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2022 개정 국어과 교육과정 매체 영역에 기반한 뉴스 신뢰성 평가 프로그램의 개발과 적용

Title
2022 개정 국어과 교육과정 매체 영역에 기반한 뉴스 신뢰성 평가 프로그램의 개발과 적용
Other Titles
Development and Application of News Reliability Assessment Program Based on the Media Area of the 2022 Revised Korean Language Curriculum
Authors
금가영
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
옥현진
Abstract
본 연구의 목적은 2022 개정 국어과 교육과정 중 매체 영역의 성취기준 ‘뉴스 및 각종 정보 매체 자료의 신뢰성을 평가한다.’를 중심으로 초등학교 5-6학년군 학생의 뉴스 리터러시 능력을 함양하는 실질적인 교육 프로그램을 제작하고 그 효과성을 확인하는 데 있다. 뉴스는 새롭고 가치 있는 정보를 전달하여 바람직한 민주사회로 발전의 역할을 담당한다. 뉴스의 개념과 가치에 대해 이해하고 가짜뉴스가 범람하는 현 미디어 생태계 속 올바른 뉴스를 선별하고 정보를 수용하는 것은 매우 중요하다. 뉴스의 개념을 소개하고 뉴스의 역할에 대해 학습하는 내용은 초등학교 5-6학년군에서 처음 제시된다. 본 연구에서는 뉴스 리터러시 교육을 위해 초등학교 5-6학년군 학생이 학습해야 하는 뉴스의 요소와 내용을 선별하고, 성취기준의 중심이 되는 뉴스 신뢰성 판단 이유 및 방법에 대한 학습을 통해 실제 맥락에서 활용할 수 있는 뉴스 신뢰성을 판단하는 체크리스트를 제작할 수 있는 교육 프로그램을 제작하고 그 효과성을 확인한다. 본 연구에서는 뉴스 리터러시의 의미와 뉴스 학습 요소를 나누어 이론적 배경 및 선행연구를 분석하였다. 뉴스 리터러시는 미디어 리터러시의 한 영역으로 뉴스 매체를 뉴스를 이해하고 비판적으로 수용하며 이를 활용할 수 있는 능력을 의미한다. 연구에서는 뉴스 리터러시의 함양을 위해 뉴스를 정의 및 가치, 신뢰성으로 나누어 연구를 분석하였다. 뉴스는 전달자가 자신이 중요하게 여기는 가치를 기반으로 선택하고 구성한 정보를 기반으로 하며 뉴스는 새롭고 공공성이 있는 정보를 전달하는 매체로 뉴스 정보는 여러 가치를 갖는다. 뉴스의 사회적 영향이 크기 때문에 사람들은 가짜뉴스를 제작하여 사회를 혼란에 빠뜨린다. 이를 위해서 뉴스의 신뢰성을 파악하는 것이 매우 중요하며, 여러 학자가 신뢰성의 개념과 신뢰성을 판단하는 방법을 제시하였다. 이를 바탕으로 본 연구에서는 강원도 춘천시에 있는 초등학교 6학년 학생 23명을 대상으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 교육 프로그램은 총 10차시로 2주간 진행되었다. 프로그램 적용 결과는 양적 방법으로 양길석 외(2020)의 디지털 리터러시 역량의 자기진단 평가도구 중 비판적 읽기에 관련한 설문 항목과 한국언론진흥재단(2019)의 설문 항목을 활용하여 10문제를 사용했다. 프로그램 실행 중 나타나는 학생들의 발전을 확인하기 위해서 활동지의 답변을 함께 분석하여 자가진단으로 나타나는 학생들의 발전 사항을 보완했다. 또한 수업 중간과 마무리의 소감문을 활용하여 학생들의 교육 프로그램에 대한 반응 및 인식을 정리하고, 수업을 진행한 교사와 연구자와의 협의 내용, 교사의 성찰일지를 활용하여 프로그램 평가에 활용하였다. 교육 프로그램은 ADDIE 모형을 기반으로 하여 제작되었다. 분석 단계에서 2022 개정 교육과정의 적용을 위해 기존 교육과정의 성취기준과 교과서 내용을 살펴보고, 교육 프로그램에 적용할 수 있는 2022 개정 교육과정을 분석하였다. 또한 학습자 분석을 바탕으로 설계 및 개발 단계에서 단원 전개안 및 10차시 교수·학습 과정안을 제작하고 실행 단계에서 수업을 진행했다. 평가 단계에서 양적, 질적 결과물을 바탕으로 프로그램 효과성을 분석했다. 본 연구에서 개발한 뉴스 리터러시 역량 교육 프로그램의 효과성과 관련한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 분석, 개발, 설계 과정을 통해 교육 프로그램은 다음과 같은 형태로 제작될 수 있다. 학습 요소로는 뉴스의 기반이 되는 정보의 의미 및 구성요소, 뉴스의 의미 및 구성요소, 뉴스의 가치, 그리고 뉴스의 신뢰성 판단의 이유 및 방법이 제시될 수 있다. 학습 요소에 대한 이해 학습이 마무리되고 뉴스 자료에 활용할 수 있는 체크리스트 제작 활동을 이어 교육 프로그램이 구성될 수 있다. 교육 프로그램에 사용되는 예시 자료 또한 학습자의 삶과 관련짓고 다양한 매체를 활용함으로 제시되어 학생들의 이해를 도울 수 있다. 둘째, 실행 및 평가 단계에서 효과성을 확인할 수 있다. 실행 단계에서는 교수·학습과정안에 따라 수업을 진행하고 교수·학습 자료를 바탕으로 학생의 발전을 살펴보았다. 평가 단계에서는 사전·사후 검사지를 바탕으로 검사 결과와 학습 구인을 바탕으로 활동 내용을 분석하여 효과성을 확인했다. 또한 학생 소감문과 교사 성찰을 바탕으로 프로그램에 대한 반응을 살펴보았다. 본 연구는 2022 개정 교육과정에서 적용할 수 있는 수업 프로그램을 제작하였다는 의의가 있다. 또한 신뢰성 판단과 관련한 구체적인 학습 내용 및 요소와 활동을 제시했다. 본 연구는 하나의 학군을 대상으로 교육 프로그램이 진행되어 여러 학습 환경에 반영하지 못했다는 한계점이 있다. 후속 연구에서는 다양한 학생들의 학습 환경을 고려하여 더 폭넓은 범위에서 수업이 진행될 수 있도록 해야 한다. 본 연구를 통한 제언은 첫째, 교수 측면에서 학생들의 삶과 연계한 수업이 필요하다는 것이다. 둘째, 교육 프로그램 진행을 위한 전문적인 예시 자료의 제작이 필요하다. 셋째, 신뢰성 판단 단원이 운영될 때 학습 요인을 반영하고 학생들의 인지적 발달을 평가할 수 있는 평가 자료를 개발해야 한다.;The purpose of this study is to evaluate the reliability of news and various information media materials in the media area '[6KOREAN06-02] during the 2022 revised Korean language curriculum. It is to produce practical educational programs that can cultivate news literacy skills of students in the 5th and 6th grades of elementary school and confirm their effectiveness. News plays a role in developing into a desirable democratic society by delivering new and valuable information. It is important to understand the concept and value of news and to select the right news and accept information in the current media ecosystem where fake news is overflowing. Introducing the concept of news and learning about the role of news are first presented in the 5th and 6th graders of elementary school. For news literacy education, I would like to create an educational program that can select the elements and contents of news that elementary school students should learn, and to create a news reliability checklist used in the actual context by learning why and how to judge news reliability. In this study, the theoretical background and prior research were analyzed by dividing the meaning of news literacy and news learning elements. News literacy is an area of media literacy, which refers to the ability of news media to understand, critically accept news, and utilize it. In order to cultivate news literacy, the research was analyzed by dividing news into positive value and reliability. News is based on information that the communicator chooses and organizes based on the values that he or she considers important. News is a medium that delivers new and public information, and news information has many values. Because of the great social impact of news, people create fake news and confuse society. To this end, it is important to understand the reliability of news, and several scholars have suggested ways to judge the concept and reliability. Based on this, the educational program was conducted on 23 sixth-grade elementary school students located in Chuncheon, Gangwon-do. The educational program of this study was conducted for two weeks with a total of 10 sessions. The results of the program's application were presented in quantitative ways using the survey items related to critical reading and the survey items of the Korea Press Foundation (2019) among the self-diagnosis evaluation tools for digital literacy capabilities by Yang Gil-seok et al. (2020). As a qualitative method, worksheets in which students wrote opinions during class or organized learning contents were analyzed in connection with class execution, and students' evaluations of educational programs were organized using impressions in the middle and at the end of class. In addition, the contents of consultation between the teacher and the researcher who conducted the class, and the teacher's reflection journal were used as analysis. The results of the program's application were quantitatively used in 10 questions using the survey items related to critical reading and the survey items of the Korea Press Foundation (2019) among the self-diagnosis evaluation tools for digital literacy capabilities by Yang Gil-seok et al. (2020). In order to confirm the development of students during the implementation of the educational program, worksheets were analyzed together to supplement the development of students through self-diagnosis. In addition, students' evaluations of educational programs were organized using impressions at the middle and end of the class, and the teacher's reflection journal was used to analyze educational programs. This program is based on the ADDIE model. In order to produce educational programs, the achievement standards and textbook contents of the existing curriculum were examined in the analysis stage to apply the 2022 revised curriculum, and the 2022 revised curriculum was analyzed. In addition, based on learner analysis, the introduction of the unit and the teaching and learning course plan for the 10th session were produced and classes were conducted. The results of the study related to the effectiveness of the news literacy competency education program developed in this study are as follows. First, through the Analysis, Development, and Design processes, educational programs can be produced in the following form. Learning elements may include the meaning and components of the information on which the news is based, the meaning and components of the news, the value of the news, and the reasons and methods for determining the reliability of the news. Understanding of learning elements Learning is completed, and educational programs can be formed following checklist production activities that can be used for news materials. Example materials used in educational programs can also be presented by relating to learners' lives and using various media to help students understand. Second, effectiveness can be confirmed in the Implementation and Evaluation stages. In the Implementation stage, classes were conducted according to the teaching and learning process plan, and the development of students was examined based on teaching and learning materials. In the Evaluation stage, the effectiveness was confirmed by analyzing the activity contents based on the test results and learning elements based on the pre- and post-test papers. In addition, the satisfaction and development direction of the program were examined based on student impressions and teacher reflection. This study is meaningful in that it produced a program that can be applied to the 2022 revised curriculum. It also presented specific learning contents, elements, and activities related to reliability judgment. This study has a limitation in that an educational program was conducted for one school district and was not reflected in various learning environments. In subsequent studies, classes should be conducted in a wider range in consideration of the learning environment of various students. The suggestion through this study is that first, in terms of teaching, classes linked to students' lives are needed. Second, it is necessary to produce professional example materials for the progress of educational programs. Third, when the reliability judgment unit is operated, it is necessary to develop evaluation data that can reflect learning factors and evaluate students' cognitive development.
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