View : 398 Download: 0

더우인(抖音) 한국 드라마 및 한국 영화 리뷰영상에 관한 연구

Title
더우인(抖音) 한국 드라마 및 한국 영화 리뷰영상에 관한 연구
Other Titles
A study on Movie Recap of Korean TV Series and Korean Movies : The Effect of Motivation for Use on the Satisfaction of Use and the Audience Intention of the Main Feature
Authors
QU, JING
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
인터넷 발전에 따라 미디어 플랫폼의 발전에 더 많은 가능성을 가져왔으며 1인 미디어도 놀라운 속도로 성장하고 있다. 중국 인터넷 시청자 개발 연구 보고서(China Internet Audiovisual Development Research Report, 2020)에 따르면 중국 사람들이 하루에 평균 110분 동안 짧은 동영상을 보고 있다는 것을 밝혀냈다. 최근 몇 년간 유행한 리뷰영상은 바로 스낵컬처 시대 문화 발전의 새로운 현상이며 이런 시대적 특징에 맞춰 드라마와 영화의 대체품이 되었다. 짧은 시간에 영화 한 편이나 드라마 전체의 주요 내용을 빠르게 알 수 있는 리뷰영상이 증가하면서 관련 논의도 계속 늘어지고 있다. 이러한 배경에서 본 연구는 이용자 입장에서 시작하고 중국 더우인 플랫폼에 한국 드라마와 영화 리뷰영상의 이용동기, 이용만족도 및 본편시청의도에 대한 연구이며 이용과 충족 이론을 바탕으로 연구를 마친다. 우선 선행연구 부분에서 몇 가지 기본적인 이용동기를 채택했고, 심층 인터뷰에서 도출된 몇 가지 요인을 추가 동기로 선정하였다. 크게보면 효능성 추구, 사회적 소통, 편리한 접근, 호기심 충족, 에너지 절제, 총 다섯 부분으로 분류되고, 하위 동기는 시간절약, 오락만족, 정보획득, 오프라인 소통, 온라인 소통, 문화적 접근, 기능적 접근, 본편시청불편, 해설방식궁금, 감정절제, 총 10가지로 나타났다. 이용동기는 독립변수로, 이용만족도 및 본편시청의도는 종속변수로 삼았다. 심층 인터뷰 부분에는, 선행연구에서 나타나는 몇 가지 이용동기를 먼저 검증한 데 이어서 녹취록 분석을 통해 리뷰영상의 시청 과정에서 이용자가 자신의 감정소비가 현저히 줄어드는 현상을 느끼는 감정절제라는 새로운 개념을 제시했다. 최종적으로 감정절제를 이용동기의 일종으로 선정하여 리뷰영상의 이용동기를 확정하였다. 설문 조사는 222개 유효 설문지를 회수하였다. SPSS 27.0을 이용해 위계적 회귀분석을 통해 “리뷰영상 이용동기는 이용만족도에 어떤 영향을 미치는가?” 그리고 “리뷰영상 이용만족도는 본편시청의도에 어떤 영향을 미치는가?” 2가지 연구 문제에 대한 탐구하였다. 연구 결과에 따르면,첫째, 오락 추구 동기는 이용만족도에 정적(+) 영향을 미치고,정보획득 동기 및 본편시청불편 동기, 그리고 해설방식궁금 동기는 모두 이용만족도에 정적(+) 영향력을 보인다. 돌째, 시간절약 동기, 감정절제 동기 및 이용만족도는 모두 본편시청의도에 정적(+) 영향을 미치는 연구결과가 나타났다.;With the development of the Internet, there has been more potential for the development of media platforms, and single-person media is also growing at an alarming rate. According to the China Internet Audience Development Research Report (2020), Chinese people watch short videos for an average of 110 minutes a day. Movie recap, which have been popular in recent years, are a new phenomenon in the cultural development of the snack culture era, and have become a substitute for TV series and movies in line with these characteristics of the times. As the number of movie recaps that can quickly learn the main contents of a movie or TV series in a short time increases, related discussions continue to grow. Against this background, this study starts from the perspective of users and finishes the study on the motivation, satisfaction, and main feature viewing intention of movie recap which containing Korean TV series and movie on the Chinese Douyin platform, based on the uses and gratifications theory. First of all, several basic motivations for use were adopted in the previous study, and several factors derived from in-depth interviews were selected as additional motivations. In large terms, it is classified into five parts: seeking efficacy, social communication, convenient approach, satisfying curiosity, energy restraint, and sub-motivation was time-saving, entertainment satisfaction, information acquisition, offline communication, online communication, cultural access, functional access, inconvenience of watching the main feature, explanation method curiosity, and emotional restraint. The motivation for use was used as an independent variable, and the satisfaction of use and the intention of the main feature was used as a dependent variable. In the in-depth interview section, several motivations for use in previous studies were first verified, and through transcript analysis, a new concept of emotional restraint was presented, in which users felt a significant decrease in their emotional consumption during the viewing process of the movie recap. Finally, emotional restraint was selected as a kind of motivation to use, and the motivation to use the movie recap was confirmed. The survey collected 222 valid questionnaires. Through hierarchical regression analysis using SPSS 27.0, two research questions were explored: "How does the motivation to use the movie recap affect the satisfaction of use?" and "How does the satisfaction of using the movie recap affect the intention of watching the main feature?" According to the research results, first, the motivation for pursuing entertainment has a positive (+) effect on the satisfaction of use, and the motivation for information acquisition, inconvenience of watching the main feature, and curiosity about commentary methods all have a positive (+) effect on the satisfaction of use. First, research results showed that time-saving motivation, emotion restraint motivation, and satisfaction with use all had a positive (+) effect on the intention to watching the main feature.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE