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중국 문화 미디어 기업의 A주 우회 상장 연구

Title
중국 문화 미디어 기업의 A주 우회 상장 연구
Other Titles
Research on A - share backdoor listing of Chinese culture media enterprises
Authors
Bai, Xuerui
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이장욱
Abstract
본 연구의 목적은 문화 미디어 기업은 우회상장 행동이 기업가치에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는 것이다. 중국의 제14차 5개년 계획에서 문화 미디어 산업의 발전이 중시되어 업계에 유리한 정책 환경을 제공하고 발전 전망이 매우 낙관적이다. 현재 중국 미디어 산업은 황금기에 진입하였으며 산업 총 생산량은 매년 증가하고 있다. 문화 미디어 기업이 더 나은 발전을 이루기 위해서는 상장이 좋은 선택이라고 할 수 있다. 그러나 중국에서는 기업의 IPO에 비해 다양한 어려움이 존재할 수 있으며, 우회 상장가 더 간단하고 자금 조달 비용이 더 저렴하다는 장점이 있다. 따라서 일부 비상장 기업은 우희 상장을 선택함으로써 자본의 확장과 자원의 최적화배치를 실현하였다. 이러한 상황에서 학자들과 투자자들은 투자자가 우희 상장을 통해 초과 수익을 얻을 수 있는지에 대한 문제에 주목하고 있다. 이러한 배경을 기반으로 본 연구에서는 껍질을 빌리는 방식을 통해 상장된 문화 미디어 기업의 주가를 분석하였다. 연구 대상으로는 2008년 이후부터 2022년 12월까지 중국 A주 시장에서 발생한 문화 미디어 기업의 우회 상장 사건을 선정하였으며, 해당 이벤트에 대한 연구를 위해 이벤트 스터디 메소드를 적용하였다. 연구 결과로는, 계획 발표[-10,+10]의 이벤트 창에서 시장 반응은 유의하고 긍정적인 것으로 나타났으며, 반면 결과의 이벤트 창에서 시장 반응은 유의하지 않았다. 즉, 비상장 기업의 우회 상장 완료 발표로 인한 초과 수익은 비상장사의 우회 상장 발표로 인한 초과 수익보다 상당히 낮음을 나타냈다. ;The purpose of the study is to explore the impact of backdoor listing on the corporate value of cultural and media enterprises. In the 14th Five-Year Plan of China, the development of the cultural and media industry has garnered significant attention. The improvement in policy environment has provided favorable conditions for this industry, and the development prospects are highly optimistic. Currently, China's media industry has entered a golden period of growth, with the industry's total output value increasing year by year. To achieve better development, it is a wise choice for cultural and media enterprises to go public. However, in China, compared to the traditional Initial Public Offering (IPO) process, companies may face a series of difficulties. The process of backdoor listing is simpler and has lower financing costs. Therefore, some non-listed companies choose to achieve capital expansion and optimize resource allocation through backdoor listing. Given this situation, scholars and investors are keenly observing whether investors can obtain excess returns in backdoor listing events. In this context, this study analyzes the stock prices of cultural and media enterprises listed through backdoor listings. The research selected instances of backdoor listing events in the Chinese A-share market as samples, covering the period from 2008 to December 2022. The study employed an event study approach to conduct in-depth research on the announcement effect and result announcement effect of backdoor listings. The results show that the market reaction to backdoor listing announcement is significant and positive within the [-10, +10] event window. However, the market reaction to the result announcement within the event window is not significant. In other words, the excess returns brought about by the completion of backdoor listings are much lower than those associated with the announcement of non-listed companies pursuing backdoor listings.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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