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발달성 난독 및 언어장애 아동의 통계적 학습 능력이 읽기 능력과 문법 능력에 미치는 영향

Title
발달성 난독 및 언어장애 아동의 통계적 학습 능력이 읽기 능력과 문법 능력에 미치는 영향
Other Titles
The effect of statistical learning ability of children with developmental dyslexia and developmental language disorder on reading ability and grammar ability
Authors
박정애
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 언어병리학과
Keywords
통계적 학습, 암묵적 학습, 발달성 언어장애, 발달성 난독증
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영태
Abstract
읽기와 말하기 능력은 지식을 습득하고 타인과 의사소통하는 데 매우 중요한 역할을 한다. 읽기 능력은 다양한 텍스트를 이해하고 분석하는 데 필요한 기초적인 역량 중 하나이며, 이를 통해 우리는 세상을 보는 시야를 넓히고 새로운 아이디어를 얻을 수 있다. 말하기 능력은 자신의 생각이나 의견을 타인에게 전달하는 데 있어서 가장 직접적인 방법 중 하나로, 말하기 능력을 향상시키면 타인과의 소통이 원활해지고, 자신의 주장을 더욱 명확하게 표현할 수 있게 된다. 특히 학령기 아동에게 읽기와 말하기 능력은 학업, 사회적 관계, 정서적 안정을 위해서도 매우 중요하다. 하지만 많은 학령기 아동들이 읽기 및 언어 능력의 부족으로 어려움을 겪고 있다. 통계적 학습(statistical learning)은 주변 환경의 자극으로부터 규칙을 탐지하는 능력으로, 학습이 이루어지고 있다는 것을 자각하지 못한 채 일어나며, 음성과 문자에 존재하는 많은 규칙을 발견하는 데 도움이 되기 때문에 언어와 읽기 및 쓰기 능력을 습득하는 핵심 능력으로 여겨진다(Arciuli, 2018). 발달성 난독증(developmental dyslexia, 이하 난독증)은 정상적인 지능과 교육 기회를 가졌으며 감각 이상이 없음에도 읽기와 쓰기에 어려움을 겪는 특징이 있는 학습장애를 말한다. 발달성 언어장애(developmental language disorders)는 신경학적·인지적 능력에 결함이 없고 적절한 환경 자극이 있음에도 언어 능력에서 결함을 보이는 장애이다. 난독증과 발달성 언어장애는 별개의 장애이지만 동반하여 나타나는 경우도 많으며, 난독아동들이 말하기에서 어려움을 보인다거나 발달성 언어장애아동들이 읽기에서 어려움을 보이는 등 임상 현장에서 유사한 양상을 나타내기도 한다. 본 연구에서는 난독아동과 발달성 언어장애아동의 통계적 학습 능력을 측정하고 집단 간 차이가 있는지 확인하고자 하였다. 또한, 통계적 학습 능력이 아동들의 읽기 능력과 문법 능력을 예측하는지도 검증하고자 하였다. 이를 위해 초등학교 2~5학년에 재학중인 일반아동(n=16), 난독아동(n=10), 발달성 언어장애아동(n=10), 총 36명의 아동이 본 연구에 참여하였다. 연구에 참여한 아동들은 통계적 학습 과제를 수행하였으며, 선별검사 결과 중 한국어 읽기 검사(KORLA, 배소영 외, 2015)의 해독 영역과 문단글 읽기 유창성 영역 결과와의 관계를 확인하였다. 또한, 학령기 아동 언어검사(LSSC; 이윤경 외, 2015)의 하위검사 중 문법오류 판단과 문법오류 수정 과제 결과와의 관계도 확인하였다. 통계적 학습 과제에서는 정확도와 민감도를 측정하였으며, 이중 정확도는 문항 전체에 대한 정반응률을 확인하는 전체 정확도와 블록별 정확도 차이를 확인하기 위한 블록별 정확도를 측정하였다. 과제 수행 결과, 난독아동 집단은 통계적 학습 과제의 전체 정확도에서 다른 두 집단에 비해 유의하게 낮은 수행을 보였다. 블록별 정확도 차이는 일반아동 집단에서 유의하게 나타났으며, 이는 일반아동 집단이 통계적 학습 과제의 규칙을 습득했음을 의미한다. 발달성 언어장애아동 집단은 통계적 학습 민감도에서 다른 두 집단에 비해 유의하게 낮은 수행을 보였으며, 이는 발달성 언어장애아동 집단이 통계적 학습 과제의 규칙을 습득하는 데 어려움이 있음을 의미한다. 집단별로 통계적 학습 능력과 다른 변인과의 상관관계가 있는지 확인한 결과, 일반아동 집단에서는 상관관계를 보이는 변인이 없었고, 난독아동 집단은 통계적 학습과제 전체 정확도가 해독 과제와 유의한 상관관계를 나타냈으며, 회귀분석 결과 통계적 학습과제 정확도가 난독아동 집단의 해독 영역을 유의하게 설명하는 것으로 나타났다. 발달성 언어장애아동 집단은 통계적 학습 과제 민감도가 문법오류 수정 과제와 유의한 상관관계를 나타냈으며, 회귀분석 결과 통계적 학습과제 민감도가 발달성 언어장애아동 집단의 문법오류 수정 과제를 유의하게 설명하는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통해, 발달성 언어장애아동이 일반아동에 비해 통계적 학습과제의 규칙을 습득하는 데 어려움을 보인다는 것을 알 수 있었다. 통계적 학습과제의 정확도에서는 난독아동 집단이 다른 두 집단에 비해 유의하게 낮은 수행력을 보였지만 민감도에서는 일반아동과 유의한 차이를 보이지 않았다. 민감도에서는 발달성 언어장애아동 집단이 일반아동 집단, 난독아동 집단에 비해 유의하게 낮은 수행력을 보였다. 즉, 전체 정확도에서는 난독아동 집단이, 민감도에서는 발달성 언어장애아동 집단이 어려움을 보임으로써 통계적 학습 과제를 수행하는 데 있어 난독아동과 발달성 언어장애아동이 다른 양상을 보인다는 것을 확인하였다.;Reading and speaking skills play a very important role in acquiring knowledge and communicating with others. Reading ability is one of the basic competencies necessary to understand and analyze various texts, and through this, we can broaden our view of the world and get new ideas. Speaking ability is one of the most direct ways to convey one's thoughts or opinions to others, and improving speaking ability facilitates communication with others and allows one to express one's arguments more clearly. Especially for school-age children, reading and speaking skills are very important for academic, social relationships, and emotional stability. However, many school-age children are struggling with a lack of reading and language skills. Statistical learning is the ability to detect rules from stimuli in the surrounding environment, which occurs without being aware that learning is taking place, and is considered a key ability to acquire language and reading and writing skills because it helps discover many rules that exist in speech and text. Developmental dyslexia (hereinafter referred to as dyslexia) refers to a learning disorder characterized by having normal intelligence and educational opportunities and having difficulty in reading and writing even though there is no sensory abnormality. Developmental language disorder is a disorder that shows defects in language ability even though there are no defects in neurological and cognitive abilities and appropriate environmental stimuli. Dyslexia and developmental language disorder are separate disorders, but they often appear in conjunction, and children with developmental language disorders show similar patterns in clinical settings, such as difficulty in speaking or difficulty in reading. This study attempted to measure the statistical learning ability of dyslexic children and children with developmental language disorders and to check whether there were differences between groups. In addition, it was intended to verify whether statistical learning ability predicted children's reading and grammar ability. To this end, a total of 36 children participated in this study, including typically developing children (n=16), children with dyslexia (n=10), and children with developmental language disorders (n=10). Children who participated in the study performed statistical learning tasks, and the relationship between the decoding task of the Korean Language-based Reading Assessment (KORLA, Bae So-young, et al., 2015) and the result of the paragraph reading fluency task was confirmed among the screening test results. In addition, the relationship between grammar error judgment and grammar error correction task results was also confirmed during the sub-test of the Language Scale for School-aged Children (LSSC; Lee Yun-kyung et al., 2015). Accuracy and sensitivity were measured in statistical learning tasks, of which accuracy was measured by block to confirm the difference in accuracy by block and overall accuracy representing the correct response rate for the entire trials. As a result of the task performance, the group of children with dyslexia performed significantly lower in the overall accuracy of the statistical learning task than the other two groups. The difference in accuracy by block was significant in the group of typically developing children, which means that the group of typically developing children has acquired the rules of statistical learning tasks. The group of children with developmental language disorders performed significantly lower in statistical learning sensitivity than the other two groups, which means that the group of children with developmental language disorders has difficulty learning the rules of statistical learning tasks. As a result of checking whether there is a correlation between statistical learning ability and other variables for each group, there was no variable showing a correlation in the group of typically developing children, and the overall accuracy of the statistical learning task was significantly correlated with the decoding task in the group of typically developing children, and as a result of regression analysis, it was found that statistical learning task accuracy significantly explained the decoding task of the group of dyslexic children. In the group of children with developmental language disabilities, statistical learning task sensitivity was significantly correlated with grammar error correction tasks, and as a result of regression analysis, statistical learning task sensitivity significantly explained the grammar error correction task of the group of children with developmental language disabilities. Through the above research results, it was found that children with developmental language disorders have difficulty in acquiring the rules of statistical learning tasks compared to typically developing children. The group of children with dyslexia showed significantly lower performance than the other two groups in the accuracy of the statistical learning task, but there was no significant difference in sensitivity from typically developing children. In terms of sensitivity, the group of children with developmental language disorders showed significantly lower performance than the group of typically developing children and the group of children with dyslexia. In other words, it was confirmed that the children with dyslexia and the children with developmental language disorders showed different patterns in performing statistical learning tasks as the group of children with developmental language disorders showed difficulties in overall accuracy and the group of children with developmental language disorders in sensitivity.
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