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케이팝 리액션 비디오의 시청동기가 시청만족도 및 참여행위에 미치는 영향

Title
케이팝 리액션 비디오의 시청동기가 시청만족도 및 참여행위에 미치는 영향
Other Titles
The Study of K-POP Reaction Video viewing motivation's Influence on Viewing Satisfaction and Participation Behavior
Authors
WANG, BEIQI
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구는 이용과 충족 이론을 바탕으로 1인 미디어에서 관심이 많이 받고 있 는 리액션 비디오 장르를 중심으로 케이팝 팬덤 특징을 참고하여 케이팝 리액션 비디오의 시청 동기가 시청 만족도과 참여행위에 미치는 영향을 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 논문은 총 269명의 중국 케이팝 리액션 비디오 시청 경 험이 있는 시청자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 케이팝 리액션 비디오에 대한 오락 추구, 정보 추구, 시간보내기, 제작자와의 상호작용 추구, 시청자간의 상호작용 추구 등 5가지의 시청 동기에 대해 각각의 시청 만족감과 참여행위에 미치는 영향과 시청만족감이 참여행위에 미치는 영향을 위계적 회귀 분석을 통해 살펴보고자 하였고 정서적 팬 정체성 추구 그리고 평가적 팬 정체성 추구를 조절 변인으로 시청동기와 시청만족감의 관계에 조절효과를 검증하였다. 연구 결과에 따르면 첫째, 케이팝 리액션 비디오의 시청 동기는 오락추구 요인, 정보추구 요인, 시간보내기 요인, 제작자와의 상호작용 추구 요인, 시청자간의 상 호작용 추구 요인은 시청 만족감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 정서적 팬 정체성 추구 그리고 평가적 팬 정체성 추구를 조절변인으로 시 청동기인 시간보내기 동기와 시청만족감의 관계에 조절효과를 있는 것으로 나타 났다. 셋째, 케이팝 리액션 비디오의 시청 만족감이 참여행위에 정(+)의 영향을 미치 고 있음을 보여주었다. 본 연구는 UCC 플랫폼에서 많은 인기를 끌고 있는 장르인 케이팝 리액션 비디 오 시청자의 측면에서 이용과 충족 이론을 바탕으로 수용자의 특성에 대해 연구 하였다. 케이팝이 전 세계에서 인기를 끌고 있는 이 시기에 케이팝 해외 팬덤은 케이팝 리액션 비디오 같은 특유한 생산문화를 나타나며 이를 통해 활발하게 팬 덤 활동을 진행하면서 서로 공감대가 형성되어 서로를 이해할 수 있다. 리액션 비 디오 및 케이팝 리액션 비디오와 관련된 충분한 연구가 활발히 수행되지 않았기 때문에 본 연구는 케이팝 리액션 비디오를 시청하는 동기에 관한 시청 만족감과 참여행위에 대한 영향을 살펴 보았다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 케이팝 팬 덤의 시처동기, 팬 정체성, 시청만족 및 참여행위의 관계에 따른 연구를 통해 케이팝 문화 기획자 및 팬덤의 생산 문화 측면에 도움이 되는 학문적 연구가 될 것 으로 기대한다.;Based on the usage and satisfaction theory, this study was conducted to analyze the effect of K-pop reaction video's viewing motivation on viewing satisfaction and participation behavior by referring to K-pop fandom characteristics, focusing on the reaction video genre that is receiving a lot of attention in one-person media.  This study has conducted a questionnaire survey on 269 viewers who have experience in watching K-POP reaction videos in China. They have studied the entertainment pursuit, information pursuit, time passing, interaction pursuit with creaters and interaction pursuit with other viewers, the five kinds of viewing motives, the influence on viewing satisfaction and participation behavior, as well as the influence of viewing satisfaction on participation behavior, were discussed through hierarchical regression analysis, and the relationship between viewing motivation and viewing satisfaction was adjusted by taking the pursuit of emotional fan identity and evaluation of fan identity as adjusting variables. The research results show that, first, the viewing satisfaction of K-POP reaction videos is positively (+) affected by entertainment pursuit factors, information pursuit factors, time passing factors, interaction pursuit factors with producers, and interaction pursuit factors among viewers. Secondly, with the pursuit of emotional fans' identity and evaluation of fans' identity as the adjusting variables, the relationship between time passing motivation and viewing satisfaction can be adjusted. Thirdly, the satisfaction of watching K-POP reaction videos has a positive (+) effects on participation behavior. From the perspective of K-POP reaction video, a popular theme on UCC platform, this research studies the characteristics of the audience based on the theory of use and satisfaction. During the period when K-POP was very popular in the world, K-POP overseas fan groups showed their unique production culture, such as K-POP reaction videos. Through these activities, they actively carried out fan activities, formed mutual consensus and mutual understanding. Because the full research on the fans of reaction video and K-POP reaction video has not been carried out yet, this study investigated the effects of the motivation of watching K-POP reaction video on viewing satisfaction and participation behavior, from which we can find its significance. Through the research on the relationship between K-POP fans' motivation, fans' identity, viewing satisfaction and participation behavior, it is expected to be helpful for K-POP cultural planners and the academic research on fans' production culture.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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