View : 562 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정연실-
dc.creator정연실-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:57Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000012192-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172233-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012192-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstractThe Chinese character is one of major 4 elements in Chinese education, which expresses the special features of Chinese the most. Korea is one of Chinese cultural countries and Korean feel close to the Chinese character owing to its frequent uses. Yet, the simplified Chinese character is used in China, which is quite different from the Chinese character in Korea. This could be an hinderance to learn Chinese for Korean. This paper is about how to teach the simplified Chinese character in the concrete at Chinese classes at high schools. First of all, it shows the types of the simplified Chinese character in detail. At last, it is aiming for the efficient teaching method of the simplified Chinese character for the high school students through the comparison and contrast of the Chinese character used in Korea. At first, this paper expresses the theoretical background and its necessity for the guidance of the simplified Chinese character. The differences of the characters' shapes in this paper are owing to the national general purpose language writing law in People's Republic of China. The simplified Chinese character is made up of the biograph receives the character, which is the same shape of the Chinese character used in Korea, and the Chinese character, passed through the Chinese character standardization. Therefore, this paper shows the methods of simplification and the standard of the variant as well as the basis and ways of the enactment for new glyph. Secondly, the simplified Chinese character of <The Simplified Chinese character Table> 1 and 2 is classified according to the ways of simplification, presented at the second chapter. Also, the Chinese characters of <The first batch of variant form reduction table> and the educational Chinese characters in Korea were selected after the sincere comparison. In addition, the characters which shows the differences for the shapes were assorted in accordance with the standard of new glyph established at the second chapter. At last, 3 types of the simplified Chinese character in the basic vocabulary at high schools were arranged. Thirdly, this paper proposed the various guidance of teaching for Chinese classes at high schools. These are the direction for the simplified Chinese character applied by simplification, the guidance through the comparison and contrast of the word shape and the guiding principle using the interpretation of the word shape. Besides, the lesson model of the simplified Chinese character was designed. The direction and the lesson model at high schools were presented at this paper. Yet, the guidance of simplified Chinese character should not be done in one way but be accomplished by various ways in compliance with the levels of learners. The worries that the level of the knowledge for the Chinese character in Korea is low have become bigger. Moreover, it is absolutely necessary to give the direction for the learners about the distinction between the Chinese character using in Korea, which is the biograph receives the character, and the word shape in China. Hence, it is meaningful to provide the guidance for the simplified Chinese character considering learners.;한자는 중국어 교육의 4대 요소 중의 하나로 중국어의 특징을 가장 잘 드러낸다고 할 수 있다. 우리나라는 한자문화권 국가로 우리말 어휘의 70%가 한자어로 이루어져있기 때문에 우리나라 사람들은 생활 속에서 한자를 쉽게 접할 수 있다. 그러나 현재 중국에서는 우리나라에서 사용하는 한자와 자형(字形)상의 차이가 큰 간체자를 사용하고 있다. 이런 차이는 중국어를 배울 때 우리나라 학습자에게 간섭현상을 일으켜 방해 요소가 되고 있다. 본 연구는 고등학교 중국어 수업시간에 보다 구체적인 간체자 지도가 필요함을 인식하고 그 방법을 모색하는데 있다. 이를 위해 간체자의 구체적인 유형을 알아보고, 우리나라에서 사용하는 한자와 비교·대조를 통해 고등학교 학습자를 위한 간체자 지도 방안과 수업모형을 모색하는데 최종 목적을 두었다. 이를 위해서 첫째, 간체자 지도를 위한 이론적 배경과 간체자 지도의 필요성에 대해 정리하였다. 본 논문이 다룰 자형상의 차이는 중화인민공화국이 건립된 후 시행한 한자 규범화 정책 때문이다. 간체자는 우리나라와 자형이 같은 전승자(傳承字)와 규범화를 거친 한자로 이루어져 있다. 따라서 규범화 정책의 세부 방식인 한자 간화 방법, 이체자 정리의 기준, 신자형 제정의 기준과 방식에 대해 정리하였다. 둘째,《간화자 총표》1, 2표의 간화자를 Ⅱ장에서 제시한 간화방법에 따라 분류하였다. 그리고《第一批異體字字形表》의 한자와 우리나라의 교육용 한자와 비교하여 선별하였고, Ⅱ장에서 귀납한 신자형 제정의 기준에 따라 자형상의 차이가 있는 한자를 선정하였다. 마지막으로 고등학교 기본어휘의 간체자를 위의 3가지 유형별로 정리하였다. 셋째, 고등학교 중국어 수업에서 활용할 수 있는 여러 가지 지도 방안을 제안하였다. 간화방법을 활용한 간체자 지도방안, 자형의 비교와 대조를 통한 지도방안, 자형의 풀이를 이용한 지도방안 등이다. 그리고 이를 이용한 간체자 지도 수업모형을 설계하였다. 본 논문은 고등학교 수업시간에 적용할 수 있는 지도방안과 수업모형을 제안하였으나, 간체자의 지도는 어느 한 가지 방법만으로 이루어지는 것이 아니라 상황과 학습자의 수준에 맞게 다양한 방법으로 실시해야함을 알 수 있었다. 한글 전용화로 우리나라 학습자들의 한자 수준이 점점 하락하고 있다는 우려가 커져가고 있다. 게다가 우리나라에서 사용하는 한자와 자형의 차이는 학습자에게 이중 부담이 되기 때문에 이에 대한 지도는 꼭 필요하다고 생각한다. 본 논문은 우리나라 학습자를 고려한 간체자 지도방안을 제공하였다는 점에 의의를 둔다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 ⅴ Ⅰ. 서론 1 A. 연구 목적 1 B. 연구 방법 3 C. 선행 연구 4 Ⅱ. 간체자 지도를 위한 이론적 이해 6 A. 간체자에 대한 이해 7 1. 字形과 字體의 변천에 대한 이해 8 2. 중국 한자 규범화 정책의 원칙과 내용 11 3. 간체자의 특징 21 B. 간체자 지도의 필요성 22 Ⅲ. 유형에 따른 간체자와 고등학교 중국어 기본어휘의 간체자 분석 26 A. 유형에 따른 간체자의 분석 26 1. 《簡化字總表》의 분석 26 2. 《第一批異體字整理表》의 분석 42 3. 《新·舊字形表》의 분석 46 B. 고등학교 중국어 기본어휘의 간체자 분석 49 Ⅳ. 고등학교 학습자를 위한 간체자 지도방안과 수업모형의 설계 58 A. 고등학교 학습자를 위한 간체자 지도방안 59 1. 간화방법을 활용한 간체자 지도방안 59 2. 자형의 비교와 대조를 통한 간체자 지도방안 63 3. 자형의 풀이를 통한 간체자 지도방안 65 B. 고등학교 학습자를 위한 간체자 지도 수업모형 67 1. 간체자 지도 수업모형 69 2. 간체자 지도 후 연습활동 모형 75 Ⅴ. 결론 80 참고문헌 81 부 록 86 Abstract 102-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7211160 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원 중국어 교육과-
dc.title고등학교 학습자를 위한 간체자 지도방안과 수업모형의 설계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe direction and the lesson model of simplified Chinese character for the high school students-
dc.creator.othernameChung, Yeon sil-
dc.format.pagevi. 104 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2006. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE