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리얼리티 프로그램의 커플링(coupling)이 대리만족, 프로그램 시청만족감에 미치는 영향

Title
리얼리티 프로그램의 커플링(coupling)이 대리만족, 프로그램 시청만족감에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of coupling in Reality Programs on vicarious Satisfaction and Program Viewing Satisfaction: Focusing on Relationship Viewing
Authors
Zhu, Ke
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Keywords
리얼리티 프로그램 CP, 대리만족, CP 관여도, 프로그램 시청만족감
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
사회의 발전으로 대인 관계와 친밀 관계에 들어가는 비용이 점점 증가하며 이러한 척박한 현실과 풍만한 이상 사이에서 CP 문화가 꽃을 피우게 되었다. 더 많은 사람이 가상세계에 빠져들어 타인의 사랑을 둘러봄으로써 자신의 아름다운 관계에 대한 욕구를 충족시키고 있다. 중국에서 최근 몇 년 동안 핫한 리얼리티 프로그램과 연예인 거의 모두 CP 마케팅에 힘입어 강력한 노출을 가져왔을 뿐만 아니라 전 국민적인 화제를 불러일으켰다. 최근의 CP 열풍 현상을 살펴보며 본 연구는 CP의 관계성이 프로그램 시청 효과에 영향을 미치는 메커니즘을 탐색하고자 한다. 선행연구를 바탕으로 본 연구는 CP 관계성을 CP 간의 친밀감, 열정, 결정/책임감 세 부분으로 나누어 CP 관계성이 대리만족과 시청만족감에 미치는 영향을 파악하고, CP의 관계성이 대리만족에 미치는 영향에 대해서 CP 관여도가 조절 효과를 가지는지, CP의 관계성과 프로그램 시청만족감 사이에서 대리만족이 매개 효과 역할을 하는지를 알아보았다. 본 연구는 리얼리티 프로그램에 등장하는 CP를 좋아해 본 적이 있는 시청자를 대상으로 설문 조사를 하였고 유효한 설문지 366부를 회수하였다. 연구가설을 검증하기 위해 빈도 분석, 요소 분석, 신뢰성 분석, 상관관계 분석과 위계적 회귀분석과 매개 분석을 하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, CP의 관계성과 대리만족 간의 관계를 고찰할 때 CP 간의 친밀감, 열정, 결정/책임감, 그리고 통제 변인인 성별과 시청 빈도 모두 대리만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, CP 관여도의 조절 효과를 검증한 결과 CP 관여도는 CP 간의 친밀감과 열정이 대리만족에 미치는 영향에 대해서 유의미한 조절 효과는 없었지만, CP 간의 결정/책임감과 대리만족의 관계에서는 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 프로그램 CP의 관계성과 대리만족이 시청만족감에 미치는 영향에 있어 CP 간의 친밀함, 열정, 결정/책임감, 대리만족, 그리고 통제 변인인 성별 모두 시청만족감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 CP의 관계성과 시청만족감의 관계에서 대리만족은 상호 보완적 매개 효과가 존재한다는 것이 증명되었다. 즉, CP 간의 친밀함, 열정, 결정/책임감이 시청만족감에 직접적인 정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 대리만족을 통해서도 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 의미를 살펴보면 우선 CP 문화 수용자의 관점에서 출발하여 CP 간의 관계성이 프로그램 시청만족감에 미치는 영향을 확인하였으므로 실증연구로서 의의가 있다. 둘째, 대리만족을 관계성과 시청만족감 사이의 매개 변인으로 삼아 프로그램을 시청할 때 지각된 CP 간의 친밀함, 열정, 결정/책임감이 대리만족감을 높임으로써 프로그램의 시청만족도를 향상한다는 실증결과를 최초로 보완했으며 커뮤니케이션과 미디어 심리학 분야에 새로운 발상을 제공했고 새로운 커뮤니케이션 환경에서 수용자 연구에도 이바지할 수 있다. 셋째는 연구결과를 바탕으로 향후 리얼리티 프로그램에서의 CP 전략에 시사점을 제공했다는 데 의미가 있다. ;With the development of society, the cost of interpersonal communication and entering intimate relationships has become increasingly high. Between this barren reality and abundant ideals, cp culture has emerged, more and more people are immersed in the virtual world, satisfying their needs for intimate relationships by watching others' love. In China, in recent years, many popular reality shows have adopted cp marketing, which not only brings strong exposure but also arouses public discussion. Looking at the recent phenomenon of cp fever in China, this study aims to explore the mechanism by which cp relationship affects program viewing performance. This study is based on previous research and divides the relationship between cp into three parts: intimacy, passion, and commitment. It explores the impact of cp's relationship on vicarious satisfaction and viewing satisfaction, and investigates whether cp involvement has a moderating effect in the relationship between cp's relationship and vicarious satisfaction, as well as whether vicarious satisfaction has a mediating effect in the relationship between cp's relationship and program viewing satisfaction. This study only conducted a questionnaire survey on respondents who had enjoyed the reality show cp, and a total of 366 valid questionnaires were collected. In order to verify the research hypothesis, frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, hierarchical regression analysis, and mediator analysis were conducted. The analysis results are as follows: Firstly, when examining the relationship between cp relationship and vicarious satisfaction, it was found that intimacy, passion, and commitment have a positive impact on vicarious satisfaction. Secondly, when examining the moderating effect of cp involvement, it was found that the moderating effect of cp involvement on the influence of intimacy and passion on vicarious satisfaction was not significant, but it played a negative moderating role in the relationship between commitment and vicarious satisfaction. Thirdly, in the impact of program cp relationships and vicarious satisfaction on program viewing satisfaction, the intimacy, passion, commitment and vicarious satisfaction have a positive impact on program viewing satisfaction. Finally, the mediating effect of vicarious satisfaction in the impact of cp's relationship on program viewing satisfaction was verified. The results confirmed that there is a complementary mediating effect of vicarious satisfaction in the relationship between cp's relationship and program viewing satisfaction. The subordinate factors of cp's relationship, such as intimacy, passion, and commitment, not only have a direct impact on program viewing satisfaction, but also have a positive effect through vicarious satisfaction. Looking at the meaning of this study, we first confirmed the effect of the relationship between cps on program viewing satisfaction, starting from the perspective of cp cultural audiences, and it is meaningful as an empirical study. Secondly, using vicarious satisfaction as a mediating variable between cp's relationship and program viewing satisfaction, it is the first time to supplement the empirical results that the perceived intimacy, passion, and commitment between cp during program watching can generate surrogate satisfaction, thereby improving program viewing satisfaction. This provides new ideas for the fields of communication and media psychology, and also contributes to audience research theory in the new communication environment. Thirdly, based on the research results, it provides inspiration for the cp strategy in future reality shows and is of great significance.
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