View : 108 Download: 0

계열관계 중심의 고등학교 중국어 어휘 지도 방안

Title
계열관계 중심의 고등학교 중국어 어휘 지도 방안
Other Titles
The Guidance of Chinese Vocabulary in High Schools Focusing on the Paradigmatic Relation
Authors
조경화
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
李鍾振
Abstract
어휘는 의사소통에 필요한 실질적인 의미 정보를 제공할 뿐만 아니라, 표현의 유창성과 다양성을 좌우하는 핵심 요소이다. 그러나 어휘는 그 양이 방대하여 문법이나 발음과는 달리 학습 시 많은 시간과 노력이 요구되므로, 어휘 교육은 체계적이고 조직적으로 이루어져야 한다. 하지만 고등학교 현장에서의 어휘 교육은 시간적 제약으로 인해 본문과의 연계성만을 고려한 전통적 어휘 지도 방법에서 탈피하지 못하고 있는 실정이다. 어휘는 무질서한 단어의 집합이 아니라, 의미적인 연관성을 바탕으로 체계를 이루고 있다. 그러므로 어휘를 아무런 연관성 없이 무차별적으로 제시하는 것보다 의미관계에 기초하여 관련 있는 단어들을 함께 지도함으로써 구조화된 어휘 학습을 가능하게 하고, 이를 통해 어휘 확장에 기여할 수 있다. 이에 본고에서는 어휘의 의미관계 중에서도 계열관계를 중심으로 고등학교 현장에서 활용할 수 있는 다양한 지도 방안과 활용 방안을 설계하는 데에 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 먼저 계열관계의 개념을 정리하고, 계열관계에 속하는 동의관계, 반의관계, 상하관계의 정의와 특징에 대해 살펴보았다. 그리고 고등학교 교육과정 기본 어휘를 연구 대상으로 삼고, 품사와 상용도 및 다의 현상에 대한 분석과 계열관계에 대한 분석을 진행하였다. 분석을 기초로 상용도가 높은 명사, 동사, 형용사를 우선적으로 선별하고, 이를 바탕으로 다시 계열관계 중심의 어휘 지도에 필요한 대상을 선정하였다. 지도 대상으로 선정된 어휘는 동의관계 어휘 65개, 반의관계 어휘 203개, 상하관계 어휘 260개이다. 지도 방안은 각 유형의 성격과 특징을 고려하여, 동의관계 어휘는 의미 변별에 지도의 초점을 두었고, 반의관계와 상하관계 어휘는 언어적 정보와 시각적 이미지를 제공함으로써 학습자의 기억을 지속시킬 수 있도록 하는 데에 초점을 두었다. 또 구체적인 절차와 실례를 중심으로 한 다양한 활용 방안을 제시함으로써, 학습한 어휘에 대한 노출 빈도와 활용 기회를 증가시킬 수 있도록 하였다. 계열관계 중심의 어휘 지도는 어휘를 개별 낱말 단위로 학습하지 않고, 의미적 연관성에 기초하여 체계적이고 조직적인 어휘 학습을 가능하게 해 준다. 조직적인 어휘 학습은 학습자의 인지 구조 속에 기존에 학습한 단어와 새 단어와의 연결고리를 만들어줌으로써 구조화된 어휘망을 형성시켜 줄 뿐만 아니라 기억을 강화하는 데에 도움이 된다. 또 계열관계는 선택성에 기초한 의미관계이므로, 이를 중심으로 한 어휘 지도는 의사소통의 표현력 향상에도 유용하다. 결론적으로 계열관계 중심의 어휘 지도는 어휘 의미뿐만 아니라 어휘의 복잡한 의미관계를 이해하게 함으로써 어휘의 양적 능력은 물론, 질적 능력을 동시에 제고시킬 수 있다는 점에서 의의가 있다.;Vocabulary is not just a core element to decide the diversity and fluency of expression, but it also gives the practical semantic information. But because of its enormous quantity, it takes much time and effort to learn vocabularies. That is the reason vocabulary education should be well-organized and well-systematized. In high schools, however, vocabulary education is only operated in a classical way of inferring the meaning within the context of a textbook because of the time limit. Vocabulary is not just a composition of some disordered words, but an organization of meaningful rapport. Therefore, it is better to suggest relevant words according to the meaning relations, in order to have more systematic vocabulary education, which will lead to the high accumulation of vocabulary knowledge. This thesis suggests various teaching plans and their practical uses in high schools focusing on the paradigmatic relations of lexical meaning relations. First of all, the thesis defines paradigmatic relations. Then it gives the meanings and explains the features of synonymy, antonymy and hyponymy. Also, the thesis examines basic vocabulary used in high school education as its subjects with some analyses of parts of speeches, common uses of words and various meanings as well as paradigmatic relations. After selecting commonly used nouns, verbs and adjectives, the subject vocabularies for the guidance in paradigmatic relations were chosen. The chosen words counted 65 synonymies, 203 antonymies and 260 hyponymies. The thesis made its focus on the selective meanings in synonymies considering their types and specific qualities. In antonymies and hyponymies, it focused on the continuity of memory with suggested linguistic information and visual images. Also, the thesis provides variety of methods to increase the uses and applications of the vocabularies. Teaching vocabularies according to paradigmatic relations gives more systematic and organized study with the coherence in meanings, and not just by separate, individual words. Systematic vocabulary study helps to develop the organized lexical network as well as strengthens the memory through the relationship between the new words and the already learned ones. Since paradigmatic relation is a meaning relation based on selection, teaching vocabulary that focuses on paradigmatic relations is also useful in developing expressive communication skills. To add it all up, teaching vocabulary in accordance with paradigmatic relation is meaningful, in a way that it does not only teach the meaning of a word, but also makes the students achieve qualitative lexical ability as well as quantitative ability, through understanding complex meaning relations.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE