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언론 보도가 중국에서 HPV 백신 접종의도에 미치는 영향

Title
언론 보도가 중국에서 HPV 백신 접종의도에 미치는 영향
Other Titles
The impact of Chinese media reports on HPV vaccination intentions: Focusing on the mediating effect of risk perception and the moderating effect of issue involvement
Authors
Liu, Mengtong
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영욱
Abstract
코로나19 펜데믹 사태와 관련하여 그 동안 다양한 뉴스를 통해 그 원인이나 위험성 등에 대한 소식이 전해져왔다. 이와 관련하여 과거 다양한 형태의 질병 뿐 아니라 자연 재해 등을 포함한 뉴스들이 저마다의 매체를 통해 전달되어 왔다. 하지만 학계에서는 다양한 선행연구를 통해 동일한 뉴스 내용에도 그 뉴스 프레임에 따라 이를 접하는 이들이 인식하는 위험의 정도에 차이가 있을 것이라 가정해왔음에도 그 실증적 차이를 확인한 연구는 미비하다. 신종 감염병 관련된 중요 현상과 관련하여 미디어는 프레임을 통해 정보를 제공하고, 이러한 뉴스 프레임을 통해 사람들은 신종 감염병 등에 대한 상황을 해석하게 된다(Gitlin, 1980; Goffman, 1974). 개인 혹은 집단은 사회에서 일어나는 현상에 대해 뉴스 프레임을 통해 인식하고, 명명하며, 평가할 수 있다. 프레임은 특정한 사회 현상을 선택하고, 강조 혹은 배제를 통해 특정 사건이나 이슈에 대한 생각을 형성하고, 특정 인식을 유도한다. 또한 해당 인식은 미디어가 서술하는 방식에 따라 그 반응이 다르게 나타난다(Tyler & Cook, 1984). 선행연구에 따르면, 프레임은 구체적 프레임과 추상적 프레임으로 분류되며, 각각은 위험인식에 미치는 영향력에 차이가 있는 것으로 나타났다. 자연 재해 등과 같은 보도 역시 프레임에 따라 그 위험인식 정도가 다르게 나타났다(임인재·나은영, 2019). 미디어가 서술하는 방식이나 다루는 뉴스 그리고 해당 뉴스의 프레임에 따라 사람들의 위험에 대한 인식이 다르며, 이에 따른 행동변화 역시 달라질 수 있음을 알 수 있다(Brown, Coventry, & Pepper, 2022). 현대사회에서 대중매체는 인간의 생활과 밀접한 관계를 맺고 있다. 일상생활에서 다양한 매체는 일반 공공의 인식을 정립하는데 영향을 미칠 수 있는 효과적 도구이다. 특히 건강 및 질병 분야에서는 다양한 매체를 통해 커뮤니케이션 하는 방식을 널리 활용하고 있다. 특히 새롭게 유행되는 질병 예방을 위한 커뮤니케이션 방식으로써 '질병 예방 커뮤니케이션 캠페인'은 사람들로 하여금 질병 예방 행동을 하게 하고, 이를 확대시키기 위함이다. 따라서 질병 예방 커뮤니케이션의 핵심은 전략적, 논리적 메시지의 전달에 있다. 본 연구에서는 질병 예방 커뮤니케이션 캠페인과 관련하여 최근 중국에서 다양한 매체를 통해 홍보하고 있는 자궁경부암에 대한 위험성과 관련한 뉴스 프레임이 사람들의 예방 접종 의도에 미치는 영향과 그 메커니즘에 대해 살펴보고자 한다. 자궁경부암은 확실한 예방법이 존재하고 있음에도 불구하고, 여성들의 산부인과 정기 검진률, 예방백신 접종률은 매우 낮다. 이에 따라 어떠한 뉴스 프레임을 통한 전달 방식이 예방백신 접종 의도에 보다 효과적인지 파악하고자 한다. 또한 국가 HPV 감염 예방관리에 있어 정부와 국민과의 주요 커뮤니케이션 홍보수단으로 언론에서 HPV를 어떻게 묘사하고, 기사화 해야 HPV 예방효과에 효율적일지 실증분석을 통해 알아보고, 궁극적으로 언론 보도가 실제 HPV 감염 예방접종의도에 미치는 영향을 체계적으로 검증하고자 하였다. 연구결과, 뉴스 프레임 중 일화적 프레임은 주제적 프레임에 비해 지각된 취약성과 지각된 심각성 그리고 백신 접종의도에 더욱 큰 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한, 이러한 과정에서 메커니즘으로서 위험 인식(지각된 취약성)은 그 과정을 긍정적으로 매개하는 것으로 나타났다. 이는 결과적으로 뉴스를 통해 유발된 위험에 대한 인지가 보는 이들로 하여금 예방 접종이나 접종을 하고자 하는 의도를 유발한다고 볼 수 있다. 추가적으로 살펴본 개인의 이슈 관여도 역시 그들의 위험 인식(지각된 취약성, 지각된 심각성)을 긍정적으로 조절하는 것으로 나타났다. ;The COVID-19 pandemic has been a subject of various news reports, providingㅡinformation on its causes, risks, and related issues. However, despite the assumption in academia that people's perception of risk may vary based on the framing of the news, empirical research confirming such differences has been lacking. Media frames the information it provides, and individuals or groups interpret, name, and evaluate societal phenomena through these news frames (Gitlin, 1980; Goffman, 1974). Frames involve selecting and emphasizing or excluding specific aspects of a social phenomenon to shape thoughts and induce specific perceptions about events or issues, and people's reactions vary based on how the media describes them (Tyler & Cook, 1984). Previous research categorized frames into concrete and abstract frames, revealing differences in their impact on risk perception. News coverage of natural disasters, for example, demonstrated variations in perceived risk based on different frames (Im, Injae & Na, Eunyoung, 2019). Therefore, media portrayal, news framing, and the specific frames applied to news can lead to differences in people's risk perception and subsequent behavioral changes (Brown, Coventry, & Pepper, 2022). In modern society, mass media closely intertwines with human life, and various media serve as effective tools to shape public awareness in daily life. Particularly in the field of health and disease, communication through diverse media is widely employed. Communication campaigns for disease prevention aim to encourage preventive behaviors and expand their adoption. Therefore, the core of disease prevention communication lies in the strategic and logical delivery of messages. This study aims to examine the impact and mechanisms of news frames related to the risk perception of cervical cancer, which is being promoted through various media channels in China as part of disease prevention communication campaigns. Despite the existence of a clear prevention method for cervical cancer, regular screening rates and vaccination rates among women are low. The study seeks to understand which news frames are more effective in influencing vaccination intent and to analyze how the media describes HPV infection for efficient promotion of HPV prevention. The results of the study indicate that narrative frames in the news have a greater impact on perceived vulnerability, perceived severity, and vaccination intent compared to thematic frames. Furthermore, the mechanism of risk perception (perceived vulnerability) was identified as positively mediating this process. In conclusion, the awareness of risks induced through news appears to prompt individuals to have the intention to receive preventive vaccinations. Additionally, the examined individual issue involvement was found to positively moderate their risk perception (perceived vulnerability and perceived severity).
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