View : 363 Download: 0

수정된 도식기반 교수가 지적장애 중학생의 방정식 활용 문장제 문제해결 능력에 미치는 영향

Title
수정된 도식기반 교수가 지적장애 중학생의 방정식 활용 문장제 문제해결 능력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Modified Schema-Based Instruction on the Word Problem Solving Ability in the Application of Equation of Middle School Students with Intellectual Disabilities
Authors
이은진
Issue Date
2022
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김유리
Abstract
많은 학생은 수학 교과를 어려워하며 수학 학습을 포기하기도 하지만 우리는 삶을 살아가면서 수학적 지식과 수학을 통해 배운 논리적 사고 능력이 필요할 때가 있다. 특히 방정식은 학년이 올라갈수록 방정식 자체를 학습하기보다 문제해결의 도구로 사용되는 것에 의미가 크다. 그러나 지적장애 중학생은 방정식을 체계적으로 배울 기회가 적고, 다단계 계산으로 이루어진 방정식 문제해결에 어려움을 경험한다. 이에 본 연구의 목적은 중학교 지적장애 학생에게 수정된 도식기반 교수를 적용할 때 학생의 방정식 활용 문장제 문제해결 능력에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 본 연구는 수정된 도식기반 교수가 지적장애 중학생의 방정식 활용 문장제 문제해결 능력에 어떠한 영향을 주는지 알아보기 위하여 I시에 소재한 중학교에 재학 중인 세 명의 지적장애 학생들을 대상으로 대상자 간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하여 중재를 실행하고 효과를 확인하였다. 학생들의 선호도를 조사하여 문장제 문제를 개발하였고, 방정식 활용 문장제 문제를 해결하도록 돕는 도식과 과제분석 단계를 통해 방정식 풀이 방법을 지도하였다. 본 연구의 중재는 방정식의 개념에 대한 교수와 방정식 활용 문장제 문제해결로 구성되었다. 매회기 방정식 개념 학습을 지도하였고, 도식과 방정식 풀이 과제분석 단계를 통해 방정식 활용 문장제 문제를 해결하도록 하였으며 이때 시간지연, 체계적 촉진, 사회적 강화를 제공하였다. 매회기 중재 전 연구 참여자들은 방정식 활용 문장제 문제를 독립적으로 풀이하였고 이를 통해 문제해결 수행률과 정확도를 측정하였다. 연구 설계는 기초선, 중재, 유지의 순서로 진행되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 세 명의 지적장애 중학생 모두 수정된 도식기반 교수를 통해 방정식 활용 문장제 문제해결 능력이 증가되었다. 즉 세 명의 지적장애 중학생 모두 수정된 도식기반 교수를 통해 방정식 활용 문장제 문제해결 수행률과 방정식 활용 문장제 문제해결 정확도가 증가되었다. 둘째, 세 명의 지적장애 중학생의 방정식 활용 문장제 문제해결 능력의 증가는 수정된 도식기반 교수가 종료된 이후에도 유지되었다. 즉 세 명의 지적장애 중학생의 방정식 활용 문장제 문제해결 수행률과 방정식 활용 문장제 문제해결 정확도의 증가는 수정된 도식기반 교수가 종료된 이후에도 유지되었다. 위 결과를 종합하여 보았을 때, 수정된 도식기반 교수는 지적장애 중학생의 방정식 활용 문장제 문제해결 능력에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 이 영향은 중재가 종료된 이후에도 유지되었음을 알 수 있다. 본 연구는 중학교 지적장애 학생의 일반교육과정 중학교 수학 교과 학습 가능성을 보여주었다는 점, 수정된 도식기반 교수를 방정식 활용 문장제 문제해결에 사용하여 교수법의 적용 범위를 넓혔다는 점, 지적장애 학생들이 문장제 문제를 통해 방정식을 세우고 해를 구하는 풀이 과정을 수행한 점에서 의의를 가진다.;Many students have difficulty in math subjects and give up learning math, but there are times when we need mathematical knowledge and logical thinking skills learned through mathematics in our lives. In particular, the equation is meaningful in that it is used as a tool for problem-solving rather than learning the equation itself as the grade goes up. However, middle school students with intellectual disabilities have fewer opportunities to systematically learn equations and experience difficulties in solving equations problems consisting of multi-level calculations. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect on the ability to solve word problems in the application of equations when teaching a modified schema-based instruction to middle school students with intellectual disabilities. In this study, to find out how the modified schema-based instruction affects the ability of middle school students with intellectual disabilities to solve word problems in the application of equations, intervention was conducted using multiple intermittent probe baseline across participants designs and confirmed their effectiveness. Word problems were developed by investigating students' preferences, and equations were solved through schema and task analysis steps to help solve the word problems in the application of equations. The intervention of this study consisted of teaching the concept of equations and solving word problems in the application of equations. Learning the concept of equations in each session was taught, and to solve word problems in the application of equations were solved through schema, the task analysis, time delay, systematic promotion, and social reinforcement were provided. Before each session's intervention, the study participants independently solved word problems in the application of equations, and through this, the performance rate and accuracy of problem-solving were measured. The research design was conducted in the order of baseline, intervention, and maintenance. The results of this study are as follows: First, all three middle school students with intellectual disabilities increased their ability to solve word problems in the application of equations through modified schema-based instruction. Second, the increase in the ability of three middle school students with intellectual disabilities to solve word problems in the application of equations was maintained even after the modified schema-based instruction was terminated. Taken together, it can be seen that the modified schema-based instruction had a positive effect on the ability of middle school students with intellectual disabilities to solve word problems in the application of equations, and this effect was maintained even after the intervention was terminated. This study is significant in that it showed the possibility of middle school students with intellectual disabilities to learn math subjects in general curriculum, expanded the scope of the teaching method by using the modified schematic to solve word problems in the application of equations, have performed the solution process of set up equations and finding solutions through word problems.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE