View : 295 Download: 0

사회정서학습 실천을 위한 예비유아교사 핵심역량 검사도구 개발 및 타당화

Title
사회정서학습 실천을 위한 예비유아교사 핵심역량 검사도구 개발 및 타당화
Authors
김가현
Issue Date
2023
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
신태섭
Abstract
본 연구의 목적은 사회정서학습 실천을 위한 예비유아교사의 핵심역량 검사도구를 개발하기 위함이다. 사회정서역량 발달은 유아기의 필수적인 발달 과업으로 유아교사는 이를 지원할 책임과 역할이 있다. 유아기는 사회정서역량을 발달시키기에 최적의 시기로, 유아기 이후 학업능력, 적응, 사회적 문제행동을 예측하는 요인이다. 사회정서역량을 개발할 수 있는 방법으로 최근 사회정서학습(Social Emotional Learning: SEL)이 활발히 연구되고 있다. 사회정서학습은 유아의 사회정서역량을 향상시키기 위해 안전한 교육환경을 조성하고 일과 전반에 걸쳐 시행되는 교육 방법이다. 유아에게 사회정서학습을 실천하기 위해서는 교사의 역량이 중요하다. 특히 교사의 사회정서역량이 높을수록 유아의 유아교육기관 적응, 유아의 자기조절, 사회정서유능감 등에 긍정적인 영향을 미친다. 사회정서학습 관련 선행연구에서는 사회정서학습 실천을 위한 중요한 요인으로 교사 사회정서역량, 유아 이해, 교육과정 이해 및 운영 등이 중요하다고 밝혔다. 따라서 유아교사 양성과정에서 사회정서역량을 포함한 전문성을 향상시킬 수 있는 교육이 필요하다. 유아교육 현장에서 유아교사의 질은 교육의 질을 대변하기 때문에 교사 자체의 역량이 중요하다. 특히 초·중등학교 교육과정에서 역량 중심 교육과정으로 운영되고 있으며 유치원 교육과정인 2019 개정누리과정에서는 초등학교 교육과정과의 연계성을 강조하고 있다. 역량 중심 교육과정의 도입으로 초·중등학교 교사의 핵심역량을 도출하고 이를 측정할 수 있는 검사도구가 활발히 진행되고 있다. 이에 유아교육에서도 유아교사의 핵심역량을 도출하고 이를 검사할 수 있는 도구 개발 연구가 진행되고 있다. 그러나 예비유아교사 대상 검사도구 연구는 저조한 실정이다. 예비유아교사의 핵심역량 선행연구에서는 주로 현직 교사용으로 개발된 핵심역량을 수정하여 사용하거나 대학생용 핵심역량 검사도구인 K-CESA를 사용하고 있다. 또한 사회정서역량을 포함한 핵심역량 검사도구는 부재한 실정이다. 즉, 유아교육에서 중요시해지는 사회정서역량을 포함하며 예비유아교사의 특성을 반영한 핵심역량 검사도구가 필요한 실정이다. 이에 본 연구에서는 사회정서학습 실천을 위한 예비유아교사 핵심역량 검사도구를 개발하고 타당화 하였다. 다음은 연구의 목적 달성을 위해 설정한 연구 문제이다. 1. 사회정서학습 실천을 위한 예비유아교사 핵심역량의 구성요인과 측정 문항은 무엇인가? 2. 사회정서학습 실천을 위한 예비유아교사 핵심역량 검사도구의 심리측정적 속성은 어떠한가? 이와 같은 연구 문제를 달성하기 위해 검사도구 개발단계를 통해 핵심역량 검사도구의 초기 문항을 개발하였다. 그 후 개발된 검사도구의 신뢰도와 타당도의 근거를 확보하는 도구 검증 단계를 실시하였다. 검사도구 개발단계의 절차는 첫째, 국내·외 사회정서학습과 (예비) 유아교사 관련 선행연구를 분석하여 핵심역량의 이론적 틀을 도출하였다. 둘째, 이론적 틀에 대한 전문가 의견을 확인하기 위해 초점집단 인터뷰(FGI)를 시행하여 5개 핵심역량과 17개 하위역량을 도출하였다. 셋째, 선행연구에서 사용한 예비유아교사 핵심역량 검사도구를 살펴보며 87개 문항을 추출하였다. 넷째, 핵심역량 모델과 문항에 대한 교육 관련 전문가 패널을 구성하여 내용타당도 검증을 시행하였다. 이를 토대로 최종 4개 핵심역량과 12개의 하위역량을 도출하였고 예비 조사를 위한 초기 문항으로 62개를 추출하였다. 다섯째, 전국에 있는 유아교육 관련 학과(유아교육과, 아동학과 등) 1~4학년 재학생 167명을 대상으로 예비 조사를 실시하였고 신뢰도와 타당도를 검증하여 최종 문항 62개를 선정하였다. 도구 검증 절차는 첫째, 전국에 위치한 유아교육과 학생 223명에게 온라인 설문을 실시하였다. 이 중 110명에게는 공인타당도 검사에 추가로 응답하도록 하였다. 둘째, 회수된 223부의 설문지 자료를 대상으로 기초 문항 분석, 신뢰도 검증과 탐색적 요인분석을 하였다. 셋째, 전문가 집단 5인에게 2차 내용타당도 검증을 실시하여 62개 문항 중 6개 문항을 삭제하였고 최종 56개 문항에 대한 타당도 검증을 실시하였다. 넷째, 최종 선정된 56개 문항에 대한 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 시행하여 교사 사회정서역량(25개 문항), 유아 이해 역량(8개 문항), 놀이중심 교육과정 운영 역량(15개 문항), 교직 전문성 개발 역량(8개 문항)의 검사도구의 적합도를 확인하였다. 탐색적 요인분석 결과 핵심역량별 문항이 1개의 요인으로 설정되는 것을 확인하였다. 또한 확인적 요인분석을 실시하여 연구모형의 적합도를 살펴보았다. 적합도 지수를 확인한 결과, CMIN/df = 2.600, TLI =0.949 CFI =0.963, RMSEA =0.085로 나타나 적절한 수준임을 확인하였다. 이후 표준화된 검사도구인 박유영(2021)의 예비유아교사를 위한 핵심역량 검사도구와 본 연구에서 개발한 검사도구와의 상관계수를 통해 공인타당도를 검증하였다. 각각의 측정 도구의 총점에 대한 상관계수는 .825(p<0.1)로 유의한 상관관계를 나타냈다. 최종 확정된 핵심역량 검사도구 56문항의 문항내적일관성 신뢰도 분석을 시행한 결과, 전체 Cronbach's α는 .972로 높게 나타났다. 핵심역량별 Cronbach's α의 범위는 최소 .859, 최대 .960으로 나타나 신뢰도가 적절함을 확인하였다. 본 연구를 통해 개발된 사회정서학습 실천을 위한 예비유아교사 핵심역량 검사도구는 4개의 핵심역량으로 구성되었다. 전체 56문항이며 5점 리커트(Likert) 척도로 응답자의 사회정서학습 실천을 위한 핵심역량을 평가할 수 있도록 개발되었다. 본 검사도구의 점수 범위는 최소 56점에서 최대 280점으로 나타났으며 총점의 평균은 4.06(±.49)으로 나타났다. 본 연구의 검사도구는 신뢰도 및 타당도 검증을 통해 사회정서학습 실천을 위한 예비유아교사의 핵심역량을 평가할 수 있는 타당화 된 검사도구임이 검증되었다. 본 연구는 사회정서학습 실천을 위해 필요한 교사 역량을 규명했다는 점, 예비유아교사의 핵심역량 강화를 위한 중재 연구의 수집 도구로 활용될 수 있다는 점, 2019 개정누리과정의 특성을 반영한 점, 국내외 교사 관련 기준 및 역량을 반영한 점, 유아교육 및 교육 분야 전문가들의 내용타당도 검증을 통해 예비유아교사의 핵심역량을 적절하게 측정할 수 있는 검사도구를 개발한 점에서 의의가 있다. ;The purpose of this study is to develop a core competency test tool for pre-service early childhood teachers to practice social-emotional learning. developing social-emotional competency is an essential developmental task in early childhood, and early childhood teachers have the responsibility and role to support it. Early childhood is the optimal period for developing social and emotional competencies. And it is a predictor of academic ability, adaptation, and social problem behavior after childhood. Recently, social emotional learning(SEL) has been actively researched as a way to develop social-emotional competency. Social-emotional learning is an educational method that creates a safe educational environment and is implemented throughout the day to improve the social-emotional competency of children. In order to practice social-emotional learning for children, the teacher's competency is important. In particular, the higher the teacher's social-emotional competency, the more it has a positive effect on children's adaptation to early childhood educational institutions, children's self-regulation, and social-emotional competency. Previous research on social-emotional learning revealed that teacher social-emotional competency, understanding of young children, and understanding and operation of the curriculum are important factors for practicing social-emotional learning. Therefore, there is a need for education that can improve the professionalism in the training process of early childhood teachers. In the field of early childhood education, the quality of early childhood teachers represents the quality of education, so the competence of the teacher itself is important. In particular, the elementary and secondary school curriculum is operated as a competency-centered curriculum, and the 2019 revised Nuri curriculum, which is a national kindergarten curriculum, emphasizes the connection with the elementary school curriculum. With the introduction of competency-centered curriculum, the core competencies of elementary and secondary school teachers are derived and inspection tools that can measure them are actively being developed. Accordingly, in early childhood education, research on the development of tools that can derive the core competencies of early childhood teachers and examine them is being conducted. However, research on test tools for pre-service early childhood teachers is poor. In previous studies on the core competencies of pre-service early childhood teachers, the core competencies developed for incumbent teachers were mainly modified and used, or the K-CESA, a core competency test tool for college students, was used. In addition, there is no core competency test tool including social-emotional competency. In other words, there is a need for a core competency test tool that includes social emotional competency, which is considered important in early childhood education, and reflects the characteristics of pre-service early childhood teachers. Therefore, in this study, a core competency test tool for pre-service early childhood teachers for social-emotional learning was developed and validated. The research questions set to achieve the purpose of the study are as follows. 1. What are the components and measurement questions of the core competencies of pre-service early childhood teachers for practicing social-emotional learning? 2. What are the psychometric properties of pre-service early childhood teachers' core competencies for social-emotional learning practice? In order to achieve these research questions, initial questions for core competencies were developed through the test tool development stage, and then it was conducted as a procedure in the tool verification stage to secure the validity and reliability of the developed test tool. As for the tool development process, first, a theoretical framework for core competencies was derived by analyzing previous studies related to social emotional learning and (pre-service) early childhood teachers at home and abroad. Second, focus group interviews (FGI) were conducted to identify expert opinions on the theoretical framework, and 5 core competencies and 17 sub-competencies were derived. Third, 87 initial items were extracted by examining the original core competency test tool used in the papers subject to theoretical analysis. Fourth, an education-related expert panel was formed for the core competency model and questions, and the content validity was verified. Based on this, the final 4 core competencies and 12 sub-competencies were derived, and 62 items were extracted as initial questions for the preliminary investigation. Fifth, a preliminary survey was conducted on 167 students in grades 1 to 4 in departments related to early childhood education located nationwide, and 62 final questions were selected after verifying reliability and validity. As for the tool verification procedure, first, an online survey was conducted on 223 students from the Department of Early Childhood Education located across the country. Of these, 110 subjects were additionally asked to respond to the official validity test. Second, basic item analysis, reliability verification, and exploratory factor analysis were conducted on the collected 223 questionnaire data. Third, the second content validity test was conducted on a group of 5 experts, 6 out of 62 items were deleted, and the validity of 56 items was verified. Fourth, by conducting exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis on the 56 finally selected items, social emotional competency of teachers(25 items), understanding of children (8 items), and operation of a play-centered curriculum(15 items), professional development of the teaching profession(8 items) was confirmed. As a result of the exploratory factor analysis, it was confirmed that the questions for each core competency were set as one factor. In addition, as a result of examining the goodness of fit of the research model set in this study through confirmatory factor analysis, it was confirmed that all goodness of fit indices were at an appropriate level, with CMIN/df = 2.600, TLI = 0.949, CFI = 0.963, and RMSEA = 0.085. To verify the validity of the test, we looked at the correlation coefficient between the test tool developed in this study and the standardized test tool, the Core Competency Test Tool for Pre-service Early Childhood Teachers of Park Yu-Young(2021), and the correlation with the total score of each measuring tool. The coefficient showed a significant correlation with .825 (p<0.1). A reliability analysis was conducted on the intra-item consistency of 56 items of the finalized Social Emotional Competence Scale, and the overall Cronbach's α was .972, and the range of Cronbach's α for each component was at least .859 and at most .960, a tool with an appropriate level of reliability. It was confirmed that the core competency test tool for social-emotional learning practice developed in this study consists of 4 core competencies and has a total of 56 questions. The test tool developed in this study was verified to be a valid measurement tool to evaluate the core competencies of pre-service early childhood teachers for practicing social emotional learning through validity and reliability verification. This study identified teacher competencies necessary for practicing social-emotional learning, and developed a scale that can be used as a basic information collection tool and dependent variable measurement tool for various intervention studies aimed at strengthening core competencies of pre-service early childhood teachers. Also this study developed a scale that can appropriately measure the core competencies of pre-service early childhood teachers by reflecting the characteristics of the 2019 revised Nuri curriculum and international teacher standards.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE