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사회적 비교 성향이 비합리적 소비의도에 미치는 영향

Title
사회적 비교 성향이 비합리적 소비의도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Social Comparison of Chinese Fans on Irrational Consumption
Authors
Jin, Ming
Issue Date
2024
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
팬, 팬덤, 사회적 비교, 아이돌과의 준사회적 관계, 팬 정체성 위협, 비합리적 소비
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영욱
Abstract
소셜미디어의 급속한 발전과 함께 아이돌의 팬덤은 점점 더 커지고, 강력한 팬덤 소비력을 보여주며, '돈을 써야 팬이다'라는 분위기까지 형성되면서 팬덤 소비가 학자들의 관심사로 떠오르고 있다. 인터넷과 소셜미디어(SNS)의 급속한 발전으로 SNS는 팬들 상호간 팬덤 아이템과 구매이력을 포함한 다양한 정보를 교류할 수 있는 주요 플랫폼으로 이용될 뿐만 아니라 아이돌에 대한 더 자세한 정보를 얻거나 팬클럽에 가입하여 더 많은 팬들과 소통할 수 있게 되었다. 팬들은 언제 어디서나 다른 팬들이 게시한 다양한 정보를 열람할 수 있으며 다른 팬들이 보여주는 팬덤의 소비 내역을 수시로 볼 수 있고, 이는 팬들이 자신의 소비 수준을 다른 팬들과 쉽게 비교할 수 있게 된 것을 의미한다.이러한 비교 행위를 팬들 간의 사회적 비교라고 한다. 현재 중국 팬덤은 아이돌에 대한 사랑을 돈으로 계량화하는 것이 일반적이고 비교 후 팬덤의 다른 팬들의 소비수준 및 열정적인 팬덤 활동과 일치하지 않는 것을 발견하게 되면, 본인이 소속된 팬덤에 대한 심리적 박탈감과 열등감을 느낄 수 있으며 팬들은 이러한 팬 정체성의 위협을 해결하기 위해 비합리적인 소비 행동을 통해 비로소 팬덤의 인정을 받을 수 있다. 또한 소셜미디어의 발전에 따라 아이돌과 소통할 수 있는 플랫폼 많이 생겼고 대화 기회가 많아지면서 아이돌과 심리적인 거리가 더 가까워진다. 그러므로 아이돌과의 준 사회적 관계의 형성에 유리한 환경을 제공하였다. 본 연구는 중국 여성 팬을 연구대상으로 진행하여 팬의 사회적 비교 성향과 비합리적 소비의도간의 관계를 탐구했다. 또한 팬 정체성 위협의 매개효과와 아이돌과의 준사회적 관계의 조절효과를 고찰하기도 했다. 분석결과에 따라 분석 과정에서 연령, 연간수입, SNS 이용시간, 팬 카페 이용시간 등 네 가지의 통제변인은 비합리적 소비의도에 정(+)적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 또한 팬의 사회적 비교 성향이 비합리적 소비의도에 정(+)의 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 팬의 사회적 비교 성향과 비합리적 소비의도 사이에서 팬 정체성 위협이 매개효과를 가진다는 결과도 확인하였다. 아이돌과의 준사회적 관계가 팬의 사회적 비교 성향과 팬 정체성 위협의 관계를 조절하지 않지만 팬의 사회적 비교 성향과 비합리적 소비의도 사이에 팬 정체성 위협은 조절효과가 있다는 것이 발견되었다. 본 연구를 통해 팬의 비합리적 소비의도에 영향을 미치는 심리적 요인을 알 수 있다.;With the rapid development of social media, idol fandom is becoming bigger, showing strong fandom consumption power, and even forming an atmosphere of "spending money is fan," fandom consumption is emerging as a concern for scholars. With the rapid development of the Internet and social media, SNS has become a major platform for fans to interact, and fans can get information about their idols through the Internet or join fan clubs through the Internet to communicate with other fans. Fans can read various information posted by other fans anytime, anywhere. Against this backdrop, fans can frequently see the consumption contents of fandom shown by other fans, which makes it easy for fans to compare their consumption levels with other fans, and this comparison behavior is called social comparison between fans. Now, Using money to measure your love for your idol is common in China fandom and fans after comparing with other fans in the random behavior found thatdo not match, psychological feeling deprived her own team, if could feel a sense of inferiority and threat of these fans identity through irrational consumption behavior in order to solve fan can be accepted by the fandom. In addition, with the development of social media, there are many platforms to communicate with idols, and as there are more opportunities to talk, the distance from idol becomes closer. Therefore provided a favorable environment for the formation of parasocial relationship with idol. This study took Chinese female fans as the research object to explore the relationship between the social comparison tendency of fans and their unreasonable consumption intentions. It also examined the mediating effect of fan identity threat and the regulating effect of parasocial relationship with idols. According to the results of the analysis, the four control variables, age,annual income, SNS use time, and fan cafe use time, can be seen to have a positive (+) impact on unreasonable consumption intentions. The results also indicated that Pan's social comparison tendency had positive(+) influence on unreasonable consumption intention. The results also confirmed that the threat of fan identity had a mediated effect between fan's social comparison tendency and unreasonable consumption intentions. It is found that the parasocial relationship with idols does not regulate the relationship between Fan's social comparison tendency andfan identity threat, but between Fan's social comparison tendency and unreasonable consumption intention, fan identity threat has a regulating effect. Through this study, we can find out the psychological factors that influence fan's unreasonable consumption intention.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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