의 문제 발생을 방지하여 학습자가 중국어를 구사하는 사람들과의 의사소통을 원활하게 할 수 있도록 하기 위해서이다. 이와 같은 4가지의 지도 필요성에서 출발하여 지도 대상인 초급 학습자를 위한 신조어를 선정하고 효과적인 지도 방안의 수립을 하였다. 초급 학습자를 위한 신조어의 선정과정은 본 논문에서 제시한 선정 기준에 따라 3단계로 나누어 진행되었다. 첫째는 학습자의 수준에 맞는 신조어 선정을 위한 단계성 충족의 단계이다. 둘째는 교수-학습 활동의 효율을 증대시키기 위한 효율성 충족의 단계이다. 그리고 마지막으로 학습자의 흥미와 일상생활에서의 활용 가능성을 반영한 실용성 충족의 단계이다. 즉, 이러한 선정 과정의 결과로 초급 학습자를 위한 신조어 목록을 작성하였고, 이를 다시 신조어 지도 방안 수립에 활용하였다. 신조어 지도 방안은 신조어가 갖는 특성에 따라 주제·의미·구조적 접근 방법으로 나누어 계획하였다. 주제적 접근법에서는 실용성에 초점을 맞추어 지도를 계획하였고, 의미·구조적 접근법에서는 효율성과 단계성을 충족시키는 신조어를 선택하여 기존 어휘와의 연관 교수 형태로 지도를 계획하였다. 본 논문은 기존의 신조어에 관한 논문들이 언어·언어사회학적 관점에서 신조어의 특성에 대해 고찰하였던 것에서 발전하여 신조어 지도에 관한 체계적인 지도 방안을 제안했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.;The aim of this study is to awaken the educational worth of Chinese newly-coined words and to take the device of the effective teaching for Chinese newly-coined words. The learners can study the features of China and the latest Chinese culture from learning Chinese newly-coined words. Also, They can get interested in learning Chinese more. What is more, when they talk with the Chinese, they can speak more fluently using updated language. Therefore, teaching the Chinese newly-coined words is desired. This study is divided in following five parts. The chapter Ⅰ states the purpose, content, and related literature of this study. The chapter Ⅱ explains the characteristics of Chinese newly-coined words and the necessity of teaching Chinese newly-coined words. The chapter Ⅲ shows the process of selecting chinese newly-coined words for beginners. As a results of the process, the chinese newly-words` catalog for beginners has been made and that will be utilized to plan for teaching newly-coined words in chapter Ⅳ. The Chapter Ⅳ suggests the methods of effective teaching newly-coined words for beginners. This chapter introduces three approaching methods of subject, meaning and structure. The important thing is the adequate selection of teaching methods according to the characteristics of chinese newly-coined words. And it depends on the teacher`s ability and efforts. The Chapter Ⅴ is the conclusion of this study. It contains the summary and critical points of this study. Still, the device of the effective teaching methods for Chinese newly-coined words is not sufficient yet. Therefore, the succeeding study for teaching Chinese newly-coined words must be fully performed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE