View : 1387 Download: 0

현행 중국어 임용고사 제도와 기출문제에 관한 응시자의 견해 연구

Title
현행 중국어 임용고사 제도와 기출문제에 관한 응시자의 견해 연구
Other Titles
The Study of candidates' opinion about the present Chinese Teacher Assessment Test and possible questionnaires.
Authors
오정애
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
沈小喜
Abstract
A teacher is considered as having an important role in teaching activity like a proverb that it depends on a teacher to be succeed or failed in education. In particular, Teaching Assessment Test is valued highly in terms of the exam to select a qualified teacher who is directly charge of school education. Teaching Assessment Test is changed its style from the multiple choice to the essay based at one's major part of the First test in 1997. Also, at the interview of the second test, it is recommended to get the practical skill assessment. These trials have had the positive reputation that it is the way to obtain the qualified teachers. However, Teaching Assessment Test has other problems. First of all, in the aspect of institutional, it is issued not to have the practical test such as listening and speaking but to depend only paper based exam. Also, the range and the criterion of possible questions of Teaching Assessment Test are not clearly opened to the public. Secondly, in the aspect of questionnaires, the lack of coherence of the range and the criterion of possible questions and the want of reflection of university education are appointed as problems. Also, Assessment Test questionnaires are only to examine the simple knowledge. As a result, fragmentary knowledgeable teachers instead of qualified teachers are selected that draw a consequence to decline teachers' profession and mission. The quality of teachers is one of the important part to decide the qualification of education in a country. Considering the gravity of teachers in education. it is meaningful to investigate how well and reasonably Chinese Teaching Assessment Test is operated. Also, it is significant to examine if the questionnaires are well estimated. This thesis has studied if the current Chinese Teaching Assessment Test has been carrying out its duties competently and has been examining about the problems of Teaching selecting process and the questionnaires. The second chapter of this thesis shows its system and current condition of Teaching Assessment Test. After examining the definition and the role of this test, it would study more about the process of the first and the second tests and the present condition of Chinese Teaching Assessment Test in each region. At the third chapter, this thesis would define the meaning of two types of the questionnaires of Chinese Teacher Assessment Test and analyze them depending on their date and their line. Also, an educational part was divided into three such as teaching method, evaluation system and the seventh educational process and decided its concept and analysed it. In addition, it classified its own part into language, reading, writing and literature. At the fourth chapter, it suggests the better ways of Chinese Teacher Assessment Test after the survey of the candidate teachers and newly appointed teachers. Moreover, it describes about the aspect of Chinese Teacher Assessment Test's system, its questionnaires, its process and the relationship between itself and university education.;'교육의 성패는 교사에 의해 좌우된다'는 교육격언에 의해 잘 표현되고 있듯이, 교사는 교육활동의 핵심요소로서 교육의 질을 결정하는 가장 중요한 요인이다. 이와 관련하여 특히, 임용고사는 학교 교육을 직접 담당하고 그 책임을 짊어질 교사를 최초로 선발한다는 점에서 중요한 의미를 가지고 있다. 임용고사는 1997년부터 1차 시험의 전공영역은 객관식 평가에서 서술식 평가 방식으로 바뀌었으며, 2차 시험의 면접 시험에서는 수업실기평가를 권장하는 등 우수 교사 확보를 위한 평가방법과 도구 개발이 계속 이루어지고 있다는 점에서 긍정적인 평가를 받기도 하였다. 그러나 임용고사는 제도와 평가문항 측면에서 많은 문제점도 또한 제기되고 있는데, 제도적인 측면에서는 지필 고사에만 주로 의존한 채 교육현장에서 실질적으로 필요한 듣기·말하기 능력 평가가 이루어지지 않는 등 선발 방법의 문제점과 임용고사의 출제 범위와 기준이 명확히 공개되지 않아 타당성이 떨어진다는 문제점 등이 있다. 그리고 평가문항 측면에서는 출제 영역과 출제 비율이 매년 일관성이 없고 출제 내용이 대학교육과정을 반영하지 않는 문제점과, 평가 문항이 단편적인 지식 측정으로 이루어져서, 실력과 인격을 갖춘 우수한 교사 선발보다는 단편적 지식인을 선발하여 교사의 전문성과 사명감이 저하 될 우려가 있다는 비판적 견해가 대두되고 있다. 교사의 질은 궁극적으로 한 나라의 교육 전반의 질을 좌우하게 되는 중요한 요인의 하나로 교육에서 교사가 차지하는 중요성을 고려해 볼 때, 중국어 임용고사의 선발 과정의 제도가 합리적이고 효율적으로 이루어졌는지, 또한 평가문항이 교과 관련 전문지식을 종합적으로 평가하는지의 여부를 검토하는 일은 매우 필요하고 의미 있는 일이라고 할 수 있다. 이에 본고에서는 현행 중국어 임용고사가 그 본래의 목적인 우수한 교사의 선발 기능을 제대로 수행하고 있는지, 임용고사 선발과정과 평가문항을 분석하여 문제점을 알아보고 개선 방안을 연구하였다. 본고의 제 Ⅱ장에서는 임용고사 제도 및 그 현황을 살펴보았다. 우선 임용제도의 정의와 기능에 대하여 이해하고, 중국어 임용고사의 1·2차 전형의 방식 및 각 시·도별 중등 중국어 교사 선발 현황을 조사하였다. 제 Ⅲ장에서는 2001년도부터 2005년도까지 실시된 중국어 임용고사 문항을 먼저 교과교육학과 교과내용학 등 2대 영역으로 구분하여 개념에 대하여 정의하고, 연도별·영역별 분석을 하였다. 그리고 교과교육학은 다시 교수-학습지도법, 평가방법, 7차 교육과정 총론 및 각론 등 3가지 세부 영역으로 재분류하여 분석하고, 교과내용학은 어학, 독해, 작문, 문학 등 4가지 세부 영역으로 재분류하여 분석하였다. 제Ⅳ장에서는 2005년 신규임용 교사와 임용 후보자들을 대상으로 실시한 설문 결과를 종합, 분석하여 중국어 임용고사의 개선방안을 제도적인 측면과 기출문제 측면으로 나누어 구체적으로 제시하였다. 그리고 설문내용은 중국어 임용고사 제도에 관한 의견, 임용고사 기출문제에 관한 의견, 임용고사 준비 과정에 관한 의견, 임용고사와 대학교육과의 관련성에 관한 의견 등으로 나누어 살펴보았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE