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준사회적 관계 관점에서 팬픽 커뮤니티 의 참여행위와 집단 정체성

Title
준사회적 관계 관점에서 팬픽 커뮤니티 의 참여행위와 집단 정체성
Other Titles
A Study on Fan Fiction Participation Behavior and Group Identity from the Perspective of Para-social relationship
Authors
Shi, Zhiqiu
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
준사회적 관계, 집단 정체성, 팬 픽션, 참여행위, 팬픽 커뮤니티, Para-social relationship, Group identity, Fan fiction, Participation behavior, Fan fiction community
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
인터넷 문학의 활발한 발전되면서 팬픽을 소수 마니아만의 공간에서 광범위한 젊은 소비자들을 끌어들이는 문화산업으로 성장해 왔다. 현재 주류 문화는 여전히 팬픽에 대해 비판이 있으며, 팬픽은 원작에 대한 조작이자 미디어 캐릭터에 대한 팬들의 집단적 환상이라고 생각한다. 그러나 여러 팬픽으로 각색된 일부 영화 및 TV 작품은 시장에서 큰 성공을 거두어 팬 경제가 실제로 효과적인 마케팅 방법이라는 것을 인정할 수밖에 없다. 연예인, 영화 캐릭터, 게임 캐릭터 등 미디어 캐릭터의 팬들은 공식 외의 캐릭터에 대한 정보를 얻고, 원작에 대한 아쉬움을 달래거나, 원작에 대한 만족을 연장하기 위해 팬픽 커뮤니티에 가입한다. 미디어 캐릭터에 대한 팬들의 감정이 팬픽 커뮤니티에 참여하도록 유도하였다고 할 수 있다. 선행 연구의 대부분은 팬픽 커뮤니티의 참여 행위를 '팬픽 생산' 또는 '팬픽 소비'로 표현했지만 실제로 팬픽 커뮤니티의 또 다른 중요한 행위는 '팬픽 커뮤니케이션'이다. 따라서 이 연구에서는 참여 행동을 열람, 상호작용 및 창작의 세 가지 유형으로 나눈다. 그리고 선행 연구에 따르면 준사회적 관계는 약한 것에서 강한 것까지 인지, 태도, 행동의 세 가지 차원으로 구분되어 척도를 설정한다. 정체성 이론의 정체성 구축 과정과 결합하여 선행 연구에 따르면 집단 정체성은 약한 차원에서 강한 차원으로 인지, 평가 및 정서의 세 가지 차원으로 측정된다. 이 연구는 미디어 캐릭터에 대한 팬픽 애호가 간의 준사회적 관계를 이론적 틀로 사용하여 팬픽 커뮤니티에서 다양한 참여행위의 형성 원인을 분석한다. 그리고 다양한 참여행위가 팬픽 커뮤니티의 집단 정체성에 미치는 영향을 분석한다. 이 과정에서 연구에 따르면 팬픽 커뮤니티의 특성은 참여행위가 집단 정체성에 미치는 영향을 강화하여 팬픽 커뮤니티의 특성 조절효과를 추가한다. 이 연구에서는 SPSS 를 이용하여 설문지의 유효한 표본을 검증 및 분석하고, 요인분석을 통해 준사회적 관계, 참여행위, 집단 정체성 척도에 설정된 다양한 차원에 대한 타당성 분석을 수행하여 척도의 타당성이 양호하다는 결론을 나타냈다. 회귀분석을 통해 준사회적 관계가 참여행위에 양(+)의 영향을 미친다는 결론을 나타냈다. 그리고 준사회적 관계의 세 가지 차원이 세 가지 참여행위에 각각 양(+)의 영향을 미친다는 가설을 뒷받침한다. 참여행위가 집단 정체성에 양(+)의 영향을 미친다는 결론을 추가로 얻었으며 분석결과는 상호작용 행위가 열람 행위보다 집단 정체성에 더 깊은 영향을 미친다는 가설을 뒷받침하지만 창작 행위가 상호작용 행위보다 집단 정체성에 더 깊은 영향을 미친다는 가설을 거부한다. 마지막으로, 이 논문에서 가정하는 조절효과와 매개효과는 모두 뒷받침되지만, 참여행위의 매개효과는 부분 매개효과이며 준사회적 관계는 집단 정체성에 직접적인 영향이 있다. 마지막으로, 이 연구는 연구 결과를 바탕으로 다음 두 가지 후속 연구 방향을 제안한다. 첫째, 팬픽 애호가들이 좋아하는 미디어 캐릭터를 분류하고, 팬픽 애호가들의 미디어 캐릭터에 대한 선호도가 참여행위에 다른 영향을 미치는지 여부를 연구한다. 둘째, 준사회적 관계에 대한 연구는 전통적인 미디어에서 비롯되었으며 후속 연구는 새로운 미디어의 맥락에서 준사회적 관계의 차이를 고려해야 한다.;With the booming development of online literature, fan fiction has grown from a space exclusive to a few enthusiasts to a cultural industry that attracts a wide range of young consumers. At present, there are still many criticisms of fan fiction in mainstream culture, which consider fan fictions to be tampering with the original work and the collective fantasy of fans on media roles. However, the great success of some film and television works adapted from fan fictions in the market makes people have to admit that fan economy is indeed an effective marketing method. Fans of media characters, such as artists, movie characters, and game characters, join the fan fiction community in order to obtain content other than official intelligence, make up for the regret of the original work, or prolong the satisfaction of the original work. It can be said that fans' affection for media characters motivates them to join the fan fiction community. Most of the previous studies refer to fan participation as "fan fiction production" or "fan fiction consumption ", but in fact, there is another important behavior in the participation behavior, that is," fan fiction communication". Therefore, this study divides the participating behavior into three types: reading, interaction and creation. According to previous studies, the scale of para-social relationship is divided into three levels from weak to strong: cognition, attitude and behavior. The previous research on identity theory shows that group identity is measured from weak to strong in three dimensions, namely cognition, evaluation and emotion. Based on the para-social relationship between fans and media characters, this study analyzes the formation reasons of different participation behaviors in fan fiction communities. It also analyzes the influence of different participation behaviors on the group identity of fan fiction community. The research shows that the community characteristics of fan fictions enhance the influence of fan participation behavior on group identity. Therefore, this study adds the moderating effect of community characteristics of fan fictions. In this study, SPSS was used to verify and analyze the valid samples of the questionnaire. Through factor analysis, the appropriateness of multiple dimensions set in the scale of social relations, participation behavior and group identity were analyzed, and the appropriateness of the scale was obtained. Through regression analysis, it is concluded that para-social relationship has positive (+) influence on participation behavior. It also supports the hypothesis that the three dimensions of para-social relationship have positive (+) effects on the three kinds of participation behaviors respectively. It is further concluded that participation behavior has a positive (+) influence on group identity. The data results support the hypothesis that interactive behavior has a deeper influence on group identity than reading behavior, but reject the hypothesis that creative behavior has a deeper influence on group identity than interactive behavior. Finally, both the moderating effect and the mediating effect hypothesized in this paper are supported, but the mediating effect of participation behavior is a partial mediating effect, and the para-social relationship has a direct impact on group identity. Finally, according to the research results, this study puts forward the following two follow- up research directions. First of all, the media roles that fans like are classified to study whether fans' preferences for media roles have different effects on participation behavior. Secondly, the research on para-social relationship originated from traditional media, and subsequent research should consider the differences of para-social relationship in the context of new media.
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