View : 625 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author허은영-
dc.creator허은영-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:30Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:30Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.otherOAK-000000012858-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172561-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012858-
dc.description.abstractToday, as language is generally understood as means of communication, it is widely accepted that the purpose of language teaching is to equip the learners with the ability to communicate, namely, communicative competence. To help the students enhance their communicative competence, language teachers should devise ways to provide them with better environments and more opportunities to interact directly with the target language. so It is desirable to listen and speak as much as possible in foreign language education like native language acquisition. To do that, it is needed to give enough chances to listen and speak in target language in education. In Korea, Chinese as a Foreign language situations, students hardly have the chance to speak and listen to Chinese outside the classroom. Because a large portion of the input given to students consists of classroom Chinese, it would seem that teaching Chinese through Chinese could provide students with much input and make class more effective. But many studies show teaching target language through target language only in class may be a cause for more anxiety and discomfort for beginning level students during class. According to these studies, this study suggest the follow. The teachers should use Chinese and Korean in classes depending on what skill he or she teaches because high school students are beginners in Chinese learning. Especially, students may benefit from a teacher's using Korean properly in reading class for translations and the explanation of sentence structures can help students with reading comprehension. Therefore, In chapter 3, I suggest the direction of teaching Chinese classes in Chinese-Korean so I mention various examples of Chinese usage which may happen in classroom and divides them into 3 steps- introduction, development and closing. And in chapter 4, the model of teaching Chinese classes in Chinese-Korean is shown based on data mentioned above.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 1. 연구의 필요성 및 목적 = 1 2. 연구의 내용 및 방법 = 6 Ⅱ. 원어 적용 수업에 관한 이론 = 8 1. 교수-학습의 사용 언어 선정 = 8 A. 원어 사용의 필요성 = 8 B. 원어 사용의 원칙 = 11 C. 모국어 사용의 필요성 = 15 2. 중국어교육에서의 원어 적용 수업 실태 = 19 Ⅲ. 고등학교 중국어 원어 적용 수업 지도 방안 = 21 1. 원어 적용 수업시 학생들의 이해를 돕기 위한 방안 = 21 A. 학습보조 자료의 적극 활용 = 21 B. 교사언어의 단순화 = 23 C. 학생들의 참여를 유도해내기 = 24 D. 교실중국어 연습시키기 = 26 2. 수업 단계별 지도 방안 = 27 A. 도입단계 = 28 (1) 인사 = 28 (2) 출석점검 및 일상적인 대화 = 31 (3) 복습 및 학습 목표 제시 = 34 B. 전개 및 교실활동 단계 = 38 (1) 학습자료 분배 = 38 (2) 교과서 페이지 찾기 = 39 (3) 좌석배치 = 40 (4) 산만한 학생들의 통제 및 경고 = 41 (5) 소집단 활동 = 42 (6) 칠판을 이용한 활동 = 43 (7) 그림 자료 및 각종 보조 자료를 활용한 활동 = 47 (8) 시청각 기자재를 활용한 활동 = 54 (9) 교과 설명 및 교과와 관련한 교사-학생 정보 교환 활동 = 55 (10) 연습문제 점검 = 62 (11) 오류 수정 = 64 (12) 노래 지도 = 66 (13) 게임을 이용한 활동 = 66 (14) 학생 시연(students presentation) = 69 C. 정리단계 = 74 (1) 수업정리 및 과제부여 = 74 (2) 차시예고 및 끝인사 = 75 Ⅳ. 고등학교 중국어 원어 적용 수업 모형 = 77 1. 수업 모형의 구성 = 77 2. 원어 적용 교수- 학습 지도안 = 79 Ⅴ. 결론 = 102 참고문헌 = 104 ABSTRACT = 107-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2171519 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title고등학교 중국어 원어 적용 수업 지도방안 및 수업모형제시-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on teaching Chinese classes in Chinese-Korean as a must and its direction and lesson plan in high school-
dc.creator.othernameHur, Eun-Young-
dc.format.pageii, 108-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2006. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE