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건강기능식품 브랜드 네이처드림의 비주얼 아이덴티티 강화를 위한 패키지 디자인 제안
- Title
- 건강기능식품 브랜드 네이처드림의 비주얼 아이덴티티 강화를 위한 패키지 디자인 제안
- Other Titles
- Proposal for Package Design to Enhance Visual Identity of Health Functional Food Brand Nature Dream
- Authors
- 송지인
- Issue Date
- 2024
- Department/Major
- 디자인대학원 디자인매니지먼트전공
- Keywords
- 건강기능식품, 패키지 디자인, 비주얼 아이덴티티, 디자인 가이드라인
- Publisher
- 이화여자대학교 디자인대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 유하연
- Abstract
- 인류에게 건강한 삶 이란 시대를 넘나드는 꾸준한 관심 키워드다. 이런 꾸준한 관심과 수요를 바탕으로 국내 건강기능식품 시장은 최근 5년 동안 해마다 빠르게 성장해 왔다. 국내 건강기능식품 시장은 유행이 빠르게 변화하는 특징을 가지고 있어 유행에 따라 선두 제품을 모방한 유사한 제품들이 쏟아져 나왔다가 사라진다. 하지만 스스로 관심과 취향에 따라 건강기능식품을 찾고 소비하는 소비자들의 다양한 요구를 충족시키기 위해서는 패키지 디자인에도 브랜드만의 독특하고 강력한 비주얼 아이덴티티(visual identity)를 효과적으로 표현하는 것이 중요하다. 건강기능식품 브랜드 네이처드림의 패키지 디자인은 심미성 측면에서는 좋은 평가를 받지만, 제품별 특징과 기능성을 강조하는 데 있어 제품별로 각기 다른 패키지 디자인 요소를 사용하여 전체적으로 비주얼 아이덴티티 측면에서 일관성이 부족하다. 이는 건강기능식품 시장의 빠른 유행 변화를 반영한 결과로, 단기적인 매출을 기대할 수는 있지만, 장기적으로 소비자에게 브랜드를 각인시키고 브랜드 가치(brand value)를 높이기 어려울 수 있다. 이러한 측면에서 이 연구의 목적은 비주얼 아이덴티티를 강화한 새로운 네이처드림 패키지를 제안하고 개선 방향을 도출하여, 최종적으로 소비자 선호를 유도하고 비주얼 아이덴티티를 효과적으로 전달할 수 있는 건강기능식품 패키지 디자인의 가이드라인(guide line)을 도출하는 데 있다. 이 연구는 먼저 패키지 디자인의 시각 요소와 특징을 체계적으로 분석하고 도출하여, 그 시각적 요소의 특징에 따라 패키지에 비주얼 아이덴티티가 가장 잘 드러난 5개의 브랜드의 제품을 분석하고, 그 분석 결과를 토대로 비주얼 아이덴티티를 강화할 수 있는 요소들을 도출하였다. 그리고 도출된 결과를 네이처드림 패키지에 적용하여 건강기능식품 브랜드 네이처드림의 새로운 건강기능식품 패키지를 제안하였다. 제안된 패키지는 전문가를 대상으로 평가를 진행하여 디자인의 효과를 검증하였고, 인터뷰 결과에 대한 질적 분석을 통해 패키지의 시각적 요소가 비주얼 아이덴티티에 미치는 영향을 파악하였다. 본 연구는 분석된 사례가 일부 제품군에 한정되고, 디자인 검증을 위한 평가 대상이 일부 전문가로 제한되어 실제 소비자의 다양한 의견을 충분히 반영하지 못했다는 한계가 있다. 하지만 이러한 한계에도 불구하고, 건강기능식품 분야의 패키지 디자인에서 비주얼 아이덴티티를 강화할 수 있는 시각 요소의 표현에 대한 유효한 가이드라인을 도출하고, 이를 실무적으로 패키지 디자인에 활용할 수 있도록 제시하였다는 시사점에 의의가 있다.;The keyword of constant interest that transcends the era for humankind is a healthy lifestyle. Over the past five years, the domestic market for dietary supplements, known as Health Functional Food(HFF), has been steadily growing in response to sustained interest and demand. Characterized by rapidly changing trends, the market sees a plethora of similar products imitating leading ones, only to disappear with the shifting trends. However, effectively expressing the brand's unique and powerful visual identity in package design is crucial to meeting the diverse needs of consumers who seek and consume HFF according to their interests and tastes. While the package design of Nature Dream a HFF Brand, receives praise for its aesthetics, it lacks consistency in visual identity overall, employing different package design elements for each product to emphasize their characteristics and functionality. This inconsistency stems from the market's rapid changes, leading to short-term sales expectations but potential challenges in imprinting the brand on consumers and increasing brand value in the long run. In this study, a new package for Nature Dream, enhancing visual identity, is proposed, along with improvement directions. The study first systematically analyzes and derives the visual elements and characteristics of package design. It then analyzes products from five brands where visual identities are best revealed in the package, deriving elements for strengthening based on the analysis results. Applying these derived results to the Nature Dream package, a new HFF package from the brand is proposed. Expert evaluation validates the design's effectiveness, and qualitative analysis of interview results identifies the impact of package visual elements on visual identity. Limitations include the analysis being limited to some product groups and design evaluation targets limited to certain experts, thus not fully reflecting the various opinions of actual consumers. However, despite these limitations, the study draws effective design guidelines for expressing visual elements that strengthen visual identity in package design within the HFF field, presenting them for practical use.
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- 디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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