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식생활 라이프스타일 유형에 따른 무설탕 제품(sugar-free products) 태도가 재구매의도에 미치는 영향

Title
식생활 라이프스타일 유형에 따른 무설탕 제품(sugar-free products) 태도가 재구매의도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Sugar-free Products Attitude on the Repurchase Intention According to Food-related Lifestyle
Authors
Liu, Shurui
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박정은
Abstract
This study investigated the types of dietary lifestyle (health pursuit type, safety pursuit type, economy pursuit type, taste pursuit type, diversity pursuit type, trend pursuit type) and to examine the impact of dietary lifestyle on sugar-free product attitudes and repurchase intentions. In addition, this paper also tests whether sugar-free product attitude plays a mediating effect of consumers' dietary lifestyle on sugar-free product attitude between repurchase Intentions through hypothesis testing. To verify the hypotheses, the data were collected by conducting an online survey targeting on consumers who had purchased sugar-free products. Furthermore, frequency analysis, descriptive statics analysis, feasibility and reliability verification, correlation analysis, structural equation model analysis were performed by using SPSS 26.0. The main findings are as follows: First, the types of dietary lifestyle includes health pursuit type, safety pursuit type, economy pursuit type, taste pursuit type, diversity pursuit type, and trend pursuit type. As a result of the analysis, health pursuit type, safety pursuit type, diversity pursuit type, and trend pursuit type had a positive (+) effect on sugar-free product attitudes. Economy pursuit type and taste pursuit type had no positive (+) effect on sugar-free product attitudes. This paper also found that the trend pursuit type has the greatest impact on the attitude of sugar-free products, followed by health pursuit type, diversity pursuit type and safety pursuit type. In addition, sugar-free product attitudes had a positive (+) effect on repurchase intention. Secondly, sugar-free product attitude has mediating effect on consumers' repurchase intention through health pursuit type, safety pursuit type, diversity pursuit type and trend pursuit type. On the other hand, sugar-free product attitude has no mediating effect between economic pursuit type, taste pursuit type and consumers' repurchase intention. Finally, in this study, it can be seen that men and women have a significant difference on the health pursuit type of dietary lifestyle, which men attach more importance to health than women. On the other hand, there is no significant difference between men and women in safety pursuit type, diversity pursuit type and trend pursuit type. Similarly, it was confirmed that there was no significant difference in age in all types of dietary lifestyle. Therefore, this study provides basic data for consumers' diet and lifestyle in the sugar-free product market, consumers' Food-related lifestyle towards sugar-free products and their repurchase intention. This also means that while most consumers buy sugar-free products more out of a herd mentality, the reason for buying sugar-free products is still related to health and safety concerns. This also means that on the basis of meeting the health and safety needs of consumers for sugar-free foods, enterprises should strengthen the development of new products and expand the market scope of sugar-free products. Sugar-free products have created a new trend with "healthy and delicious products," and consumers also tend to follow trends in health, low-calorie consumption. In the future, "zero sugar" is likely to become the norm in the industry, rather than a temporary trend. We need to understand the factors that affect consumers' attitudes towards Sugar-free products so that these cultural phenomena can be integrated into the professional activities of companies.;본 연구에서는 식생활 라이프스타일의 유형(건강 추구형, 안전 추구형, 경제 추구형, 미식 추구형, 다양 추구형, 트레드 추구형)을 파악하고, 식생활 라이프스타일이 무설탕 제품 태도 및 재구매의도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 또한 소비자들의 식생활 라이프스타일이 무설탕 제품 태도 및 재구매의도에 영향을 미칠 때, 무설탕 제품 태도가 매개역할을 하는지에 대해서도 가설검증을 통해 살펴보고자 한다. 본 연구는 가설을 검증하기 위해, 무설탕 제품을 구매하고 있거나, 구매해본 경험자를 대상으로 설문 조사를 실시하였으며, 수집된 자료들에 대한 빈도 분석, 기술 통계량 분석, 타당성·신뢰성 검증, 상관 관계 분석, 구조방정식 모형 분석 등을 수행하였다. 본 연구의 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 식생활 라이프스타일 유형으로 건강 추구형 , 안전 추구형, 경제 추구형, 미식 추구형, 다양 추구형, 트레드 추구형 6가지 유형을 포함하였다. 분석 결과 건강 추구형 , 안전 추구형, 다양 추구형, 트레드 추구형의 경우 무설탕 제품 태도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 반면, 경제 추구형, 미식 추구형은 무설탕 제품 태도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 확인하였다. 그 중에 트레드 추구형이 무설탕 제품 태도에 대해 가장 큰 유의한 영향을 미칠 수 있으며 건강 추구형, 다양 추구형 및 안전 추구형이 그 뒤를 잇었다. 또한 무설탕 제품 태도의 경우 재구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 둘째, 무설탕 제품 태도가 건강 추구형, 안전 추구형, 다양 추구형과 트레드 추구형를 통해 소비자의 재구매의도에 매개효과를 미치는 것으로 확인하였다. 반면, 경제 추구형, 미식 추구형과 소비자의 재구매의도에서 무설탕 제품 태도의 매개효과가 유의하지 않다는 것을 검증하였다. 마지막으로 본 연구에서는 추가적으로 남성과 녀성이 식생활 라이프스타일 유형의 건강 추구형에 유의한 차이가 있다는 것을 알 수 있고 그중에서 남성은 여성보다 건강을 더 중시하는 것으로 나타났다. 반면, 남성과 여성은 안전 추구형, 다양 추구형, 트렌드 추구형에서 큰 차이가 없는 것으로 확인됐다. 마찬가지로 연령도 식생활 라이프스타일 모든 유형에 큰 차이가 없는 것으로 확인됐다. 따라서 본 연구는 무설탕 제품 시장에서의 소비자 식생활라이프스타일과, 소비자의 무설탕 제품 태도 및 재구매의도에 대한 기초 자료를 제시했다는 점에서 의의가 있다. 또한 본 논문은 대부분의 소비자들은 대중심리를 위해 무설탕 제품을 더 많이 구매하지만 여전히 건강과 안전을 주요 목적으로 무설탕 제품을 구매한다는 것을 의미한다. 이는 또한 무설탕 식품의 건강과 안전에 대한 소비자의 요구를 충족시키는 것을 기반으로 신제품 개발을 강화하여 무설탕 제품의 시장 범위를 확장해야 함을 의미한다. 무설탕 제품이 '건강하면서 맛있는 제품'으로 새로운 바람을 일으켰고 소비자들도 건강, 저지방, 저칼로리 소비 트렌드를 따르는 경향이 있음을 보여준다. 앞으로 '제로 열풍'은 일시적인 흐름이 아니라 업계의 일상일 가능성이 크다. 이러한 문화적 현상에 초점을 맞추고 전문적인 활동에 통합할 수 있도록 무지방 식품에 대한 소비자의 태도에 영향을 미치는 요인을 이해해야 한다.
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